- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

داروی سنگ کلیه با کاهش عوارض گوارشی ساخت محققان ایرانی رونمایی شد/ملک زاده: واحد تحقیقات و توسعه برای تحول در صنعت دارو بسیار ضروری است

داروی سنگ های ادراری تولید محققان یک شرکت دانش بنیان ایرانی   در حوزه سلامت، وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با نام «اوروسیترا» با حضور دکتر ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در بیمارستان شهید لبافی نژاد رونمایی شد.

به گزارش دیده بان علم ایران در این مراسم، دکتر ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: در شرایطی که برای تولید یک مولکول دارویی به یک میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم، تولید ژنریک و موثر داروهایی که در دنیا تولید شده ، اقدام بسیار مبارکی است چراکه به کاهش درد و آلام و نیز هزینه های درمانی بیماران کمک می کند.

وی در خصوص داروی جدید اوروسیترا اظهار امیدواری کرد این محصول در آینده موثر واقع و شکل های دیگر آن نیز وارد بازار شود.

دکتر ملک زاده با تأکید بر نقش موثر شرکت های دانش بنیان در صنعت دارویی کشور خاطر نشان کرد: شرکت های دانش بنیان می توانند سهم قابل توجهی از بازار دارو را در اختیار بگیرند و در تولیدات نوین داروها مشارکت کنند.

وی همچنین وجود واحد تحقیقات و توسعه را برای تحول در صنعت دارو ضروری دانست.

دکتر اصغری رئیس سازمان غذا و دارو نیز در این مراسم با ابراز خرسندی از به ثمر نشستن همکاری دانشگاه و صنعت گفت: با اوروسیترا می توانیم شاهد برخورداری بیماران از داروی بهتری برای درمان سنگ های کلیوی باشیم. از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که دانشگاهی پیشرو در زمینه خدمات سلامت است نیز  قدردانی می کنم.

وی با اشاره به توان بالای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حوزه تولید دارو گفت: خوشبختانه دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یکی از دانشکده های سرآمد در کشور است و فرموله کردن بسیاری از داروها در این مرکز امکانپذیر است و قطعا متخصصان می توانند فرم های جدید دارویی را با استفاده از امکانات آن ارائه کنند.

دکتر محمد آقاجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز با برشمردن توانمندی های علمی و تحقیقاتی دانشگاه اظهار داشت: در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ما استعداد بزرگی برای رشد تحقیقات و فناوری داریم. ۱۴۰۰۰ دانشجو، ۱۴۰۰ عضو هیات علمی، ۷۰ مرکز تحقیقاتی و حدود ۲۰ مرکز آموزشی درمانی و پژوهشی، بستر بسیار بزرگی برای تولیدات علمی فراهم کرده است.

دکتر آقاجانی اذعان کرد: وابستگی دانشگاه ها به بودجه های دولتی و محدودیت هایی که برای دانشگاه ها در عرصه تربیت نیروی انسانی و تولیدات علمی وجود دارد، نتوانسته دانشگاه های ما را آنطور که شایسته است در مسیر تولیدات علمی قرار دهد.

وی گفت: خدا را شاکریم که اتفاقات خوبی در دولت یازدهم در مسیر رشد علمی کشور روی داده و مجموعه دانشگاه های علوم پزشکی کشور این افتخار را دارند که موقعیت علمی کشور را بهبود چشمگیری داده اند. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز شاهد رشد دوبرابری تولیدات علمی در چهار سال گذشته بود.

رئیس دانشگاه با اشاره به تولید داروی جدید در دانشگاه توضیح داد: تبدیل تولیدات علمی به محصول و فناوری و کارآفرینی نیاز به تلاش دارد که رونمایی از داروی اوروسیترا از این جنس است و  امیدواریم دانشگاه ها بتوانند با تولیدات فناورانه در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و تکنیک های جراحی و سایر خدمات علمی، وابستگی خود را به بودجه ها عمومی کاهش دهند.

دکتر آقاجانی ادامه داد: بحث سنگ های ادراری از نگاه حوزه سلامت یکی از مشکلات مهم است. یکی از شایع ترین شکایات بیمارانی که به اورژانس های بیمارستان ها مراجعه می کنند حملات درد کلیوی متاثر از سنگ کلیه است. مهمترین معضل بهداشتی در بحث سنگ های کلیه، عود این درد است. جلوگیری از عود این سنگ ها بسیار اهمیت دارد و امیدواریم ارائه این دارو به کشور، موجب کاهش بروز و شیوع سنگ های ادراری در طیف های مختلف شود.

وی در پایان  از تلاش استادان و متخصصان دانشگاه در مرکز تحقیقات بیماری های کلیوی قدردانی کرد.

داروی اوروسیترا، عوارض گوارشی بسیار کمی دارد

دکتر عباس بصیری متخصص اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس مرکز تحقیقات بیماری های کلیوی نیز به عنوان مجری طرح تولید داروی اوروسیترا گفت: این دارو به سه صورت آهسته رهش و با ماندگاری بالا در بدن، پودر و یا محلول های خاصی در بازار سلامت وجود داشت. متاسفانه پودر و محلول این دارو بسیار شرایط بدی برای بیمار ایجاد می کند که مصرف آن با عوارض گوارشی سوزش معده، تهوع و اسهال همراه است.

دکتر بصیری اظهار داشت: با تغییر در فرم این دارو، پودر به قرص تبدیل شده و در گام اول طعم دارو و شرایط مصرف ان بسیار آسان تر و عوارض گوارشی آن بسیار کم شده است.

وی توضیح داد: مطالعه ای بر روی ۲۳ بیمار که داروی اوروسیترا مصرف کرده اند نشان می دهد که همه بیماران توانستند قرص را مصرف کنند که اثرات دارو نیز بسیار مثبت ارزیابی شد.

دکتر زرقی: برای رسیدن به دانشگاه نسل سوم تلاش می کنیم

دکتر افشین زرقی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این مراسم گفت: ما حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم را در دستور کار قرار داده ایم. دانشگاه نسل سوم تنها مأموریت آموزش و پزوهش ندارد بلکه آموزش، پژوهش و کارآفرینی را مدنظر قرار می دهد.

دکتر زرقی گفت: برای رسیدن به اهداف دانشگاه نسل سوم، در معاونت تحقیقات و فناوری، مدیریت فناوری را مستقر کردیم زیرا برای رسیدن به این نوع دانشگاه، دستیابی به ارتباط موثر با صنعت مورد نیاز است که حلقه مفقوده این ارتباط، شرکت های دانش بنیان است.

وی در خصوص حمایت از شرکت های دانش بنیان توضیح داد: خوشبختانه با سیاست های مناسب دولت و معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، توجه به شرکت های دانش بنیان در دستور کار قرار گرفته است. امروز ۴۰ شرکت دانش بنیان در دانشگاه وجود دارد که در کنار آنها چهار مرکز رشد علوم دارویی، علوم غذایی، طب بازساختی و علوم دندانی مشغول به فعالیت هستند.

دکتر زرقی اذعان کرد: بهره برداری از داروی اوروسیترا مصداق بارز پژوهش کاربردی است. این دارو حاصل پژوهش های علمی مرکز تحقیقات بیماری های کلیوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است. اعتقا داریم مقاله یک شاخص است و زمانی که مشکلی از نظام سلامت را مرتفع کند، ارزشمند می شود.

دکتر زرقی همچنین با اشاره به جایگاه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درحوزه فناوری سلامت گفت: ما وظیفه هدایت، نظارت و حمایت از مجموعه های تحقیقاتی و شرکت های تولیدی دانش بنیان را برعهده داریم که حرکت خوبی آغاز شده به گونه ای که برای نخستین بار وزارت بهداشت برای دانشگاه های علوم پزشکی، در کنار رتبه بندی پژوهشی، رتبه بندی فناوری نیز قرار داده و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با ۱۶۲۵ امتیاز رتبه دوم را کسب نموده است.

انتهای پیام