- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

مرکز توسعه مدیریت اطلاعات بلایای طبیعی آسیا و اقیانوسیه در تهران افتتاح شد

معاون رئیس‌جمهور گفت: برای تقویت «اپدیم» (مرکز توسعه مدیریت اطلاعات بلایای طبیعی آسیا و اقیانوسیه) از همه ظرفیت‌های تخصصی و کارشناسی ایران استفاده می‌کنیم و تا کنون نیز مبلغ سه میلیون و ۳۰۰ هزار دلار به تاسیس مرکز کمک کرده‌ایم.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر محمدباقر نوبخت در مراسم افتتاحیه مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا، اظهار داشت: ایران و اقیانوسیه از جمله مناطق بلاخیر در جهان به شمار می‌آیند و بیشترین میزان آسیب ناشی از بلایای فاجعه‌بار را متحمل شده‌اند.

وی ادامه داد: تنها در سال گذشته ۵۹٫۳ میلیون نفر در منطقه تحت تأثیر بلایا قرار گرفتند که منجر به خسارات اقتصادی برابر با ۴۵٫۱ میلیارد دلار شده است.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با طیفی از بلایای ویرانگر شامل زمین‌لرزه، طوفان‌های شن و ریزگرد، خشکسالی و سیل دارای تجارت آموزنده‌ای است،‌گفت: ما تمایل داریم این تجارب و آموخته‌ها را در اختیار کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه قرار دهیم تا همگی از آن سود ببرند.

نوبخت، تجربه زمین‌لرزه بزرگ شهر تاریخی بم را یکی از تجارب بزرگ زمین‌لرزه جهان که در سال ۲۰۰۳ اتفاق افتاد دانست و گفت:‌ در این زمین‌لرزه حدود ۸۰ درصد ارگ بم تخریب شد و ۳۱ هزار نفر در این حادثه کشته شدند.

وی ادامه داد: بدیهی است که این تجارب و این همکاری‌ها محدود به بناهای تاریخی نمی‌شود و قابل تسری به سایر بلایا نیز هست چرا که پس از تخریب ارگ تاریخی بم ایران توانست نسبت به احیای این بنای باستانی اقدام کرده و تجارب حاصل از این دستاورد بزرگ را با افتخار در اختیار کشورهای منطقه قرار دهد.

معاون رئیس‌جمهور  با اظهار تأسف از زلزله اخیر سرپل‌ذهاب کرمانشاه که شمار زیادی از هموطنان ما در این حادثه جان باختند، این فاجعه را دلیلی بر ضرورت اقدام هماهنگ و پیشگیرانه در برابر بلایا دانست.

وی تأکید کرد: اپدیم می‌تواند در این زمینه ایفای نقش داشته باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به اسکاپ پیشنهاد داد در قالب برگزاری کارگاه آموزشی تجارب ایران در زمینه احیای ابنیه تاریخی و مقاوم‌سازی زیرساخت‌های عمرانی در اختیار دیگر کشورهای منطقه قرار گیرد.

وی با ذکر مثال از زمین‌لرزه ویرانگری که در سال ۲۰۱۵ در کشور نپال رخ داده بود ابراز داشت: در این زمین‌لرزه ابنیه تاریخی همچون دیگر سازه‌ها دچار خسارات شدیدی شدند و اپدیم متعهد شده از طرح مطالعاتی تفصیلی خطرپذیری نپال حمایت به عمل آورده و کمک‌های فنی برای مقاوم‌سازی ابنیه تاریخی و میراث فرهنگی این کشور را بر اساس تجارب زلزله بم فراهم آورد.

وی ادامه داد: در این راستا هیأت‌های تخصصی و کارشناسی با کمک فنی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ایران در همکاری با اپدیم به این کشور اعزام شده‌اند.

نوبخت، تجارب ایران برای مبارزه با گرد و غبار و طوفان‌های شن را به اپدیم کمک‌کننده دانست.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه از دیگر کشورهای منطقه نیز انتظار داریم تا تجارب خود را در خصوص مدیریت اطلاعات بلایا به نحو شایسته در اختیار دیگر اعضای اسکاپ قرار دهند، گفت: نتیجه تشریک مساعی زندگی بهتر برای همنوعانمان خواهد بود.

وی ضمن ابراز خرسندی از اینکه دومین جلسه شورای حکام اپدیم در روز ۱۱ بهمن در تهران برگزار خواهد شد، ابراز داشت: جمهوری اسلامی ایران خود را متعهد می‌داند که از تمام ظرفیت‌های تخصصی و کارشناسی خود برای تقویت اپدیم استفاده کرده که از جمله این ظرفیت‌ها می‌توان به مرکز تحقیقات ساختمانی و مسکن، سازمان ملی نقشه‌برداری، پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله و دانشگاه تهران نام برد.

معاون رئیس‌جمهور اعلام کرد: ایران ضمن تمهید ساختمان مقر اپدیم تا کنون مبلغ ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار به تأسیس اپدیم کمک کرده است.

نوبخت پیشنهاد کرد: با اهتمام شورای حکام اپدیم و دبیر اسکاپ از قابلیت‌های موجود در کشورهای عضو و همچنین نهادهای بین‌المللی مانند موسسات مرتبط با سازمان ملل در استفاده بهینه از اطلاعات بلایا بهره‌گیری شود تا همه کشورهای عضو از نتیجه این همکاری‌ها برخوردار شوند.

وی تصریح کرد: اپدیم به طور فعال توانایی‌های خود را در مقابل خطرات فرامرزی بلایا از طریق اتخاذ رویکرد آمادگی برای خطرات چندگانه و تأکید بر بلایای فرامرزی گسترش می‌دهد تا از این طریق بتواند به یاری و کمک دیگر  اعضای اسکاپ گام‌های ارزشمند در زمینه مدیریت بلایا و کاهش خطرات بردارد.

معاون رئیس‌جمهور اظهار امیدواری کرد: بر پایه برگزاری این رخداد و تعاملات و گفت‌وگوهای سازنده‌ای میان کشورها اپدیم بتواند در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار و چارچوب سندها در حیطه کاهش بلایا برای همه کشورهای منطقه اسکاپ مفید و ارزشمند باشد.

انتهای پیام