جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

نخستین فضانوردان زن ناسا و مشکل کیف آرایش!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:34867
سه شنبه، ۳ بهمن، ۱۳۹۶ | 13:19

نخستین فضانوردان زن ناسا و مشکل کیف آرایش!

چهل سال پیش در چنین روزهایی، ناسا نخستین گروه از نامزدهای زن فضانوردی را انتخاب کرد.

به گزارش دیده بان علم ایران، شانون لوسید، مارگارت سدن، کاترین سولیوان، جودیت رزنیک، آنا فیشر و سالی راید (از چپ به راست در عکس ضمیمه) نخستین زنان آمریکایی بودند که در ژانویه ۱۹۷۸ برای شرکت در تمرینات فضانوردی پذیرفته شدند.

این در حالی بود که شوروی سال ها پیشتر یعنی در مارس ۱۹۶۳، والنتینا ترشکووا را به عنوان نخستین زن فضانورد با فضاپیمای وستک-۶ به فضا فرستاده بود.

سفر ترشکووا به فضا تنها به فاصله دو سال بعد از سفر فضایی یوری گاگارین، نخستین فضانورد شوروی و جهان صورت گرفت.

سرهنگ والنتینا ترشکووا

با وجود رقابت فضایی تنگاتنگ آمریکا و شوروی، دومین فضانورد زن جهان هم که ۱۹ سال بعد از ترشکووا راهی فضا شد سْوِتلانا ساویتسکایا بود. او یک بار در سال ۱۹۸۲ (۱۳۶۱) با سایوز تی-۷ و بار دوم در سال ۱۹۸۴ (۱۳۶۳) با سایوز تی-۱۲ به فضا رفت و به این ترتیب نخستین زنی شد که دو بار به فضا سفر کرده است!

ساویتسکایا در پرواز دوم خود پس از خروج از ایستگاه فضایی سالیوت-۷ به مدت سه ساعت و ۳۵ دقیقه در مدار زمین به راهپیمایی پرداخت تا نام خود را به عنوان نخستین زنی که اقدام به راهپیمایی فضایی کرده ثبت کند.

اما آمریکایی ها با وجود انتخاب نخستین گروه فضانوردان زن خود در سال ۱۹۷۸  تا سال ۱۹۸۳ برای اعزام نخستین فضانورد زن ناسا صبر کردند. «سالی راید» ۲۲ سال بعد از نخستین فضانورد مرد آمریکایی جواز سفر به فضا را دریافت کرد.

راید در ۱۸ ژوئن ۱۹۸۳ (برابر ۲۸ خرداد ۱۳۶۲) در سن ۳۲ سالگی در ماموریت اس‌تی‌اس-۷ با شاتل فضایی چلنجر به مدار زمین رفت و علاوه بر کسب عنوان نخستین فضانورد زن آمریکایی و سومین فضانورد زن جهان، جوانترین فضانورد آمریکایی تا آن تاریخ بود.

در زمانی که «سالی راید» در ناسا بود، اولین کیت آرایش زنان در فضا توسط ناسا طراحی شد. با توجه به کمبود جا و مسائل خاص امنیتِ پرواز فضایی، بحث جدی و طولانی در گرفت که چه لوازم آرایشی در فضا مورد استفاده قرار گیرد که در نتیجه این کیت آرایش طراحی شد:

دومین ماموریت فضایی سالی راید، اس‌تی‌اس-۴۱-جی بود که در روز ۵ اکتبر ۱۹۸۴ (۱۳ مهر ۱۳۶۳) با شاتل فضایی چلنجر آغاز شد. در این ماموریت، برای نخستین بار هفت فضانورد از جمله دو فضانورد زن بر عرشه فضاپیما حضور داشتند.

پس از این دو ماموریت، سالی راید به مدت هشت ماه برای ماموریت سوم خود آموزش دید، اما در پی فاجعه انفجار شاتل فضایی چلنجر در سال ۱۹۸۶ و توقف پروازهای شاتل، پرواز فضایی وی نیز لغو شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

محقق ایرانی ناسا، فضانورد ماموریت شبیه‌سازی سفر به مریخ

بازتاب درگذشت فیروز نادری در روزنامه های بزرگ آمریکا

فیروز نادری، دانشمند ایرانی و از مدیران پیشین ناسا، درگذشت

مشارکت محققان دانشگاه صنعتی اصفهان در طرح رصد بین‌المللی دارت ناسا

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها