- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

انجام نخستین عمل شانت با آنژیوگرافی در ایران/ نوزاد ایرانی، کم سن ترین بیمار درمان شده به روش جدید در جهان

نخستین عمل شانت با آنژیوگرافی در ایران که همچنین یازدهمین مورد کاربرد موفق این روش پیشرفته در دنیا به شمار می رود در مرکز طبی کودکان انجام شد.
به گزارش دیده بان علم ایران، این عمل توسط دکتر کیهان صیادپور، فوق تخصص قلب کودکان بر روی نوزادی شش ماهه با موفقیت انجام شد.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در توضیح جراحی انجام شده گفت: بسیاری از اعمالی که در قدیم با جراحی قلب صورت می گرفت به تدریج با ابداع روشهایی با انژیوگرافی قابل انجام شد. یکی از این روش ها، جراحی شانت آئورتوپولمونری یعنی قرار دادن یک رگ یا یک ارتباط بین آئورت و شاخه های شریان پولمونر است که به طور کلاسیک با عمل جراحی انجام می شود که البته مسائل و مشکلات خاص خود را نیز به همراه دارد.
صیادپور خاطرنشان کرد: کسانی که آنژیوگرافی و اینترونشن انجام می دهند همیشه در فکر راهی برای انجام این عمل با آنژیوگرافی بودند. این روش اولین بار در اسپانیا بر روی حیوانات  انجام شد و بعد از آن در برلین آلمان که همزمان با حضور من در دوره بورسم بود انجام شد که من توانستم در این مطالعه شرکت کنم و در چند خوک این روش را انجام دادم. بعد از اینکه این روش بر روی حیوانات با موفقیت انجام شد اولین بار در آمریکا بر روی انسان انجام گرفت که از تعداد چهار بیمار سه مورد موفقیت آمیز گزارش شد. بعد از آن یک مورد در آلمان و اخیرا شش مورد در فرانسه با موفقیت گزارش شده است.
وی تصریح کرد: بیمار من نوزادی با افزایش فشار شریان ریه بود که به درمانهای دارویی جواب نمی داد و جراحان نیز به علت ریسک بالا موافق عمل جراحی نبودند که در نهایت تصمیم بر این شد که شانت با اینترونشن انجام دهیم. این بیمار اولین مورد برای انجام این روش بود که من از تجربیات خود در برلین نیز استفاده کردم و خوشبختانه با موفقیت انجام گرفت. در حقیقت این نوع اقدام در دنیا ۱۰ مورد گزارش شده که تا جایی که مقالات هست و ما اطلاع داریم مورد انجام شده در مرکز طبی کودکان یازدهمین و کم سن ترین مورد نیز می باشد.
صیادپور با بیان این که حملات افزایش فشار شریانی در بیمار از بین رفته اظهار داشت که هر چند که متاسفانه این روش درمان کامل محسوب نمی شود اما عمر بیمار را طولانی کرده و از درد بیمار می کاهد.
با آرزوی بهبودی کامل برای این کودک و تمامی بیماران
انتهای پیام