پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

ساخت سیستم اتوماسیون تصویر برداری میکروسکوپی در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:35157
چهارشنبه، ۱۱ بهمن، ۱۳۹۶ | 13:39

ساخت سیستم اتوماسیون تصویر برداری میکروسکوپی در کشور

سیستم اتوماسیون تصویر برداری میکروسکوپی توسط محققان دانشکده فناوری های نوین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان طراحی و پیاده سازی شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، قابلیت های منحصر به فرد این سیستم شامل اسکن اتوماتیک لام، دسترسی به همه نواحی و زیر نواحی لام در بزرگنمایی های مختلف مخصوصا بزرگنمایی ۱۰۰۰ برابر و ذخیره حجم بالای تصاویر و انتقال آنها است. این قابلیت ها جزو محدویت های سیستم های موجود بوده است.

اسکن اتوماتیک، غربالگری و تصویربرداری بر روی میکروسکوپ های آزمایشگاهی باعث کاهش زمان اسکن، کاهش خطای سیستمی، کاهش خستگی ناشی از فرایند دستی و افزایش سرعت و دقت و افزایش راندمان و بهبود عملکرد کاربر می شود، همچنین ذخیره سازی موقعیت هدف های متفاوت و دسترسی سریع به آن ها فرایند بازبینی مجدد را آسان خواهد کرد. اتوماسیون تصاویر میکروسکوپی به منظور کاربردهای تشخیصی در علوم پزشکی، پاتولوژی، انگل شناسی، بافت شناسی و غیره اهمیت بسزایی دارد. مکانیزم معمول تصویر برداری در کشور ما با استفاده از لام های میکروسکوپی، به صورت دستی و به کمک دوربین هایی که به میکروسکوپ متصل می شوند صورت می گیرد.

سجاد دهقانی، طراح و سازنده این سیستم است و در راستای پایان نامه کارشناسی ارشد و با راهنمایی دکتر سعید کرمانی و مشاوره  دکتر اردشیر طالبی و دکتر نادر پسته چیان از اعضای هیأت علمی دانشکده فناوری های نوین پزشکی  این سیستم را طراحی و اجرایی کرده است.

 این سیستم دربردارنده قسمت های الکترونیکی و مکانیکی است که قسمت الکترونیکی دارای مدار فیدبک، سیستم راه اندازی، کنترل حرکت و موقعیت موتور و تصویر برداری می باشد. در قسمت مکانیکی یک سازه برای حرکت صفحه میکروسکوپ در دو جهتx,y و یک متمرکز کننده اپتیکی طراحی شده است.

در واقع کاربرد سیستم اتوماسیون تصویربرداری میکروسکوپی برای موتوریزه کردن صفحه میکروسکوپ، اخذ تصویر و ذخیره سازی اطلاعات پیاده سازی شده است و انتقال و ذخیره سازی تصاویر در حافظه و یا به صورت آنلاین توسط شبکه داخلی قابل انجام است.

در این پژوهش از ساز و کار سیستم های مبتنی بر درایور موتور الکتریکی جهت موتوریزه کردن استفاده شده است. به منظور داشتن یک سیستم یکپارچه از زمان اسکن، غربالگری تصاویر، ذخیره سازی و انتقال داده ها، مکانیسمی بر پایه سه اصل کلیStage Motorization ، Image Acquisition  وData Archiving طراحی گردید.

در این سیستم تمامی عملیات کنترلی و پردازشی بر روی یک بستر نرم افزار گرافیکی انجام می پذیرد، این کمک شایانی به کاربر جهت رسیدن به اهداف خود می باشد.

 دسترسی به دقت حرکتی ۳۰ میکرومتر، اسکن اتوماتیک، ایجاد یک بستر مناسب جهت در اختیار داشتن پایگاه داده با حجم بالا، غربالگری تصاویر، ایجاد تصاویر یکنواخت از بخشی از لام به منظور موزاییکی کردن تصاویر و کاربرپسند بودن سیستم را می توان بعنوان مزایا و نوآوری های سیستم اتوماسیون تصویربرداری میکروسکوپی عنوان کرد.

وضوح تصویر در اخذ تصاویر و همچنین از دست ندادن جزئیات موجود در زمان اسکن مخصوصا در بزرگنمایی ۱۰۰۰ برابر از اهمیت ویژه ای برخوردار است، هم پوشانی ۷۵ درصدی در بزرگنمایی ۱۰۰۰ برابر ویژگی منحصر به فردی است که می توان تمامی جزییات لام را در زمان تهیه تصویر از یک اسلاید به اسلاید بعدی در اختیار داشت، این مورد ویژگی برجسته در تهیه یک اسلاید شات از کل لام بعد از اسکن کامل ناحیه انتخابی و موزاییکی کردن تصاویر در اختیار متخصصین قرار میدهد.

گفتنی است اغلب تجهیزات پزشکی در حوزه آزمایشگاهی در کشور وارداتی است و اکثرا دارای قیمت های بسیار بالایی به علت تکنولوژی های به کار رفته در سیستم های موجود هستندِ، سیستم های میکروسکوپی نیز جز دسته دستگاهی مدرن و گران در حوزه آزمایشگاهی بوده و از آنجایی که با حوزه سلامت در ارتباط هستند بومی سازی این سیستم ها ضرروتی انکار ناپذیر است.

 سیستم های مشابه خارجی بر اساس نوع مکانیزم به کار رفته در آن در حدود ۲۰ هزار دلار می باشد، در همین حال نمونه ساخته شده در این طرح بر اساس طراحی جدید مکانیزم حرکتی، نرم افراز و سخت افزارهای به کار رفته در آن قیمتی در حدود ۳۰ درصد قیمت مشابه خارجی دارد و ساخت هر سیستم حداقل ۱۴ هزار دلار ارزآوری خواهد داشت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

فاز سه کارآزمایی بالینی واکسن کرونای ایران – کوبایی آغاز شد

دستاورد محققان دانشگاهی: نانوکامپوزیت چندکاره برای ازبین بردن سلول‌های سرطانی استخوان

ملک زاده اعلام کرد: آخرین رتبه ایران در کسب استنادات مقالات/رشد سه پله ای ایران در رتبه جهانی تولید مقالات پزشکی

سامانه محرک نوری افراد کم بینا توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تولید شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها