- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

روسیه «رتبه اول رشد تولید علم جهان» را از ایران ربود

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در گزارشی ضمن تشریح دستاوردهای علمی کشور در دولت یازدهم، جایگاه ایران را در رشد علمی دنیا، سوم و پس از کشورهای روسیه و استرالیا اعلام کرد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دكتر وحيد احمدي ، دبير شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري، درخصوص سهم ایران در توليد علم جهان، آن را دارای افزایش دانست و گفت: جمهوري اسلامي ايران در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ در پایگاه استنادی ISI سومين رشد علمي در دنيا را پس از كشورهاي روسيه و استراليا به خود اختصاص داده و نسبت به دو سال گذشته ميلادي از لحاظ كميت توليد علم ، رشد داشته و اين در حاليست كه رشد كل علم دنيا در پايگاه ISI منفي بوده است.

معاون پژوهش و فناوري وزیر علوم همچنين گفت: افتخار ديگر اين است كه جمهوري اسلامي ايران در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۲۰۱۴ رتبه نخست «رشد توليد علم برتر» را داشته است؛ به گونه‌اي كه در توليد مقالات يك درصد برتر دنيا، ۱۹درصد رشد و در توليد مقالات ده درصد برتر دنيا ۶۶ درصد رشد داشته‌ايم.

احمدی درخصوص سهم ايران در كميت توليد علم ایران گفت: سهم کمیت تولید علم ایران در پایگاه استنادی ISI در سال ۲۰۱۳ ، ۱/۳ بود. این میزان در سال ۲۰۱۴ افزایش یافته و به ۱/۴ و در سال ۲۰۱۵ به ۱/۵ رسید و در سال ۲۰۱۶ با افزايش مجدد ، سهم ایران از کل کمیت تولید علم دنیا، به ۱/۵۳ رسيده است.

وي افزود : براساس اطلاعات مستخرج از پایگاه استنادی اسکوپوس جمهوری اسلامی ایران در پنج سال اخیر یعنی از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ رتبه اول علم منطقه خاورمیانه را کسب کرده است. نگاهی به رتبه تولید علم کشور بر اساس همین پایگاه نشان می دهد که ایران در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ رتبه ۱۶ تولید علم بین الملل را کسب کرده است. در حالي كه ايران در اين پايگاه در سالهاي ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ رتبه ۱۷ را به خود اختصاص داده بود و در دولت يازدهم يك رتبه ارتقا را نشان مي دهد.

دبیر شورای عالی عتف به رشد تولید علم برتر در جمهوری اسلامی ایران و رشد صد درصدی (دوبرابری) سطح کیفیت پژوهش در کشور اشاره كرد و گفت: اطلاعات مستخرج از پایگاه استنادی ISI تا تاریخ ۱۳۹۵/۴/۱۱ بیانگر آن است که تعداد مدارک کشور در مجلات چارک اول در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال قبل از آن افزایش یافته است بنابراین می توان نتیجه‌گیری کرد سطح کیفی پژوهش محققان و پژوهشگران مرتباً در حال افزايش است.

وي در ادامه گفت : در سال ۲۰۱۰ جمهوری اسلامی ایران ۳۳۸۸ مدرک در مجلات چارک اول منتشر کرده بود. این مقدار در سال ۲۰۱۱ به ۵۰۹۴ مورد و در سال ۲۰۱۲ به ۵۵۶۷ مدرک افزايش يافت. در سال ۲۰۱۳ کمیت تولید علم برتر کشور دوباره افزایش یافته و به ۵۸۲۴ مورد و در سال ۲۰۱۴ نیز تعداد مدارک کشور در مجلات چارک اول به ۶۶۲۵ مورد افزایش یافت. در آخرین سال قابل محاسبه یعنی در سال ۲۰۱۵ کیفیت پژوهش های کشور نسبت به سال ۲۰۱۴ افزایش یافته و به ۶۸۵۴ مورد رسید. به اين ترتيب تعداد مدارک کشور با کیفیت کشور در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۲۰۱۰ دو برابر شده است.

احمدي افزود : در حال حاضر از منظر تولید علم، ایران از یک جایگاه رفیع بین المللی برخوردار است و دومین قدرت علمی در بین ۱۲۰ کشور عضو جنبش عدم تعهد محسوب می شود. همچنین در طی سال های متمادی برترین کشور از نظر علمی در بین کشورهای عضو اوپک بوده است. ایران با کسب رتبه اول تولید علم در بین کشورهای منطقه خاورمیانه و همچنین رتبه نخست در بین ۵۷ کشور اسلامی سرآمد منطقه و جهان اسلام است.

معاون وزير علوم به ارتقاي ۲ پله ای زبان فارسی به عنوان زبان علمی دنیا در دولت يازدهم اشاره كرد و گفت: براساس اطلاعات مستخرج از پایگاه استنادی اسکوپوس رتبه زبان فارسی به عنوان زبان علمی دنیا در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۲۰۱۴ دو رتبه ارتقا یافته و به جایگاه ۱۵ جهان رسیده است.

احمدی همچنين خبر داد: بررسي پايگاه شاخص هاي اساسي علم (ESI)موسسه تامسون رويترز نشان مي دهد كه ۳۵ دانشگاه و موسسه تحقيقاتي كشور به جمع دانشگاه ها و موسسات تحقيقاتي يك درصد برتر دنيا راه يافتند. اين موسسات شامل ۱۴ دانشگاه جامع، ۱۰ دانشگاه و موسسه تحقيقاتي علوم پزشكي، ۸ دانشگاه صنعتي، ۲ دانشگاه غيرمتمركز و يك پژوهشگاه است.

وی در ادامه به افزايش تعداد مقالات مشترك با محققان خارجي در سال‌هاي اخير اشاره كرد و گفت: مطابق گزارش پايگاه اسكوپوس در سال ۲۰۱۲، ۱۸ درصد مقالات توليدي ايران با پژوهشگران خارجي مشترك بوده است كه در سال ۲۰۱۵ اين رقم به ۲۱/۲ درصد افزايش يافته است و همچنين مطابق گزارش پايگاه آي.اس.آي تعداد مقالات مشترك ايران در سال ۲۰۱۲، ۱۹/۶ درصد بوده است كه اين رقم در سال ۲۰۱۵ به ۲۳/۴ درصد افزايش يافته كه خود نشان از افزايش مراودات و تعاملات علمي با ساير كشورها دارد.

احمدی همچنين با اشاره به رشد قابل ملاحظه تعداد دانشمندان برتر ايراني در سطح دنيا افزود: تعداد دانشمندان يك درصد برتر ايراني در سطح جهان در سال ۲۰۱۴، ۱۷۳ نفر و در سال ۲۰۱۵ به ۲۲۹ نفر افزايش يافته كه حاكي از ارتقاي كيفي دانشمندان ايراني است.

دبیر شورای عالی عتف از ارتقاي زير ساخت هاي پژوهشي كشور خبر داد و گفت: تعداد نشريات معتبر علمي ايران در سال ۱۳۹۲، ۱۳۳۱ نشريه بوده است كه در سال ۱۳۹۵ به ۱۵۳۶ نشريه افزايش يافته است و همچنين تعداد نشريات نمايه شده ايراني در پايگاه بين المللي ISI در سال ۱۳۹۲، ۴۰ نشريه بوده است كه در سال ۱۳۹۵ به ۴۴ نشريه افزايش يافته است.

وي با اشاره به اينكه در دولت يازدهم حدود ۳۰ انجمن علمي در كشور راه اندازي شده است گفت: در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي و افزايش بهره وري در كشور در دولت يازدهم بيش از ۱۰۰ آزمايشگاه مركزي در دانشگاه‌ها ايجاد، تجهيز و راه اندازي شده اند در حالي كه در سال ۲۰۱۲ اين تعداد كمتر از ۲۰ آزمايشگاه مركزي بوده است و هم اكنون تعداد ۱۳۰ آزمايشگاه مركزي در مراكز آموزش عالي مشغول فعاليت و خدمت رساني هستند.

احمدي به توسعه زير ساخت‌هاي فناوري در كشور اشاره كرد و گفت: در راستاي تحقق اقتصاد دانش بنيان در سال‌هاي اخير توجه ويژه اي به بحث فناوري و نوآوري در كشور بعمل آمده است به طوري كه در دولت يازدهم تعداد ۵ پارك علم و فناوري دولتي و يك پارك علم و فناوري خصوصي ايجاد و راه اندازي شده اند و تعداد ۲ پارك تخصصي نيز در حال راه ا ندازي است.

دبير شوراي عالي عتف همچنين خاطرنشان كرد: تعداد ۳۹ مركز رشد علم و فناوري در دولت يازدهم ايجاد و راه اندازي شده اند.

وي افزود: يكي از سياست هاي دولت يازدهم توسعه مناطق ويژه علم و فناوري است كه در اين دولت تعداد ۵ منطقه ويژه علم و فناوري يا كريدور در ۵ استان شامل آذربايجان شرقي، خراسان رضوي، اصفهان، يزد و بوشهر راه اندازي و تشكيلات و ساختار آنها نيز ايجاد شده است.

احمدي تصريح كرد: از ديگر ساختارهاي فناوري مورد توجه، ايجاد و راه اندازي دفاتر انتقال فناوري در دانشگاه است كه هم اكنون در ۴ دانشگاه بزرگ كشور دفاتر انتقال فناوري راه اندازي شده اند و همچنين حدود ۱۰۰ مركز نوآوري و كارآفريني در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي ايجاد شده است.

وي افزود: در ۲ سال گذشته صادرات محصولات دانش بنيان با وجود جوان بودن مراكز فناوري بالغ بر يكصد و بيست ميليون دلار بوده است و نيز گردش مالي پارك ها و مراكز رشد علم و فناوري در سال ۱۳۹۴ بالغ بر هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان بوده است در حالي كه بودجه عمومي اين مراكز در سال ۱۳۹۴ حدود يكصد و بيست ميليارد تومان بوده است و اين نشان از بالا بودن كارايي و پتانسيل در خور پارك ها و مراكز رشد را نشان مي دهد.

احمدي افزود: سال ۱۳۹۴ حدود ۳۰ هزار شغل به طور مستقيم در پارك ها و مراكز رشد ايجاد شده است.

وي گفت: در ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۵ تعداد ۷۷۴ ايده در مراكز فناوري تبديل به محصول فناورانه شده اند و در شش ماهه اول سال ۱۳۹۴ از تعداد ۷۷۴ ايده تعداد ۵۷۷ مورد هم تبديل به محصول فناورانه و هم تجاري سازي و روانه بازار شده اند.

معاون وزير علوم از افزايش تعاملات صنعت و دانشگاه در دولت يازدهم خبر داد و افزود: تعداد ۱۷ تفاهم نامه با بخش‌هاي صنعت و وزارتخانه هاي مرتبط توسط معاونت پژوهش و فناوري منعقد شده است كه از مهم‌ترين آنها مي‌توان با قرارداد با وزارت نفت با ارزش بالغ بر ۱۰ هزار ميليارد ريال در حوزه بالا دست و قرار اد با ارزش بالغ بر پ۵ هزار ميليارد در حوزه پايين دست با وزارت نفت اشاره كرد كه يك قرارداد تاريخي در تعاملات وزارت نفت و وزارت علوم محسوب مي‌شود.

وي همچنين به انعقاد تفاهم‌نامه با وزارت صنعت در زمينه فرصت مطالعاتي صنعتي داخل و پسا دكتراي صنعتي اشاره كرد كه به گفته وی، قرار است اعضاي هيئت علمي براي استفاده از اين دوره ها معرفي شوند.

انتهای پیام