جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

۳۰ انجمن علمی مغز و شناخت در مراکز دانشگاهی کشور راه‌اندازی شد/ برگزاری هفته آگاهی از مغز

نسخه قابل پرینت
کد خبر:35019
دوشنبه، ۹ بهمن، ۱۳۹۶ | 09:37

۳۰ انجمن علمی مغز و شناخت در مراکز دانشگاهی کشور راه‌اندازی شد/ برگزاری هفته آگاهی از مغز

تاسیس انجمن‌های علمی مغز و شناخت در دانشگاه‌های کشور در دستور کار قرار گرفته و تاکنون سی انجمن علمی مغز و شناخت در مراکز دانشگاهی ایجاد و فعال شده است.

به گزارش دیده بان علم ایران محمد تقی جغتایی، مشاور ارشد ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی درباره برگزاری هفته آگاهی از مغز اظهار کرد: در این هفته تلاش می شود تا با استفاده از تمامی راه ها و بهره گیری از ظرفیت ها و امکانات، سطح دانش و اطلاعات ازتوانایی های مغز و نیز راه های جلوگیری ازکاهش توانایی های مغزدر بین اقشار مختلف مردم درجامعه افزایش یابد.
وی ادامه داد: ارتقای بهداشت مغز و توانمند سازی آن، یک نیاز اساسی در میان عموم افراد درجامعه است و ستاد علوم شناختی می کوشد تا با همکاری سایر نهادها، مراکز علمی، تحقیقاتی و نهاد های مردمی میزان آگاهی افراد جامعه از ساختارها و عملکرد مغز بیشتر شود تا بتوان زمینه برای شناسایی راه های پیشگیری و درمان اختلالات مغزی بطورگسترده ای فراهم شود.
مشاورارشد ستاد علوم شناختی با اشاره به اینکه آشنایی افراد جامعه با مغز و کارکردهای آن سبب توانمند سازی مغز و افزایش تلاش ها برای جلوگیری ازکاهش توانایی های مغز خواهد شد، گفت: آلزایمر، فراموشی، ام اس، پارکینسون و اختلالات تکاملی از جمله بیماری های ناشی از اختلالات در سیستم عصبی مغز است که می توان با توانمند سازی مغز، راه های پیشگیری ازکاهش قدرت مغز را جستجو و در نتیجه به درمان و معالجه این بیماری ها در جامعه کمک کرد.
وی با تاکید براینکه توسعه علوم مغز و شناخت در کشور گامی مثبت برای حل مشکلات و مقابله با اختلالات و نارسایی ها در شبکه مغزی محسوب می شود، تصریح کرد: در این راستا، تاسیس انجمن های علمی مغز و شناخت در دانشگاه های کشور در دستور کار قرار گرفته و تاکنون ۳۰ انجمن علمی مغز و شناخت در مراکز دانشگاهی ایجاد و فعال شده است.
وی گفت: برای گسترش و تقویت دانش مغز و شناخت در نظر است تعداد انجمن های علمی مغز و شناخت در مراکز و موسسات آموزش عالی به پنجاه انجمن علمی افزایش یابد.
به گفته دکتر جغتایی به موازات این اقدام، برگزاری نشست ها و سمینارهای علمی مرتبط با دانش مغز و شناخت در مدارس و دانشگاه ها و مراکز فرهنگی نیزاز دیگر تلاش ها برای بالابردن سطح آگاهی از ساختارها و کارکردهای مغز و مقابله با بروز اختلالات در شبکه مغزی است.
مشاور ارشد ستاد علوم شناختی با بیان اینکه مغز یک رکن بسیار مهم و حیاتی بدن به شمار می آید و نقشی مهمی درکنترل دیگر ارگان بدن برعهده دارد، افزود: درهفته آگاهی از مغز تلاش می شود سطح آشنایی عموم مردم از بهداشت مغز بیشتر شود به طوری که با افزایش اطلاعات راه های پیشگیری و توان مند سازی شبکه مغزی فزونی یابد.
هفته آگاهی از مغز یک برنامه جهانی است وامسال برای سومین سال متوالی ازچهارم تا دهم اسفند ماه درنقاط مختلف کشورمان برگزارخواهد شد.
ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی، حامی و برگزار کننده هفته آگاهی از مغز، این هفته را که یک هفته ترویجی برای ارتقای آگاهی عموم جامعه ازعملکرد مغز است ، در سال ۱۳۹۴ برای اولین بار درایران برگزار کرد.
هفته آگاهی از مغز (Brain Awareness Week) کمپینی جهانی برای ارتقای علاقه مندی عمومی به تحقیقات علوم اعصاب است که توسط اتحادیه پژوهش‌های مغز (DANA)  و اتحادیه اروپایی دانا و به صورت سالیانه از ۱۹۹۶ تا کنون برگزارمی‌شود.
سازمان پژوهشی دانا یک سازمان خصوصی متشکل از بیش از ۴۰۰ عصب ‌شناس برجسته دنیا و از جمله ۱۶ برنده جایزه نوبل است که با شعار دروازه ورود به اطلاعات معتبر درباره مغز، تحقیقات مرتبط با مغز را از طریق کمک های مالی، انتشار مطالب و برنامه‌های آموزشی پشتیبانی می‌کند.
ارتقای عملکرد مغز، سرعت بخشیدن به کشف درمان اختلالات مغزی، مبارزه با برچسب زدن اختلالات مغزی از طریق ارایه آموزش‌ها، ازاهداف این سازمان خصوصی است.
این سازمان، گفت و گوی بین محققان و مخاطبان عام را تشویق می کند و اطلاعات معتبر درباره پیشرفت های اخیر درتحقیقات را از طریق نشریات، وب سایت های رایگان، رسانه‌های اجتماعی و هفته آگاهی از مغز دراختیار همگان قرار می دهد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت محققان ایرانی در ساخت ایمنوسنسور تشخیص زود هنگام آلزایمر

افزایش خطر زوال عقل با نوشیدن بیش از شش فنجان قهوه در روز

از دست دادن دندان ها، خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را افزایش می دهد

تیم‌های برتر مسابقات علوم اعصاب شناختی دانش‌آموزی معرفی شدند

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها