پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

سهم ۱۵ درصدی دارو از هزینه های سلامت کشور/ واردات، تامین کننده ۳۰ درصد بازار ۱۶ هزار میلیارد تومانی دارو

نسخه قابل پرینت
کد خبر:34869
سه شنبه، ۳ بهمن، ۱۳۹۶ | 15:28

سهم ۱۵ درصدی دارو از هزینه های سلامت کشور/ واردات، تامین کننده ۳۰ درصد بازار ۱۶ هزار میلیارد تومانی دارو

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی معتقد است که پیشرفت ها و توسعه های قابل قبول در حوزه تولیدات داروهای زیست فناوری در کشور حاصل همفکری و خرد جمعی است که شکل گرفته است.

به گزارش دیده بان علم ایران، مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری در جلسه کمیسیون هماهنگی و اجرایی ستاد توسعه زیست فناوری گفت: در هفته ای که گذشت، پیش‌نویس سند ملی توسعه زیست‌فناوری در شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور مورد بررسی قرار گرفت این که این اتفاق را به فال نیک می گیریم.


وی افزود: مطرح شدن موضوع اهمیت زیست فناوری در اسناد بالادستی می تواند عامل موثری در توسعه زیست فناوری در کشور باشد.


به گفته قانعی، باید موضوع زیست فناوری در دستگاه های مختلف اجرایی رسوخ پیدا کند و هر از چندی از آنها بخواهیم اقدامات خود را در این زمینه ارائه کنند.


وی همچنین تصریح کرد: موضوعات مختلفی در اولویت ستاد توسعه زیست فناوری قرار دراد و چند سالی است برای تحقق این موضوعات پیگیری های مجدانه ای داشته ایم و خوشبختانه برخی از آنها روند خوبی داشته اند مثل موضوع سوخت های زیستی و کشاورزی.


قانعی در ادامه بیان کرد: در دو حوزه مذکور با وزرای مربوطه نیز مذاکراتی کرده ایم و به نتایج خوب و قابل قبولی رسیده ایم.


دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی از حمایت ستاد برای تولید ۱۲ ملکول جدید دارویی در کشور خبر داد و گفت: امیدواریم چالش های پیش روی این صنعت هر چه زودتر رفع شود تا شاهد اتفاقات خوب و رشد صنعت داروهای زیست فناوری در کشور باشیم.

رشد کمی تولید داروهای زیست‌فناورانه در ایران

عبدالمجید چراغعلی، مشاور اجرایی و سیاستگذاری سازمان غذا و دارو نیز در ادامه این جلسه، با ارائه گزارشی از سیاست ملی تولید داروهای بیولوژیک، گفت: رشد کمی تولید داروهای بیولوژیک در ایران قابل قبول و منصفانه بوده است.

وی گزارشی از ویژگی های نظام دارویی کشور در گذر زمان ارائه کرد و ادامه داد: داروهای های تک در دهه ۹۰ رشد خوبی در کشور یافته و در واقع رشد و شکوفایی صنعت بیوتکنولوژی در این دهه اتفاق افتاده است.

مشاور اجرایی و سیاستگذاری سازمان غذا و دارو همچنین بیان کرد: ارزش بازار دارویی کشور در ۱۵ سال گذشته رشد کرده و این بازار در سال ۹۵، ۱۶ هزار میلیارد تومان برآورد شده است و پیش بینی می کنیم تا پایان امسال به ۲۰ هزار میلیارد برسد.

وی ادامه داد: سهم دارو از کل هزینه های سلامت کشور ۱۵ درصد است و بر اساس آمارهای ارائه شده میزان ارزبری صنعت دارویی کشور، حدود ۷.۱ میلیارد دلار است.

چراغعلی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: برخلاف ادعای برخی که سرانه مصرف دارو در کشور را بسیار بالا می دانند، سرانه مصرف دارو در کشور ۶۲ دلار است که رقم خیلی بالایی نیست.

مشاور اجرایی و سیاستگذاری سازمان غذا و دارو با اشاره به بازار تولیدات دارویی در کشور، گفت: حدود ۷۰ درصد ۱۶ هزار میلیارد تومان ارزش دارویی کشور را صنایع داخلی تولید می کنند و ۳۰ درصد مابقی نیز از طریق واردات تامین می شود.

وی ادامه داد: در حوزه داروهای بیوتکنولوژی مهم ترین عامل رشد را می توان «توجه ویژه مسوولان کشور به این حوزه»، «فعال شدن صنف»، «تهیه دستورالعمل داخلی برای تولید این نوع داروها»، «اولویت دادن رسیدگی به درخواست ها برای تولید این داروها»، «انحصار بازار برای تولیدات داخلی»، «منع واردات»، «قیمت گذاری مناسب» و «صادرات» عنوان کرد.

چراغعلی چالش های آینده این حوزه را شامل تعیین ملکول ها برای اولویت های آینده، تولید داروهای ژن تراپی، تقابل محدودیت منابع نظام سلامت و ملکول های آینده، تاثیر تولید داخلی داروهای بیولوژیک در بودجه سلامت، لزوم صادرات گسترده تر، تولید داروهای orfan و غیره عنوان کرد.

 

انتهای پیام

مطالب مرتبط

رییس اداره نظارت و ارزیابی غذاهای ویژه: غیرتراریخته‌ها هیچ حسن و مزیتی نسبت به محصولات تراریخته ندارند

فراخوان حمایت ویژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ایجاد استارتاپ و هسته‌ فناور

انتظار سه ماهه پنبه تراریخته سه ساله شد/تاکید جامعه بیوتکنولوژی بر تسریع روند تولید محصولات تراریخته

در قطعنامه همایش بیوتکنولوژی تاکید شد: تسریع روند قانونی صدور مجوز رهاسازی محصولات تراریخته و ویراسته/آزادی سریع چهره تاثیرگذار بیوتکنولوژی ایران از بازداشت آمریکا

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها