پنج شنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Thursday, 25 April , 2024

سرطان در جهان نیمه جان شد!/اعلام نتایج مهمترین مطالعه «روند بقا در سرطان»

نسخه قابل پرینت
کد خبر:35150
چهارشنبه، ۱۱ بهمن، ۱۳۹۶ | 12:27

سرطان در جهان نیمه جان شد!/اعلام نتایج مهمترین مطالعه «روند بقا در سرطان»

نتایج یک مطالعه مهم جهانی درباره «روند بقای ۵ ساله مبتلایان سرطان»، حاصل از بررسی ۳۲۲ نظام ثبت سرطان جمعیتی در ۷۱ کشور نشان می دهد: نرخ بقا حتی در کشنده ترین سرطانها مانند کبد و ریه، رو به افزایش است.

 

 

فرشته هاشمی Bamdad1390@

 

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، این مطالعه مبتنی بر جمعیت تحت عنوان Global surveillance of trends in cancer survival 2000-2014 که بزرگترین مطالعه  جهان در زمینه  روند بقای مبتلایان به سرطان  است و نتایج آن ۳۰ ژانویه ۲۰۱۸ در نشریه معتبر بین المللی لنست به چاپ رسیده است، اطلاعات پرونده ۳۷٫۵ میلیون  فرد بالغ ۱۵ تا ۹۹ سال و نیز کودکان مبتلا در سنین صفر تا ۱۴ سال  که  به یکی از ۱۸ سرطان رایج، مبتلا بودند را بررسی کرده است.

این سرطان ها شامل سه چهارم سرطان های تشخیص داده شده در سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ بوده است.

پیش از این، اطلاعات روند بقای مبتلایان ۱۰ نوع سرطان در مطالعه CONCORD-2 تهیه شده بود و محققان اکنون توانسته اند با اتکا به نتایج آن و  CONCORD-3 ، روند بقای مبتلایان سرطان را در دوره ۲۰ ساله (۱۹۹۵ تا ۲۰۱۴) بررسی کنند.

 

شانس بقای ۵ ساله کودکان مبتلا به تومور مغزی در بسیاری از کشورها بهبود یافته است

 

دکتر ملک زاده، سرطان شناس برجسته ایرانی و از نویسندگان این مطالعه جهانی در گفت و گو با دیده بان علم ایران گفت: مطالعه پیش رو با بررسی پرونده این تعداد از بیماران و دستیابی به این نتیجه  که شانس بقای ۵ ساله کودکان مبتلا به تومور مغزی در بسیاری از کشورها بهبود یافته است ، در عین حال،  روند بقای مبتلایان به سرطان در کشورهای مختلف  را  بویژه در زمینه سرطان های دوران کودکی، دارای تفاوتهای فاحش می داند ، به عنوان مثال، نرخ بقای کودکان مبتلا به این سرطان که تشخیص ابتلای آنها در سال ۲۰۱۴  بوده است، در دانمارک و سوئد، حدود ۸۰ درصد و در مکزیک و برزیل،  کمتر از  ۴۰  درصد  بوده  و این تفاوت، احتمالا حاکی از در دسترس بودن و کیفیت بالای خدمات تشخیصی و درمان در دانمارک و سوئد بوده است.

عملکرد نظام سلامت کشورها در نرخ بقای مبتلایان سرطان بسیار مهم است

به گفته مجری مطالعه بزرگ کوهورت گلستان، عملکرد نظام بهداشتی و سلامت کشورها در تخمین نرخ بقای مبتلایان به سرطان بسیار مهم و تاثیرگذار است و این درحالیست که طبق مطالعه، در برخی نقاط جهان برآورد نرخ بقای مبتلایان سرطان دارای محدودیتهای فراوان ناشی از اطلاعات ناقص پرونده بیماران ، موانع قانونی و اداری و به روزرسانی تاریخ مرگ مبتلایان است . به عنوان مثال، در آفریقا ۴۰ درصد پرونده ها دارای اطلاعات پیگیری ناقص بودند و این ارزیابی سیستماتیک روند بقای مبتلایان سرطان را بسیار دشوار می کند.

 

دولت ها باید نظام ثبت سرطان را  ابزار موثر در نظام سلامت تلقی کنند

 Claudia Alleman از دانشکده بهداشت لندن و از نویسندگان مطالعه نیز می گوید: «نظارت مستمر بر روند جهانی نرخ بقای سرطان برای ارزیابی اثربخشی کلی سیستم های سلامت در سراسر جهان بسیار مهم است و به سیاستگذاران کمک می کند برای کنترل سرطان بهتر برنامه ریزی کنند و دولت ها را به سمت توسعه برنامه های ملی که به بهبود واقعی بقای بیماران مبتلا به سرطان کمک می کند، سوق خواهد داد؛ اما اطلاعات ناکافی یا غیرقابل اعتماد، باعث می شود دولت ها از درک ماهیت واقعی مشکلات سلامت عمومی ناشی از افزایش سرطان غافل شوند.

وی افزود: دولت ها باید نظام ثبت سرطان را به عنوان یک ابزار موثر در نظام سلامت تلقی کنند که با صرف هزینه بسیار کم، اطلاعات ارزشمندی  درباره  تاثیر استراتژیهای پیشگیری از سرطان و اثربخشی خدمات در نظام سلامت  تولید می کند. در اروپا، هزینه ثبت هر فرد در نظام ثبت سرطان، از هزینه تصویربرداری اشعه ایکس قفسه سینه کمتر است!

وزارت بهداشت کشورها بدون نطام ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت موفقیتی در کنترل سرطان نخواهند داشت

دکتر ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و دانشمند ایرانی حاضر در مطالعه جهانی بررسی روند بقای مبتلایان سرطان در جهان نیز گفت: این مطالعه بسیار تاکید دارد که ارزش داده های نظام ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت، تا بدانجاست که بدون این نوع اطلاعات، وزارت بهداشت کشورها در کنترل سرطان موفق نخواهند بود.

افزایش نرخ بقا در سرطان های دستگاه گوارش در ایران

 

 

دکتر غلامرضا روشندل، متخصص اپیدمیولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گلستان که مسوولیت برنامه ملی ثبت سرطان ایران را بر عهده دارد گفت: داده های مرتبط با نرخ بقای سرطان های گوارشی در استان گلستان، و نیز مطالعه کوهورت گلستان وارد این مطالعه مهم جهانی شده و به دلیل کیفیت داده ها، مورد تایید و استناد قرار گرفته است اما این داده های ارسالی مربوط به سالهای ۸۴ تا ۸۸ است و نمی توان آنها را مبنای نرخ قطعی بقا در سرطان های گوارشی ایران اعلام کرد ؛ چرا که طبق شواهد ۱۰ سال گذشته، میزان بقا در سرطان های گوارشی در منطقه گلستان، به طور قابل توجهی افزایش داشته و این حاصل از تاثیرات مطالعات کوهورت در راستای شناسایی علل سرطان ، سیاستگذاری های بهتر و  بهبود دسترسی بیماران به خدمات تشخیصی و درمان است.

 

میزان بقای مبتلایان در اغلب سرطانها طی ۱۵ سال گذشته بالا بوده است

مسوول برنامه ملی ثبت سرطان ایران، با اشاره به سایر نتایج مطالعه درباره کشورهای دیگر گفت: با در نظر گرفتن تفاوت های بین المللی در مورد سن بیماران مبتلا به سرطان و خطر مرگ آنها به علل دیگر، در تعداد کمی از کشورها همچون ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزیلند ، فنلاند، نروژ، ایسلند و سوئد، میزان بقای مبتلایان در اغلب سرطانها طی ۱۵ سال گذشته بالا بوده است. به عنوان مثال، بقای ۵ ساله زنان مبتلا به سرطان پستان طی سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ در ایالات متحده آمریکا و استرالیا ، ۹۰ درصد بوده است! درحالی که در هند ، بقای ۵ ساله از زمان تشخیص، شامل  ۶۶ درصد  زنان مبتلا می شود.

 

نرخ بقا در سرطان پستان در انگلیس به ۸۵ درصد رسیده است!

به گفته دکتر روشندل، در اروپا، میزان بقای ۵ ساله سرطان پستان در ۱۶ کشور از جمله انگلیس به ۸۵ درصد و حتی بیشتر می رسد و در مقایسه، این میزان در اروپای شرقی به ۷۱ درصد رسیده است.

وی افزود: همچنین در انگلستان، بقای کلی بیماران مبتلا به سرطان بهبود یافته، و طی سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ افزایش نرخ بقا در سرطان های متعددی از جمله پستان (۸۰  به ۸۶ درصد)، پروستات (۸۲  به ۸۹ درصد)، رکتوم (۵۵  به ۶۳ درصد) و کولون (۵۲ به ۶۰درصد) بوده که  نشان دهنده مدیریت بهتر سرطان است.

 

تفاوت میزان بقای سرطانها در دانمارک با سایر کشورهای اروپای شمالی کم شده است

دکتر روشندل در این زمینه به موفقیت های دانمارک نیز اشاره کرد و گفت: بقای سرطان به طور قابل توجهی در دانمارک بهبود یافته است، به طوری که نرخ بقای مبتلایان در اکثر سرطانها،  تقریبا به همسایگان خود در شمال اروپا نزدیک شده است؛ از جمله در سرطان پروستات که از نرخ بقای ۶۴ درصد در فاصله ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ به ۸۶ درصد در فاصله ۲۰۱۰-۲۰۱۴ رسیده ، در سرطان ریه، نرخ بقا در این کشور، از ۱۰  به ۱۷ درصد افزایش یافته ، نرخ بقای سرطان مری ۸ درصد به ۱۴ درصد رسیده  و در سرطان رکتوم نیز، افزایش نرخ بقا از  ۵۳ به ۶۵ درصد را شاهد بوده است.

وی تاکید کرد: این پیشرفت های سریع در دانمارک، طی ۱۵ سال گذشته با سرمایه گذاری بهتر، سرعت بخشیدن به مسیر خدمت رسانی به بیماران و نظارت عمومی بر بیمارستانها در خصوص رعایت زمان انتظار درمان محقق شده است.

 

پیشرفتهای مهم در بقای ۵ ساله سرطان های گوارش و کبد

دکتر ملک زاده، فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد نیز در ادامه، به روند بقای مبتلایان سرطان های گوارش و کبد اشاره کرد و گفت: هرچند سرطانهای کبد و ریه در کشورهای با درآمد بالا و همچنین کشورهای کم درآمد کشنده ترین سرطانها هستند، اما طی دو دهه گذشته پیشرفت های مهمی در بقای ۵ ساله این سرطانها در کشورهای مختلف دیده شده است. به عنوان نمونه، افزایش بیش از ۱۰ درصد در میزان بقای مبتلایان سرطان کبد در برخی کشورها از جمله کره ( ۱۱  به ۲۷درصد) ، سوئد (  ۵ به  ۱۷درصد) ، پرتغال (  ۸ به ۱۹درصد) و نروژ  (۶ به ۱۹ درصد) مشاهده شده است.

وی گفت: همچنین  طی سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۴، افزایش ۵-۱۰ درصدی میزان بقای سرطان ریه در ۲۱ کشور از جمله بریتانیا (۷ به ۱۳ درصد) گزارش شده و بیشترین پیشرفت در مورد بقای سرطان ریه در کشورهای چین  (۸ درصد به ۲۰ درصد)، ژاپن ( ۲۳ درصد به ۳۳ درصد)  و کره ( ۱۰ درصد به ۲۵ درصد) ، مشاهده شده است.

سرطان لوزالمعده در همه کشورها بسیار کشنده باقی مانده است

پروفسور میشل کلمن، دانشیار دانشکده بهداشت لندن و از نویسندگان مطالعه نیز از ادامه کشندگی سرطان لوزالمعده طبق این مطالعه خبر داده است: با وجود پیشرفتهای صورت گرفته در بقای مبتلایان سرطان ، سرطان لوزالمعده در همه کشورها بسیار کشنده باقی مانده است و بقای ۵ ساله به طور معمول کمتر از ۱۵ درصد بوده است.

وی در این باره بر ضرورت تلاش های بین المللی برای شناخت عوامل خطر این سرطان کشنده ، پیشگیری و تشخیص و درمان زودهنگام آن تاکید می کند.

 

میزان کشندگی سرطانهای دستگاه گوارش در جنوب شرق آسیا بسیار کم است

اما وضعیت کشندگی سرطان معده چگونه بوده است؟

به گفته دکتر ملک زاده، فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد و از نویسندگان مطالعه، در برخی از مناطق جنوب شرق آسیا  میزان بقای ۵ ساله سرطان معده بیش از دو برابر کشورهای دیگری چون ایالات متحده آمریکا ( ۳۳ درصد)  و انگلستان ( ۲۱ درصد) است.

وی افزود: در فاصله زمانی سالهای ۲۰۰۰ – ۲۰۰۴ و ۲۰۱۰ -۲۰۱۴  میزان بقای ۵ ساله سرطان معده در کره جنوبی از ۴۹ درصد به ۶۹ درصد و در ژاپن از ۵۱ درصد به ۶۰ درصد ژاپن افزایش یافته است.

دکتر ملک زاده تاکید کرد: این بهبود بقا ممکن است به دلیل برنامه های غربالگری آندوسکوپی مبتنی بر جمعیت طولانی مدت باشد و بر همین اساس، نویسندگان پیشنهاد می کنند که غربالگری باید بخشی از برنامه های ملی کنترل سرطان در کشورهایی مانند روسیه باشد که سرطان های دستگاه گوارش یک مشکل بزرگ سلامت عمومی است.

 

میزان بقای مبتلایان ملانوم پوست در جنوب شرق آسیا عموما کمتر از سایر نقاط جهان است

به گزارش دیده بان علم ایران، بررسی های این مطالعه همچنین حاکیست که میزان بقای مبتلایان ملانوم پوست در جنوب شرق آسیا عموما کمتر از سایر نقاط جهان است و این، احتمالا نشان دهنده  سطح ضعیف تر آگاهی عمومی مردم نسبت به این سرطان و همچنین شیوع بالای  نوع کشنده ملانوم پوست (ملانوم آتلانتیک ) در این منطقه باشد.

 

تفاوت گسترده جهانی «بقا در سرطان مغز کودکان»

 

 

در مورد سرطان مغز کودکان، تجزیه و تحلیل های نتایج مطالعه CONCORD-3 نشان می دهد که تفاوت های بقا در سرطان مغز دوران کودکی به طور ویژه ای گسترده است، بطوریکه در طی سالهای ۲۰۱۰-۲۰۱۴  بقای سرطان مغز کودکان از کمتر از ۴۰ درصد در برزیل و مکزیک تا حدود ۸۰ درصد در کشورهایی مثل سوئد ، دانمارک و اسلواکی متفاوت است.

 

به گفته پروفسور کلمن ، دانشیار دانشکده بهداشت لندن علیرغم افزایش نرخ بقای سرطان در بیشتر کشورها از اواسط دهه ۱۹۹۰، بقای ۵ ساله برای کودکان مبتلا به شایعترین نوع سرطان دوران کودکی که لنفوبلاستی حاد (ALL ) است  به طور قابل ملاحظه ای در سراسر جهان متفاوت و نشانگر کمبودهای عمده در تشخیص و درمان این بیماری است. بقای ۵ ساله مبتلایان این بیماری در چندین کشور از جمله کانادا، ایالات متحده آمریکا و ۹ کشور اروپایی مانند فنلاند، انگلستان و دانمارک بیش از ۹۰ درصد ، اما در چین، مکزیک و اکوادور کمتر از ۶۰ درصد است

 

سرطان سالانه ۱۰۰ هزار کودک را می کشد

پروفسور کلمن توضیح می دهد: “علیرغم بهبود در سطح آگاهی، خدمات و درمان ارائه شده، سرطان هر سال بیش از ۱۰۰ هزار کودک را در سراسر جهان می کشد. ما برای اطمینان از میزان بقای طولانی مدت کودکان مبتلا به سرطان، نیاز به اطلاعات قابل اعتماد در مورد هزینه و اثربخشی خدمات بهداشتی در همه کشورها جهت مقایسه تاثیر راهبردهای مدیریت سرطان های اطفال  داریم.

 

داده های بهتر برای ارزیابی تغییرات بقاء سرطان ها ضروری است

نویسندگان این مطالعه نتیجه می گیرند با فراخوان برای ثبت سرطان، باید منابع کافی جهت ثبت تمام بیماران و ارتباط داده های ثبت شده با داده های مرگ بیماران اختصاص یابد.

 

بودجه های حمایت از ثبت سرطان در جهان ناکافی است

 

پروفسور ریچارد سوليوان در لندن می گويد: «عليرغم بيش از ۲۰ سال تلاش  برای جلب حمايت و جذب بودجه از منابع ملی و بين المللی برای برنامه های ثبت سرطان ، هنوز هم میزان حمایتها و بودجه های ملی و بین المللی برای این برنامه ها بسیار پایین و ناکافی است. با وجود صرف میلیاردها دلار هزینه پژوهش سالانه، این واقعیت که ثبت سرطان بعنوان یک نیاز ضروری و مشترک همه کشورها به اندازه کافی مورد حمایت قرار نمی گیرد، بیانگر ضعف سیاست گذاری و عدم توجه به اولویتها می باشد.

 

ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت ابزار کلیدی نظام سلامت در دنیاست

وی تاکید کرد: مسولان ملی و منطقه ای باید به این نکته توجه کنند که و می توان از آن برای ارزیابی تاثیر روشهای پیشگیری از سرطان و همچنین تعیین میزان اثربخشی خدمات نظام سلامت برای بیماران مبتلا به سرطان استاده کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها