سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

در نشست خبری عصر دیروز چینی ها درباره حادثه نفتکش سانچی چه گذشت؟/علت خروج امدادگران چینی به رغم یافتن دو جسد در عرشه کشتی/ ترجیح خارج کردن نفتکش برای کنترل آلودگی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:34626
شنبه، ۳۰ دی، ۱۳۹۶ | 12:52

در نشست خبری عصر دیروز چینی ها درباره حادثه نفتکش سانچی چه گذشت؟/علت خروج امدادگران چینی به رغم یافتن دو جسد در عرشه کشتی/ ترجیح خارج کردن نفتکش برای کنترل آلودگی

وزارت راه و ترابری چین، عصر دیروز جمعه، ۲۹ دی ماه در یک نشست خبری ویژه با حضور خبرنگاران بین المللی از عملکرد چین در حادثه انفجار نفتکش سانچی دفاع کرد.

به گزارش دیده بان علم ایران طی این نشست، مقاماتی از سازمان امدادرسانی دریایی چین، اداره امور دریایی وزارت راه و ترابری چین، اداره امداد و نجات وزارت راه و ترابری چین، بخش حفاظت از محیط زیست اداره ملی دریایی چین و دیگر نهاد‎ها فرایند خاموش کردن حریق نفتکش و امدادرسانی به ناپدید‎شدگان را تشریح کردند.

جی گوان‎لو، معاون رئیس مرکز امدادرسانی دریایی چین ضمن مروری بر فرایند امدادرسانی به نفتکش سانچی تاکید کرد، در این حادثه کارهای امدادرسانی اضطراری با مشکلات بی‎سابقه مواجه شد و چین نیز تا پیش از این هیچ تجربه‎ای در این نوع از امدادرسانی نداشت.

وی توضیح داد: دولت چین به امور مربوط به امدادرسانی به نفتکش سانچی بسیار اهمیت داده و رهبران حزب و دولت چندین بار با صدور فرمان‎های گوناگون خواستار هماهنگی و همکاری طرف‎‏های مختلف برای نجات حادثه‎دیدگان شدند.

مرکز فرماندهی در محل حادثه برای کمک به امدادرسانان ایرانی و ورود به سانچی، سه کشتی را به عملیات آتش‎نشانی این نفت‎کش اعزام کرد. تا ساعت ۱۰ و ۲۰ دقیقه، ۱۲ مأمور امدادرسان ایرانی با کشتی «شن چیان» به سانچی نزدیک شدند اما با توجه به شدت گرفتن شعله‎های آتش، موفق به رسیدن به سانچی نشدند. به این ترتیب آن‎ها با چشم خود سختی و دشواری نزدیک شدن به سانچی را مشاهده کردند و از اقدامات امدادرسانان چینی بسیار قدردانی کردند.

تا ۲۳ دی ضمن ادامه تلاش‎ها برای اطفای حریق کشتی سانچی، چهار امدادرسان چینی علی‌رغم وجود خطرات فراوان در کشتی حادثه دیده سانچی با کشتی «شن چیان» به ۱۰ متری کشتی حادثه دیده رسیده و وارد عرشه کشتی شدند. آن‎ها با به خطر انداختن جان خود، در محل قرار گرفتن قایقهای نجات عرشه کشتی دو جسد را پیدا کردند و قصد داشتند از قسمتهای مختلف کشتی از جمله کابین اقامت ملوانان، کابین ایمنی در برابر حمله دزدان دریایی و کابین سکان بازرسی کنند، ولی با توجه به رسیدن حرارت کابین ملوانان به ۸۹ درجه سانتیگراد و پر شدن راهروی اضطراری از دود داغ و غلیظ، امدادرسانان پس از بارها تلاش نتوانستند وارد آن شوند و ناچار به بازگشت به کشتی «شن چیان » با همان دو جسد و جعبه سیاه کشتی سانچی شدند.

جی گوان‎لو، معاون رئیس مرکز امدادرسانی دریایی چین در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره‎ مشکلات امدادرسانی به نفتکش سانچی پاسخ داد: چین تاکنون برای امدادرسانی در چنین حادثه‎ای تجربه‎ای نداشت.

طبق اخبار منتشر شده، حادثه نفتکش سانچی، نخستین حادثه‎ آتش‎سوزی و انفجار یک نفتکش حامل میعانات گازی در جهان است. به همین خاطر نیز انجام کارهای مربوط به امدادرسانی با خطرات و چالش‎های بسیار مواجه شد. نخست آن شدت آتش بسیار زیاد بود و پشت سر هم و به طور زنجیروار انفجار در نفتکش رخ می‎داد و با وجود نزدیک شدن قایق‎های امدادرسانی ما به نفتکش، با اوج گرفتن گرما و آتش ناشی از سوخت میعانات گازی شعله های آتش به قایق های ما هم سرایت می کرد. از این رو، نجات کنندگان چینی همواره با تهدید و خاطرات فراوان مواجه شده و چیزی که قابل ذکر است که از هشتم ژانویه، اوضاع دریا در این حوزه بشدت تغییر داده که سطح دریا با باد شمالی با درجه هفتم و هشتم و اوج با ارتفاع سه تا چهار متری مواجه شده و قایق های امدادرسانی ما به خاطر اوج شدید هم شکسته شد. چهار نفر از تیم امدادرسانی با کنار انداختن جان خود، وارد نفتکش حادثه دید شدند. در کنفرانس مطبوعاتی، ویدیویی درباره مراحل امدادرسانی و اطفا حریق نفتکش نیز برای حاضران به نمایش در آمد.

از سوی دیگر، مکان حادثه با شهر شانگهای ۱۶۰ مایل دریایی فاصله دارد. بعد از وقوع حادثه، نفتکش سانچی به خاطر باد و جریان آب همچنان در حرکت بود. دور بودن مکان حادثه از ساحل، رساندن مواد و تجهیزات لازم برای خاموش کردن آتش را با مشکلات زیاد روبه‎رو می‎کرد. کشتی‎های ما برای تهیه مواد امدادرسانی باید از مکان حادثه به شانگهای می‎رفتند که هر رفت یا برگشت ۱۰ ساعت طول می‎کشید و برای هر رفت و آمد به یک روز نیاز داشتیم. برای خاموش کردن آتش به مقدار زیادی کف آتش‎نشانی نیاز داشتیم ولی کشتی‎های ما گنجایش کافی ندارد و مجبور بودیم به بندر برگردیم تا عملیات آتش‎نشانی همچنان ادامه پیدا کند. ما حتی یک کشتی را به طور اختصاصی برای حمل مواد آتش‎نشانی اعزام کردیم تا کمک‎های لازم را در اختیار کشتی‎های حاضر در عملیات آتش‎نشانی بگذارد.

حضور چهار امدادگر چینی کشتی سانچی در نشست خبری

با وجود مشکلات، امدادرسانان چینی دست از کمک‎رسانی برنداشتند و از راه‎های مختلف برای خاموش کردن آتش تلاش کردند و به دنبال فرصتی برای ورود به نفتکش سانچی بودند. ما بارها خواستیم برای یافتن خدمه کشتی وارد آن شویم. چهار امدادرسان چینی از تلاش‎های خود دست برنداشتند و در میان دود شدید عملیات امداد و نجات را انجام دادند و برای انجام مطلوب آن تلاش کردند. اداره ملی دریاها و اقیانوس‎های چین، اداره ملی هواشناسی، گشت دریایی چین و شرکت نفت دریایی و اقیانوس چین نیز کمک‎های بسیاری کردند. بعضی از آن‎ها کشتی برای کارهای جستجو و نجات فرستادند، بعضی از آن‎ها لوازم آتش‎نشانی ارسال کردند. همه در کارهای مربوط به کمکرسانی هماهنگی و همبستگی خود را حفظ کردند. در جریان امدادرسانی، ما همواره ارتباط خود با ایران را نیز حفظ کردیم. سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شانگهای هر روز و به صورت ۲۴ ساعته با مرکز جستجو و امدادرسانی چین به صورت تلفنی در ارتباط بود. وی همچنین بارها در مرکز فرماندهی از تازه‎ترین پیشرفت امور آگاه شد، سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز وارد شهر شانگهای شد و در مرکز فرماندهی شاهد کل جریان امدادرسانی بود. تمام کارها و جریان امدادرسانی به صورت باز و شفاف انجام می‎شد. این نخستین بار است که ما در چنین وضعیت پیچیده در چنین نقطه‎ی دورافتاده‎ای، امور امدادرسانی را انجام دادیم. برخورد با حادثه آتش گرفتن معیانات گازی در یک نفتکش یک تجربه‎ نادر برای ما بود و مایل هستیم که این تجربه را با طرف‎های مختلف در میان بگذاریم.

جی گوان‌لو، معاون رئیس مرکز امدادرسانی دریایی چین در نشست خبری وزارت راه و ترابری چین برای حادثه نفتکش سانچی گفت، بعد از غرق شدن نفت کش سانچی، دولت چین به کارهای مدیریت بعد از حادثه اهمیت ویژه خواهد داد.

وی گفت، ما علاوه بر اعزام کشتی‎های مختلف امدادرسانی و ماهیگیری برای جستجو، اعزام هلی‌کوپتر ناظر بر آلودگی نفتی و کشتی‌ها پاک‎کننده آلودگی را برای انجام کارهای مربوط به برطرف کردن آلودگی در دریا را نیز آغاز خواهد کنیم تا هر چه زودتر از تاثیرات منفی نشت نفت در آب های این منطقه را کاهش دهد. به پیشنهاد مختصصان، برای انجام کارهای مربوط به برطرف کردن آلودگی و ادامه جستجوها، بهتر است که کشتی غرق شده را از آب بیرون بکشند. اما طبق مقررات و قوانین بین المللی، انجام این کار باید با مجوز صاحب نفتکش انجام شود.

جی گوان‌‌لو گفت: پس از وقوع حادثه، چین ضمن پیشبرد کارهای امدادرسانی و اطفا حریق نفتکش، اوضاع حادثه و اقدامات اتخاذ شده از سوی دولت چین را به ایران، بنگلادش، ژاپن، کره جنوبی، روسیه، سازمان‎های امور دریایی بین المللی و دیگر طرف‎های مربوطه ابلاغ کرده است و تماس نزدیک خود با طرف ایران را نیز حفظ کرده است. در مرحله بعد، چین طبق قوانین بین المللی و داخلی خود به بررسی دلایل این حادثه پرداخته و جوانب مختلف را برای حضور مشترک در بازرسی از حادثه و بازگشایی جعمه سیاه نفتکش سانچی دعوت می کنند. از سوی دیگر، چین هماهنگی خود را با سازمان های بین المللی امور دریایی را نیز تقویت بخشیده تا کارهای بازرسی روال عادی خود را طی کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی: ایران می‌تواند بهترین شریک فناوری چین در منطقه باشد

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: توسعه همکاری‌های فناورانه بر بستر جاده ابریشم

موزه ملی علوم ایران، برنده مسابقات جهانی طراحی و ساخت آثار علمی ۲۰۱۸ شد

همکاری دانشگاه شریف با چین در حوزه کوانتوم و فتونیک

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها