جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

گلایه رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی از کم توجهی های صنعت پتروشیمی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:34833
دوشنبه، ۲ بهمن، ۱۳۹۶ | 15:11

گلایه رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی از کم توجهی های صنعت پتروشیمی

رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی با اشاره به خودداری پتروشیمی از خرید کاتالیست تولیدی در پژوهشگاه که پایلوت آن نیز در پتروشیمی مارون راه اندازی شده بود ابراز عقیده کرد که صنعت پتروشیمی کشور که به خرید فناوری از خارج عادت دارد آماده دریافت دانش‌ فنی داخلی نیست.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر مهدی نکومنش که صبح امروز در نشستی خبری در پژوهشگاه، میزبان نمایندگان رسانه های گروهی بود خاطرنشان کرد: با توجه به توانمندی‌ پژوهشگاه و مشکلات موجود در زمینه ارتباط با صنعت قصد داریم فناوری هایی با درجه های فناوری (TRL) مختلف ارائه کنیم.

وی با ابراز تاسف از رغبت کم صنعت پتروشیمی به استفاده از دستاوردهای فناوری داخلی گفت: چند سال پیش کاتالیستی را در پژوهشگاه تولید کردیم که می توانست ضمن تامین نیاز واحدهای پتروشیمی میزان کاتالیست مصرفی را نیز کاهش دهد. با عرضه این کاتالیست به پتروشیمی طی قراردادی با پتروشیمی مارون واحد پایلوت تولید این ماده پایه صنعت پتروشیمی را راه اندازی کردیم ولی در نهایت با این ادعا که محصول غیر قابل استفاده است از خرید آن خودداری شد در حالی که طبق بررسی‌ها کاتالیست تولیدی نسبت به نمونه‌های خارجی برتری هایی هم داشت و در نهایت توانستیم این محصول را به شرکت‌های دیگر بفروشیم.

رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران درآمد سالیانه این پژوهشگاه از صنعت را ۲/۵ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: برای اینکه سهم درآمد پژوهشگاه از صنعت را بالا ببریم آسیب‌شناسی کردیم، ظرفیت‌های پژوهشگاه برای ارتباط با صنعت مناسب است، ما ۹۰ عضو هیات علمی داریم که ۲۰ نفر استاد تمام و ۲۳ نفر در حد دانشیاری هستند. با وجود ظرفیت خوب پژوهشگاه نتوانستیم ارتباط خوبی با صنعت بگیریم چرا که صنایع اطمینان کامل به خروجی کار ما ندارند.

نکومنش تصریح کرد:در حال حاضر تصمیم گرفته‌ایم به دلیل رکود صنایع در کشور شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کنیم و راه برون رفت از چالش‌های کنونی را همین موضوع می‌دانیم. محصولات دانش‌بنیان نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلان ندارند و چند فارغ‌التحصیل دانشگاهی می‌توانند این محصولات را تولید کنند، تصمیم گرفته‌ایم در افق ۱۴۰۴، ۲۰ شرکت زایشی دانش‌بنیان داشته باشیم که ۴۰ درصد از اعتبارات پژوهشگاه را تامین کنند.

نکومنش گفت: ما برای بین‌المللی شدن فرآیندهای‌مان را بازبینی کردیم و بهبود دادیم و اکنون در حال ارتقاء وضعیت موجود هستیم. برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا هاب بین شرکت‌ها و موسسات بین‌المللی و صنایع داخلی باشیم، بر اساس این برنامه‌ریزی قراردادی با انجمن پلاستیک و کائوچوی فرانسه منعقد کردیم تا دانش فنی مواد پلاستیکی و کائوچوی پژو سیتروئن را به ایران انتقال دهیم.

وی ادامه داد: همچنین با یک شرکت ایتالیایی برای بهبود کاتالیست‌های پتروشیمی مذاکره کرده‌ایم و قرار است در این زمینه نیز فعالیت داشته باشیم. همچنین به پژوهشگران‌ اعلام کرده ایم که اگر محققی پروژه همکاری بین‌المللی بگیرد به شرط تامین ۵۰ درصدی هزینه پروژه از سوی طرف مقابل، ۵۰ درصد دیگر آن را پژوهشگاه پرداخت می‌کند.

نکومنش جذب دانشجو از کشورهای همجوار را از دیگر اولویت‌های پژوهشگاه پتروشیمی و پلیمر ایران اعلام کرد و گفت: اکنون ما در بین پژوهشگاه‌های داخلی به لحاظ بین‌المللی در رتبه دوم قرار داریم و تصمیم داریم از کشورهای همجوار دانشجویان پسادکتری جذب کنیم.

وی با بیان این که پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی اولین موسسه پژوهشی است که اقدام به پذیرش دانشجوی بورسیه خارجی می کند، خاطرنشان کرد: وزارت علوم در مسیر بین‌المللی اقدام کردن پژوهشگاه، ۴.۲ میلیارد تومان بودجه به پژوهشگاه اختصاص داده اما هنوز این بودجه محقق نشده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ابداع روشی برای ترمیم ضایعات غضروفی بر پایه جوهرهای زیستی

در دانشگاه صنعتی امیرکبیر ارائه شده: راهکاری تازه برای گوگردزدایی موثر از گازوئیل

تولید محلول فلزات گران بهای کاتالیست خودرو در کشور

ساخت راکتور حذف آلاینده های خطرناک از هوا توسط محققان دانشگاهی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها