جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

به همت محققان دانشگاه امیرکبیر تولید شد: هیدروژل ترمیم کننده غضروف‌ آسیب دیده

نسخه قابل پرینت
کد خبر:35148
چهارشنبه، ۱۱ بهمن، ۱۳۹۶ | 11:12

به همت محققان دانشگاه امیرکبیر تولید شد: هیدروژل ترمیم کننده غضروف‌ آسیب دیده

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استفاده از پلیمرهای کیتوسان، هیدروژل زیست سازگار برای ترمیم غضروف‌های آسیب دیده در بیماران مبتلا به آرتروز تولید کردند.

به گزارش دیده بان علم ایران، مانا کاشی، مجری طرح با اشاره به آمار بالای مبتلایان به بیماری‌های مفصلی در ایران، گفت: بر این اساس مهندسی بافت غضروف حائز اهمیت است؛ چرا که در مهندسی‌ بافت غضروف به مفصل آسیب دیده کمک می‌شود تا خود را ترمیم کند و بهبود یابد.
وی با اشاره به مطالعات انجام شده افزود: در این تحقیق که با عنوان  طراحی و ساخت داربست رسانای الیگومیرول- کیتوسان برای مهندسی بافت غضروف اجرایی شد از هیدروژل‌های قابل تزریق استفاده شده است که مزایای فراوانی دارد.


کاشی مهمترین ویژگی این هیدروژل‌ها را غیر تهاجمی بودن آنها ذکر کرد و ادامه داد: با تزریق این هیدروژل‌ها به مفصل، می‌توان اطمینان پیدا کرد که غضروف مفصلی بعد از چند ماه، به صورت اولیه باز می‌گردد و مشکل برطرف خواهد شد.
به گفته مجری طرح برای تسریع فرآیند بهبود از پلیمرهای رسانا استفاده شد که تحریکات الکتریکی در بافت ایجاد کند و به روند ترمیم سرعت بخشد.
وی با تاکید بر اینکه هیدروژل ساخته شده کاملا با سلول‌ها سازگاری دارد و سیمتی برای سلول‌ها ایجاد نخواهد کرد، یادآور شد: هیدروژل تولید شده قابلیت تزریق با سرنگ را دارد و در مدت یک ماه از بین می‌رود تا جایش با بافت مفصل جایگزین شود ضمن آنکه پلیمر رسانا و داربست آن در بدن تجزیه شده از این رو مشکلاتی چون بروز عفونت و پس زدن عضو وجود نخواهد داشت.
کاشی گفت: در این پژوهش سعی شد تا پلیمرهای رسانا با زنجیر‌های کوچکتر ساخته شود که در اصطلاحات شیمی، «الیگومر» گفته می‌شود و در نهایت هیدروژلی بهینه از ترکیب کیتوسان و الیگومر ساخته شد.
این محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر بخش پیچیده این تحقیقات را ساخت الیگومر دانست؛ چرا که این ماده علاوه بر کوچک بودن زنجیرهای آن، باید دارای فعالیت الکتریکی مناسبی و سازگار با سلول‌ها باشد.
وی با اشاره به دستاوردهای این مطالعات خاطر نشان کرد: داربست تولید شده در این طرح برای کاربردهای مهندسی پزشکی (مهندسی بافت) به ویژه در حوزه ارتوپدی کاربرد دارد.
کاشی بررسی سلولی، قرار دادن داربست به همراه سلول در مجاورت تحریک‌های الکتریکی و مطالعه رفتار سلول‌های غضروف را از دیگر بخش‌های مطالعات این پروژه عنوان کرد.
وی ساخت آسان و سریع، قابل تزریق بودن، سازگاری سلولی و تخریب پذیری زیستی را از ویژگی‌های هیدروژل تولید شده ذکر و اظهار کرد: تخریب پذیری زیستی الیگومر و عدم ایجاد التهاب‌های ثانویه بعد از تخریب از جمله مزیت‌های رقابتی این طرح در برابر نمونه‌های مشابه خارجی است.
به گفته این محقق این داربست در غضروف سازی برای بیماران مفصلی و آرتروزی کاربرد دارد.
این مطالعات با هدایت و همکاری دکتر فتح الله مضطرزاده، دکتر حمید مباشری و دکتر الهه کوثری در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجرایی شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت دانشمند ایرانی در ساخت لباس با قابلیت اندازه‌گیری قند خون

تقدیر از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر

دستاورد محققان ایرانی در شبیه‌سازی دینامیک مولکولی نفوذ آب در غشای پیل‌های سوختی

ابداع روش تحلیلی هوشمند برای مدلسازی تلفیقی اکتشاف ذخایر اقتصادی مس

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

  1. حامد گفت:

    خوب راه تماس با ایشون چی هست

سرخط خبرها