جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

گسل پردیسان از فعالترین گسل های تهران است/مناطق مرکزی پایتخت نسبت به شمال و جنوب تهران امن‌تر است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:35058
دوشنبه، ۹ بهمن، ۱۳۹۶ | 15:14

گسل پردیسان از فعالترین گسل های تهران است/مناطق مرکزی پایتخت نسبت به شمال و جنوب تهران امن‌تر است

رییس پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین شناسی با اشاره به این که طبق مطالعات صورت گرفته گسل پردیسان یکی از فعال ترین گسل های تهران است خواستار محدود شدن ساخت و سازها در حریم این گسل شد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر طالبیان که در کارگاه تخصصی ارزیابی زلزله‌های اخیر و وضعیت تاب‌آوری و ریسک زلزله سخن می گفت با بیان اینکه ‌ایران براساس استانداردهای جهانی از مناطق نزدیک به آسیب‌پذیری‌های زیاد از نظر رخدادهای لرزه‌ای است،‌ اظهار داشت: در منطقه البرز که تهران در آن واقع است گسل‌های متعددی وجود دارد. مطالعات لرزه‌خیزی تاریخی کشور نشان می‌دهد که در تهران شش زمین لرزه تاریخی رخ داده که قدیمی‌ترین آن ها مربوط به ۲۳۰۰ سال قبل و آخرین زمین لرزه مهم تاریخی مربوط به ۱۸۸ سال پیش است.

وی با اشاره به این که معمولا زمین لرزه ها دوره بازگشت منظم ۱۸۸ تا ۲۰۰ سال دارند، اظهار داشت: از شش زمین لرزه مهم تاریخی تهران، سه مورد منتسب به گسل شمال تهران بوده است ولی گسل مسبب سه زلزله دیگر مشخص نیست البته برخی‌ها این زلزله‌ها را منتسب به گسل جنوب تهران دانسته‌اند.

طالبیان اضافه کرد: براساس نقشه‌ها و اطلاعات موجود دو منطقه شمال و جنوب تهران به عنوان مناطقی با ریسک بالای زلزله شناخته شده‌اند و براساس مطالعاتی که از سوی جایکا و شهرداری تهران انجام شد، مناطق مرکزی تهران نسبت به مناطق شمال و جنوب تهران امن‌تر است.

وی با بیان این که براساس مطالعاتی که بر روی گسل‌های تهران انجام شده،‌ گسل شمال تهران پتانسیل لرزه‌زایی بالایی ندارد پیشنهاد کرد که سایت گسل شمال تهران که در حال حاضر مطالعات دیرینه لرزه شناسی در آن حال اجرا است، تبدیل به سایت تحقیقاتی زمین لرزه شود.

به گفته رییس پژوهشکده علوم زمین، گسل شمال تهران در ۳۰ هزار سال قبل شاهد رخداد ۹ زمین‌لرزه تاریخی بوده که البته برخی از زلزله شناسان این زلزله‌ها را منتسب به گسل های مشا و طالقان می‌دانند. علاوه بر آن مطالعات دیگر در جنوب تهران نشان داد که آثاری از زمین‌لرزه‌های تاریخی که به این گسل نسبت داده شده است پیدا نشد و به نظر می‌رسد بخش‌هایی که تصور می‌کردیم زمین‌لرزه‌های تاریخی را ایجاد کرده‌اند،‌ زمین‌لرزه‌ای را ایجاد نکرده‌اند از این رو این سوال مطرح است که آیا گسل‌های پنهان یا نیمه پنهان دیگری در تهران وجود دارند که توانسته این زمین‌ لرزه‌های تاریخی را ایجاد کند و مسبب زمین‌لرزه‌های آتی شود یا نه؟!

به گفته طالبیان براساس همین دیدگاه در سال های اخیر مطالعاتی بر روی عوارض مشخص شهر تهران مثل تپه‌های منطقه پردیسان و قیطریه انجام شده که عمده مطالعات روی گسل پردیسان بوده است.

وی تصریح کرد: بررسی های محققان پژوهشکده علوم نشان داده که نرخ فعالیت در این گسل قابل توجه و بیش از سایر گسل‌هاست و می‌تواند به عنوان یکی از گسل‌های اصلی شهر تهران مطرح شود.

طالبیان با ابراز نگرانی از ساخت و سازها در حریم این گسل بر ضرورت شناسایی گسل ها و جلوگیری از ساخت و ساز در حریم گسل‌ها تاکید کرد و گفت: رعایت قانون در این زمینه و ارائه آموزش های لازم به شهروندان می تواند آمادگی ما را در مواجهه با مخاطرات زمین لرزه افزایش داده و
از میزان آسیب های زلزله بکاهد.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

ملاحظات ساخت و ساز در حریم گسل

سابقه رخداد شش زلزله بالای ۶ ریشتر در بخش غربی گسل شمال تهران/عدم تاثیر زلزله دماوند بر گسل شمال تهران

زلزله ای به بزرگی ۳٫۹ دماوند را لرزاند

تازه ترین پرده از ۱۴ سال وعده سازمان پژوهش ها: ساخت ماهواره «آیات» نیازمند دو میلیون دلار اعتبار است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها