- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

استاد دانشگاه تربیت مدرس: توسعه «زیست‌شناسی سامانه‌ها» در کشور مغفول مانده است

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معتقد است که تحقق زیست شناسی سامانه ها به تغییر دانش کشوری منجر خواهد شد به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر مصطفی قانعی در نشست کمیته راهبردی و علمی کنفرانس زیست شناسی سامانه های ایران با موضوع اهمیت راهبری و توسعه زیست شناسی سامانه ها در کشور و برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت با اشاره به ضرورت برگزاری این کنفرانس، گفت: قرار بر این است که با اجرایی سازی زیست شناسی سامانه ها، زمینه تغییر دانش کشوری، تعیین مسیر فناوری ها در کشور و استفاده صنعت از دانش فراهم شود.


به گفته وی با توجه به اینکه زیست شناسی سامانه ها در دنیا یک موضوع حیاتی است و دنیا به سمت تلفیق و عدم رقابت پذیری علوم حرکت کرده است، ستاد با اشتیاق زیاد مسوولیت برگزاری این کنفرانس را پذیرفت.


قانعی همچنین بیان کرد: در دنیا از طریق زیست شناسی سامانه ها تجهیزاتی با بالاترین کیفیت و پایین ترین قیمت تولید می کنند که در این نوع تولیدات علمی، دیگر رقابت معنایی ندارد  و در واقع زیست‌شناسی سامانه‌ها با در نظر گرفتن موجود زنده بعنوان یک سامانه که دارای ترکیبات درون سلولی و ورودی و خروجی است و با تعیین برهم‌کنش این ترکیبات به دنبال تجزیه و تحلیل رفتار سلولی و دستیابی به درک بهتر از عملکرد آن است.


دبیر ستاد توسعه زیست فناوری
 در ادامه بیان کرد: پیچیدگی‌های یک فرآیند زیستی و حجم زیاد داده‌های زیستی موجود باعث شده است که استفاده از دیدگاه سامانه‌ای رشد چشمگیری در زیست‌شناسی طی دهه‌های اخیر داشته باشد.


وی ادامه داد: با توجه به نقش زیست‌شناسی سامانه‌ها در صنعت و پزشکی، توسعه و سرمایه‌گذاری برای آینده اجتماعی و اقتصادی کشور ضروری است و در راستای برنامه‌های زیربنایی برای توسعه کشور قلمداد می‌شود.


رییس سومین کنفرانس زیست‌شناسی سامانه‌های ايران در بخش دیگری از سخنان خود، گفت:  علیرغم اهمیت این موضوع در دنیا و سرمایه‌گذاری کشورهای مختلف، برنامه‌ریزی مدون برای توسعه این دانش نشده است و این امر به منزله عقب افتادگی در عرصه‌های جدید زیست فناوری خواهد شد. بنابراین، به منظور اشاعه این فناوری راهبردی، دانشگاه تربیت مدرس با همکاری ستاد توسعه زیست‌فناوری اقدام به برگزاری سومین همایش ملی زیست‌شناسی سامانه‌ها کرده است.


وی افزود: امید است که این کنفرانس در ارتقاء سطح دانش زیست‌شناسی سامانه‌ها و تبیین توانمندی‌های آن در کشور موثر باشد و گردهمایی متخصصان و فراهم کردن بستری برای تبادل نظر بین کارشناسان باعث تشویق و ترغیب پژوهشگران به کاربردی کردن زیست‌شناسی سامانه‌ها و گسترش ارتباط علمی بین مراکز تحقیقاتی و پژوهشی کشور شود.

دکتر عباس شجاع‌الساداتی دبیر اجرایی سومین کنفرانس زیست‌شناسی سامانه‌های ايران نیز در این نشست، گفت: سومین کنفرانس زیست‌شناسی سامانه‌های ايران در هشتم و نهم اسفندماه ۱۳۹۶ با محوریت و حمایت همه جانبه ستاد توسعه زیست‌فناوری با سبکی متفاوت و با مشورت‌های فراوان با متخصصین و به منظور فراهم کردن شرایط لازم برای ورود متخصصین و پژوهشگران کشور به این عرصه راهبردی در دانشگاه تربیت مدرس برگزار خواهد شد.

وی افزود: هر چند در توسعه زیست‌شناسی مولکولی طی چند دهه گذشته، موفقیت‌های خوبی به لحاظ تربیت نیروی انسانی متخصص، تولید علم، تولید محصول و تجاری‌سازی در کشور بدست آمد، لیکن در نهادینه کردن و توسعه انقلاب جدید زیست‌فناوری که از سال ۲۰۰۰ میلادی بعد از اتمام پروژه ژنوم انسان، تحت عنوان زیست‌شناسی سامانه‌ها شروع شده، توجه و اقدامات لازم در کشور صورت نگرفته است.

به گفته شجاع‌الساداتی، کنفرانس سوم با محوریت ستاد، رخداد مهمی در عرصه زیست‌فناوری کشور خواهد بود.

وی همچنین بیان کرد: تلاش مسئولین کنفرانس بر این است تا با حضور فعال فرهیختگان و علاقمندان زیست‌فناوری کشور طی دو روز سخنرانان کلیدی بین‌المللی و ملی در حوزه‌های مختلف پزشکی، صنعت، کشاورزی و علوم زیستی در مورد زمینه‌های تخصصی مربوطه به ارائه دستاوردها بپردازند.

دبیر اجرایی سومین کنفرانس زیست‌شناسی سامانه‌های ايران با اشاره به برنامه های این کنفرانس، بیان کرد: کارگاه‌های آموزشی تخصصی و ارائه مقالات به صورت شفاهی و پوستر نیز در کنار برنامه‌های اصلی کنفرانس برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: امیدواریم بعد از این کنفرانس، با جلب نظر مسئولین و متخصصان، گفتمان زیست‌شناسی سامانه‌ها در بین پژوهشگران مرتبط با این تخصص رونق بیشتری پیدا کند.

شجاع‌الساداتی در ادامه تصریح کرد: ضروری است که مسئولین نیز در تامین بودجه ایجاد یک مرکز پژوهشی ملی و آزمایشگاه‌های ملی اقدامات لازم را انجام دهند.

دبیر سومین کنفرانس زیست‌شناسی سامانه‌های ايران در خصوص اهداف برگزاری این کنفرانس در کشور، گفت: ارتقاء سطح دانش زیست‌شناسی سامانه‌ها و تبیین توانمندی‌های آن، گردهمایی متخصصان و فراهم کردن بستری برای تبادل نظر بین کارشناسان، تشویق و ترغیب پژوهشگران به کاربردی کردن زیست‌شناسی سامانه‌ها، ارائه دستاوردهای علمی و پژوهشی و آشنایی با مسائل روز، گسترش ارتباط علمی بین مراکز تحقیقاتی و پژوهشی کشور و برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت از اهداف تعیین شده برای این کنفرانس است.

انتهای پیام