جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

در گفت و گو با دیده بان علم اعلام شد: خسارت ۲۲ میلیارد دلاری خوردگی به اقتصاد ایران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:34811
سه شنبه، ۳ بهمن، ۱۳۹۶ | 11:25

در گفت و گو با دیده بان علم اعلام شد: خسارت ۲۲ میلیارد دلاری خوردگی به اقتصاد ایران

رییس انجمن خوردگی ایران با اشاره به این که طبق برآوردهای جهانی ۳ تا ۸ درصد تولید ناخالص ملی هر کشور صرف پیشگیری و جبران خسارات مستقیم و غیرمستقیم خوردگی می شود اظهار داشت: اگر متوسط این رقم را نیز در نظر بگیریم زیان ناشی از خوردگی به اقتصاد کشور سالانه حداقل ۲۲ میلیارد دلار است.

دکتر هادی عادل خانی که در آستانه برگزاری هجدهمین کنگره ملی خوردگی با خبرنگار دیده بان علم ایران سخن می گفت، خاطرنشان کرد: پدیده خوردگی (Corrosion) به عنوان مساله ای حاد و بغرنج در تمام صنایع که به نحوی با فلزات سروکار دارند مطرح است و از چند دهه پیش که رشته های مهندسی خصوصا مهندسی مواد در کشور توسعه یافتند دانش خوردگی و راهکارهای پیشگیری و کاهش آن مورد توجه قرار داشته است.

وی خاطرنشان کرد: خوردگی به مفهوم عام آن به معنای تخریب هر نوع ماده در اثر برهمکنش با محیط اطراف است که بر این اساس علاوه بر فلزات در شیشه، چوب، پلیمرها و … نیز رخ می دهد ولی آنچه به عنوان بحث خوردگی در صنعت و تحقیقات مطرح است عمدتا به تخریب یا به عبارت بهتر میل طبیعی فلزات به بازگشت به حالت طبیعی آنها اطلاق می شود. خوردگی را از این لحاظ میلی طبیعی می دانیم که اساسا فلزات در سنگ های معدنی در ترکیب با اکسیژن، نیتروژن یا سایر عناصر وجود دارند و با استخراج و فرآوری فلزات در واقع آنها را از حالت ترکیب پایدار به فلز ناپایدار تبدیل می کنیم که تمایل شدیدی به اکسید شدن یا واکنش های شیمیایی مشابه دارند.

عادل خانی تصریح کرد: از این دیدگاه، کار متخصص خوردگی در واقع به تاخیر انداختن روندی طبیعی است که هیچ فلزی از ابراز آلات و وسایل آشپزخانه گرفته تا آلیاژهای پیشرفته به کار رفته در نیروگاه ها و پالایشگاه های عظیم یا فضاپیماها و سازه های پیچیده فضایی از آن مصون نیست.

وی با اشاره به هزینه های سنگین ناشی از خوردگی که به دلیل تدریجی بودن فرایند خوردگی، گاه چندان محسوس نیستند اظهار داشت: هزینه های خوردگی به صورت مستقیم و غیرمستقیم به اقتصاد کشورها تحمیل می شوند. هزینه های سنگینی که صرف خرید مواد مقاوم به خوردگی، مواد بازدارنده و اعمال روشهای پیشگیری از خوردگی می شوند یا هزینه های تعویض قطعات و تجهیزات خورده شده از هزینه های مستقیم خوردگی و خسارات ناشی از تعطیلی خط تولید کارخانه ها، خارج شدن نیروگاه ها از مدار و … یا آلوده شدن محصولات به آثار زنگ و خوردگی یا هدررفت آب یا نفت در سیستم های انتقال نمونه هایی از زیانهای غیرمستقیم خوردگی هستند.

رییس انجمن خوردگی ایران با بیان این که طبق برآوردها حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد آبی که وارد خطوط آبرسانی تهران می شود به دلیل شکستگی یا خوردگی لوله ها هدر می رود اظهار داشت: در حالی که وضع سیستم لوله‌کشی آب در دیگر شهرها و مناطق کشور هم چندان بهتر از تهران نیست چه حجم عظیمی از آب به دلیل پدیده خوردگی در کشور هدر می رود آن هم در شرایطی که شدیدا با مشکل کمبود آب مواجه هستیم. محیط زیست هم از آثار و خسارات ناشی از خوردگی که هر از گاهی به انفجار یا نشت گسترده نفت از لوله ها منجر می شود در امان نیست. فراتر از همه این هزینه ها، حوادث و تلفات جانی ناشی از خوردگی در بخش های مختلف صنعتی است که زیان آن با هیچ هزینه ای قابل جبران نیست.

عضو هیات علمی سازمان انرژی اتمی در ادامه در خصوص وضعیت ایران از لحاظ توانمندی پیشگیری از خوردگی گفت: بحث خوردگی همگام با رشد صنایع در کشور مورد توجه قرار داشته و در حال حاضر متخصصانی بسیار زبده با سطح علمی بالا در این زمینه در کشور وجود دارند که برخی از آنها در سطح بین المللی شناخته شده هستند. خوشبختانه در علم خوردگی همپا با دانش روز دنیا حرکت کرده ایم و بسیاری از روش های نوین پایش و کنترل خوردگی، بازدارنده ها و تکنیک های جلوگیری از خوردگی از قبیل پوشش های نانوساختار در صنایع مختلف استفاده می شوند و خوشبختانه شرکت های متعددی در ایران از دانش فنی ساخت این پوشش ها برخوردارند.

عادل خانی با اشاره به تاسیس انجمن خوردگی ایران در سال ۱۳۷۲ اظهار داشت: انجمن علمی خوردگی با همکاری متخصصان خبره و استادان دانشگاه ها با هدف ارتقای سطح دانش و مهندسی خوردگی، تلاش برای حفظ سازه ها، تاسیسات و زیرساخت‌های صنعتی و غیرصنعتی و جلوگیری از هدر رفتن سرمایه ملی و کاهش خسارات جانی و مالی خوردگی تاسیس شد و در طول نزدیک به ربع قرن فعالیت خود تلاش کرده حلقه واسطی برای انتقال آخرین یافته های علمی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی به واحدهای صنعتی و سایر بخش های بهره بردار در کشور باشد.

رییس انجمن خوردگی ایران با اشاره به این که این انجمن که در سال های متمادی از سوی وزارت علوم به عنوان انجمن برتر در حوزه مهندسی شناخته شده اظهار داشت: انجمن خوردگی ایران در حال حاضر نزدیک به چهار هزار و ۲۰۰ نفر عضو حقیقی و ۲۷۰ عضو حقوقی دارد. انجمن علاوه بر برگزاری کنگره های علمی ملی و بین‌المللی و کارگاه های متعدد آموزشی تخصصی به انتشار بیش از ۶۰ عنوان کتاب در زمینه خوردگی، انتشار فصلنامه علمی – پژوهشی «علوم و مهندسی خوردگی» (۲۵ شماره تاکنون)، فصلنامه علمی آموزشی – ترویجی «زنگ» (۷۰ شماره تاکنون) و ماهنامه خبری (۶۹ شماره تاکنون) اقدام کرده است.

وی در پایان از برگزاری هجدهمین کنگره ملی خوردگی طی روزهای سوم تا پنجم بهمن خبر داد و گفت: در این کنگره که در محل هتل المپیک تهران برگزار می شود تازه ترین یافته های علمی و پژوهشی متخصصان صنعت و دانشگاه در قالب ۹۰ مقاله ارائه می شود که شامل ۲۳ سخنرانی و ۶۷ پوستر است. تقدیر از پیشکسوتان علوم و مهندسی خوردگی، برگزاری نمایشگاه معرفی توانمندی های شرکت ها و مراکز علمی فعال در زمینه خوردگی و برپایی چهار کارگاه آموزشی تخصصی در زمینه انتخاب مواد و کنترل خوردگی در تاسیسات بالادستی نفت و گاز، مدیریت خوردگی در صنایع نفت و گاز، انتخاب و کاربرد مواد بازدارنده در صنایع استخراج، تولید و انتقال نفت و گاز و ارزیابی سیستم های حفاظت کاتدی از دیگر برنامه های هجدهمین کنگره ملی خوردگی ایران است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ساخت دستگاه تست نشر آوایی برای پایش خوردگی مخازن در کشور

پایش و بازرسی دقیقتر کابل‌ها با دستگاه ایرانی

ساخت نانوپوشش‌های هوشمند با قابلیت ترمیم خوردگی سطوح فلزی در کشور

تدوین دانش فنی تولید کیت‌های پایش خوردگی میکروبی در کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها