جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

اجرایی نشدن ۹۰ درصد مصوبه «وظایف دستگاه‌های اجرایی در آلودگی هوا» برای تهران غرق در دود!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:34906
چهارشنبه، ۴ بهمن، ۱۳۹۶ | 11:01

اجرایی نشدن ۹۰ درصد مصوبه «وظایف دستگاه‌های اجرایی در آلودگی هوا» برای تهران غرق در دود!

ششمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا از سوی دانشگاه شریف در مرکز همایش های صدا و سیما  برگزار شد و شهردار تهران در این همایش از اجرایی نشدن ۹۰ درصد مصوبه «وظایف سایر دستگاه های اجرایی در خصوص آلودگی هوا» خبر داد.

 

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر نجفی، شهردار تهران طی سخنانی در خصوص آلودگی هوا گفت: دولت مصوبات خوبی در حوزه کمک ارگان‌های ذیربط به شهرداری تهران در حوزه کاهش آلودگی هوا دارد و وظایف همه دستگاه‌های مرتبط با آلودگی هوا تعیین شده و تکالیفی نیز برای آنها مشخص شده است ، اما متاسفانه بیش از ۹۰ درصد مصوبه مربوط به وظایف سایر دستگاه‌ها تا کنون اجرایی نشده است.

دکتر نجفی گفت: مهمترین آلودگی‌هایی که زندگی شهری را تهدید می‌کند به ترتیب آلودگی آب، هوا و صدا است که در شهر تهران نیز هر سه نوع به عنوان چالشی جدی پیش روی ما قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: البته در موضوع آلودگی آب کم و بیش با آن روبرو هستیم اما در حوزه آلودگی هوا و صدا می‌توان گفت که مهمترین چالش‌های محیط زیستی در شهر تهران است که نیازمند برنامه‌ای جدی و فعالیت‌هایی اساسی و منسجم برای حل آنها هستیم.

دکتر نجفی در بخش دیگر سخنانش در خصوص اجرای طرح ترافیک جدید در شهر تهران گفت: ما تجربه‌های موفقی در شهرهای دنیا از جمله مکزیکو سیتی داشته‌ایم که با اجرای برنامه‌های حساب شده توانسته‌اند اقدامات موثری را پیاده سازی کنند اما ابتدا باید مسئله را به درستی بشناسیم و برنامه دقیقی ارائه کنیم و در مرحله آخر نیز با عزمی جدی هزینه‌های آن را بپردازیم.

شهردار تهران به نوسازی اساسی ناوگان اتوبوسرانی در شهر تهران اشاره کرد و گفت: باید این نوسازی در حوزه تاکسی‌ها، خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها نیز اجرایی شود.

وی همچنین به موضوع LEZ اشاره کرد و افزود: در بحث بودجه سال آینده تبصره‌ای را از ما پذیرفتند که محدوده LEZ به عنوان محدوده‌ای خاص تلقی شود و خودروهایی که معاینه فنی ندارند در این محدوده جریمه خواهند شد.

دکتر نجفی به موضوع آلودگی صوتی اشاره هم کرد و گفت: در مورد آلودگی صوتی توجهات کمتری وجود دارد متاسفانه سر و صدای زیادی که در شهر تهران وجود دارد و شهروندان به آن عادت کرده‌اند، مورد توجه قرار نگرفته است و هنگامی که از تهران خارج می‌شویم و در منطقه‌ای آرام قرار می‌گیریم از آرام بودن آنجا تعجب می‌کنیم.

 

در ادامه برنامه دکتر موحدی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی طی سخنانی گفت: کمبود منابع انسانی متخصص در زمینه آلودگی هوا به شدت در کشور احساس می شود و باید با سیاست گذاری آموزشی این مهم را بر عهده متخصصان مرتبط گذاشت.

باور جدی ما در دانشگاه صنعتی شریف این ست که پژوهش و تحقیق علاوه برآنکه مرزهای دانش را باید درنوردد، باید به مشکلات جدی و روزمره کشور نیز توجه ویژه داشته باشد و مشکل آلودگی هوا در کشور تهدیدی جدی برای جان و مال مردم است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف خاطر نشان کرد: دانشگاه صنعتی شریف مفتخر است که تاکنون پروژه های متعددی را برای شناخت آلودگی هوا مانند اولین سیاهه انتشار کشور در تهران، مدل سازی پیشرفته پیش بینی آلودگی هوا، اندازه گیری ضرایب انتشار آلایندگی منابع متحرک در کارکرد واقعی و منشا یابی ذرات معلق هوای تهران را به سر انجام رسانده است و در این راه تعاملات گسترده بسیاری با مراکز علمی برتر دنیا داشته است.

وی گفت: دانشگاه صنعتی شریف از طریق کرسی یونسکو در مدیریت آب و محیط زیست شهرهای پایدار میزبان رویداد های مهم بین المللی نظیر تهران، شهر بدون دود  بوده است.

دکتر حسینی دبیر همایش نیز طی سخنانی گفت: زمان مماشات در مورد آلودگی هوا گذشته است و تهران دیگر تحمل دود دیزل را ندارد.

وی افزود: آلودگی در شهر تهران به حدی جدی است که حتی می تواند همایش مرتبط با خود را هم در سال های بعد تعطیل کند.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف گفت: برنامه مقابله با آلودگی باید ویژه هر شهر باشد، برنامه ای که برای تهران راهگشاست، قطعا برای اراک مفید نخواهد بود.

وی گفت: بارها در تهران با توفان و گرد و غبار غافلگیر شده ایم و باید سامانه هشدار برای ورود ریزگرد داشته باشیم.

دکتر حسینی به تعداد مقالات ارسال شده به همایش اشاره کرد و گفت: تعداد ۱۸۰ مقاله به دبیرخانه همایش رسید که از این بین تعداد ۱۱۴ مقاله پذیرش نهایی شد و ۴۲ مقاله بصورت ارایه شفاهی و ۱۰ مقاله نیز برای معرفی به ژورنال انتخاب شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تلاش دانشگر ایرانی برای بررسی بافت‌های سرطانی با مدل‌سازی تومور مجازی

جایزه مخترع برتر جهان اسلام به دانشیار دانشگاه صنعتی شریف رسید

تقدیر از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف

پایش و عیب‌یابی بلبرینگ ادوات مکانیکی با نرم‌افزار ابداعی محققان ایرانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها