- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ساخت غشا‌هاي پليمري توسط محققان پژوهشگاه صنعت نفت

محققان پژوهشگاه صنعت نفت با هدف تصفيه آب‌هاي آلوده اقدام به ساخت غشا‌هاي پليمري کردند.

به گزارش دیده بان علم ایران فاطمه‌ ركابدار، از مجریان طرح، فناوري غشا را يكي از جديد‌ترين و مدرن‌ترين تكنولوژي‌هاي روز دنيا خواند و گفت: اين فناوري امروزه يكي از بهترين‌ روش‌هايي است كه براي تصفيه آب و پساب درصنايع مختلف و كارخانجات توليد كننده پساب هاي صنعتي مورد استفاده قرار مي‌گيرد از اين رو پژوهشگاه صنعت نفت نيز در سال‌هاي اخير درصدد اثبات يكي از فناوري‌هاي حوزه غشا در صنايع نفت، گاز و پتروشيمي برآمده است.

مسئول اين طرح با تاكيد بر اين‌كه ساخت غشا ‌را پژوهشكده توسعه فناوري هاي شيميايي،پليمري و پتروشيمي بعهده داشته، تصريح كرد که ابتدا برای شناسایی پژوهش‌هاي مرتبط با این حوزه و همچنین پروژه‌هاي كارفرما محور در ديگر صنايع، کمیته ای شامل اعضاء هيات علمي و ديگر محققان مرتبط شکل گرفته است.

وی افزود: انواع مختلفي از فرآيند‌هاي غشايي وجود دارد كه در تصفيه آب كاربرد دارند كه از آن ميان مي‌توان به ميكروفيلتراسيون، اولترافيلتراسيون، نانوفيلتراسيون و اسمز معكوس اشاره كرد كه پژوهشگاه ‌هم‌اكنون بر روي غشا‌هاي ميكروفيلتراسيون و اولترافيلتراسيون در حال فعاليت است.

وی با بيان اين‌كه شركت پژوهش و فناوري پتروشيمي شريك و همكار ما در اين طرح است، گفت: از آن‌جا كه اين مديريت از امكانات ماژول‌سازي برخوردار است در این زمینه با پژوهشگاه همكاري می كند تا در نهايت بتوانيم طرح مورد نظر را به صنعت معرفي کنیم و تجاري‌سازي آن را انجام دهيم.

ركابدار به الزامات زيست محيطي در حوزه آب اشاره كرد و گفت: بر اساس قانون آب پاك و الزامات سازمان‌ محيط زيست، كارخانه‌ها و شركت‌ها مجاز به تخليه غلظت مشخصي از آلاينده‌ها به محيط زيست مي‌باشند، از اين رو استفاده از روش‌هاي نوين به منظور افزايش بهره‌وري و كاهش قيمت، بايد جايگزين روش‌هاي سنتي شود.

مسئول طرح غشا در همين راستا تصريح كرد: روش‌هاي جديد غشا در زمينه تصفيه آب از راندمان بالاتري برخوردار بوده و چون در روش‌هاي غشايي از مواد شيميايي استفاده نمي‌شود، در تصفيه‌خانه‌ها مي‌توانند جايگزين واحد هاي تصفيه كننده شده و پساب‌ها را به آب‌هاي پاك تبديل كنند.

وي به استقرار پايلوت فرآيند‌هاي غشايي MF، UF و RO در پژوهشگاه تاکید کرد و گفت: پس از اتمام مراحل فرآيند‌هاي مورد نظر، ساخت هر يك از ماژول‌هاي غشايي در دستور كار قرار گرفت و اولين ماژول انتخابي، ماژول سيستم‌هاي UF است كه غشا آن‌ها بر پايه غشا‌هاي پليمري است و هم‌اكنون آمادگي اين را داريم كه با همكاري شركت پژوهش و فناوري پتروشيمي غشا هاي مورد نظر را در مقياس صنعتي توليد كنيم.

ركابدار با اشاره به اين‌كه اولين ماژول كوچك در ابعاد صنعتي ساخته شده است، گفت: مديريت پژوهش و فناوري به عنوان مرجع بالاتر اين نمونه را تست كرده و نتايج را مورد تاييد قرار داده است و اميدواريم اين پروژه در سال ۹۷ با عرض يك متر به صنعت ارايه شود.

مسئول این طرح در مورد کاربرد فرآيند‌هاي غشايي افزود: تصفيه فاضلاب‌هاي شهري، بهداشتي، صنعتي، جداسازي و بازيافت مواد با ارزش از قبيل فلزات گران‌بها از فاضلاب‌‌هاي صنعتي و تصفيه فاضلاب‌هاي برخي واحد هاي توليدي، تصفيه فاضلاب‌هاي پالايشگاهي و پتروشيمي و بازيابي و استفاده از پساب در كشاورزي و حتي قابليت توليد آب با كيفيت آب شرب را مي‌توان با استفاده از اين‌گونه غشاها انجام داد.

انتهای پیام