سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

ارائه روشی نوین برای شناسایی و جداسازی عناصر نادر خاک در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:34594
شنبه، ۳۰ دی، ۱۳۹۶ | 11:08

ارائه روشی نوین برای شناسایی  و جداسازی عناصر نادر خاک در کشور

پژوهشگران دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به ارائه روشی جدید برای شناسایی عناصر نادر خاک وروشی برای جداسازی عناصر از یکدیگر شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر سید سعید قنادپور، دانش آموخته دکتری دانشگاه صنعتی امیرکبیر که در تحقیقات رساله خود با عنوان «شناسایی الگوی رفتار ژئوشیمیایی، جدایش آنومالی و بررسی پتانسیل اقتصادی عناصر نادر خاکی؛ مطالعه موردی: قسمت مرکزی معادن سنگ آهن سنگان» مورد به اجرای این طرح شده گفت: این تحقیقات شامل دو قسمت اصلی و کاملا متفاوت است که دربحش اول به مطالعه و بررسی روش‌های جدا سازی ناهنجاری‌های ژئوشیمیایی پرداخته شد و در بخش دوم یک روش اکتشافی به منظور کشف عناصر نادر خاکی مورد بررسی قرار گرفت.


وی فقدان یک مجموعه مطالعاتی جامع در به کارگیری روش‌های جدایش در شرایط مختلف نمونه‌برداری، مقایسه آنها در شرایط مشابه و ترکیب و توسعه آنها در موقعیت‌های متفاوت اکتشافی را از دلایل انتخاب این تحقیق ذکر کرد و ادامه داد: از این رو در بخش اول این پژوهش به تهیه فلوچارت اکتشافی تحت عنوان «انتخاب روش بهینه جدایش ناهنجاری‌های ژئوشیمیایی» برای اولین بار در صنعت اکتشافات پرداخته شده است.


قنادپور با اشاره به مطالعات انجام شده در بخش دوم گفت: به دلیل اهمیت اقتصادی عناصر نادر خاکی در صنایع مختلف و اکتشاف بسیار سخت آنها به علت قابلیت تمرکز معدنی در شرایط محدود، در بخش دوم این مطالعات به بررسی، مطالعه و معرفی یک روش اکتشافی جدید و الگوی نمونه‌برداری بهینه پرداخته شد.


وی به بیان جزئیات این طرح پرداخت گفت:‌در بخش اول با بکارگیری ۱۰ روش جدایش ناهنجاری در مطالعات موردی متفاوت، مقایسه نتایج آنها، معرفی بهترین ترکیب‌ها، توسعه موثرترین روش‌ها و ترکیب‌ها در فضاهای سه‌بعدی و چندمتغیره و در نهایت تهیه یک فلوچارت اکتشافی جهت انتخاب صحیح روش جدایش ناهنجاری‌های ژئوشیمیایی تا حد بسیار مطلوبی انجام شد.


به گفته این محقق در بخش دوم نیز با مشاهده وجود ارتباط بین عناصر نادر خاکی و عناصر پرتوزا در معدن سنگان (علاوه بر مشاهده چنین ارتباطی در برخی از کانسارهای ایران مرکزی) بر اساس برنامه نمونه‌برداری صورت گرفته به کمک روش پرتوسنجی، روش‌های پرتوسنجی با کشف یک پتانسیل از عناصر نادر خاکی در شمال شرق کشور به عنوان روش‌هایی موثر در اکتشاف عناصر نادر خاکی با در نظر گرفتن شرایط حاکم بر کانی‌سازی معرفی شد.


وی مشاهدات صحرایی، اندازه‏ گیری پرتوزایی گمانه‏ ها براساس نمودار چاه ‏پیمایی و به صورت مستقیم، نمونه‌برداری از مغزه‌ها، تهیه مقاطع نازک و صیقلی، مطالعات میکروسکوپی مقاطع، آنالیز نمونه‌ها به روش LA-ICP-MS و تجزیه و تحلیل‌های آماری تک‌متغیره و چندمتغیره را از جمله روش‌های مطالعاتی این پژوهش عنوان کرد.


قنادپور، کاربرد یافته‌های این مطالعات را در صنعت معدن‌کاری و به خصوص صنعت اکتشافات دانست و ادامه داد: با توجه به این که رشته معدن به عنوان یکی از رشته‌های بالادستی و مادر برای دیگر رشته‌ها در نظر گرفته می‌شود، نتیجه این مطالعه در دیگر صنایع نیز قابل کاربرد خواهد بود.


وی چاپ ۱۰ مقاله ISI در مجلات معتبر بین المللی و چاپ شش مقاله در مجلات علمی پژوهشی معتبر نمایه شده در ISC را از دیگر دستاوردهای این پژوهش عنوان کرد و افزود: علاوه بر آن یک کتاب تالیفی نیز در انتشارت دانشگاه صنعتی امیرکبیر به چاپ رسیده است.

قنادپور همچنین خاطر نشان کرد: با اجرای این مطالعات موفق به ارائه یک الگوی نمونه‌برداری بهینه و معرفی یک روش اکتشافی نوین جهت کشف عناصر نادر خاکی با صرف کمترین هزینه و انرژی که در نهایت منجر به اکتشاف یک پتانسیل مهم از عناصر نادر خاکی در شمال شرق کشور شده است، شدیم.

وی معرفی یک روش جدید و کاربردی برای کشف عناصر نادر خاکی و ارائه یک الگوی نمونه‌برداری بهینه را از دیگر یافته‌های این تحقیق دانست.


این طرح با راهنمایی دکتر اردشیر هزارخانی از اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجرایی شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت دانشمند ایرانی در ساخت لباس با قابلیت اندازه‌گیری قند خون

تقدیر از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر

دستاورد محققان ایرانی در شبیه‌سازی دینامیک مولکولی نفوذ آب در غشای پیل‌های سوختی

ابداع روش تحلیلی هوشمند برای مدلسازی تلفیقی اکتشاف ذخایر اقتصادی مس

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها