سه شنبه، ۴ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Tuesday, 23 April , 2024

ملک زاده: ۱۰ درصد جمعیت کشور تریاک سرطانزا را تفریحی و مستمر مصرف می کنند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:34582
شنبه، ۳۰ دی، ۱۳۹۶ | 09:59

ملک زاده: ۱۰ درصد جمعیت کشور تریاک سرطانزا را تفریحی و مستمر مصرف می کنند

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت:طبق برآوردها، حدود ۱۰ درصد جمعیت کشور، تریاک را به صورت تفریحی و مستمر مصرف می کنند و این درحالیست که اغلب مصرف کنندگان نمی دانند این ماده مخدر، سرطانزاست.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر رضا ملک زاده، مجری بزرگترین مطالعه کوهورت خاورمیانه و شمال افریقا در شمال شرق ایران، در سخنرانی تحت عنوان « تاثیر مصرف تریاک در ابتلا به سرطان» در دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، با اشاره به مطالعه انجام شده کوهورت گلستان به عنوان نقطه ای که بیشترین شیوع سرطان مری در جهان را داراست، گفت: یافتن دلایل شیوع بالای سرطان مری در شمال شرق ایران (گلستان)، نیازمند یک کار گروهی بود تا علاوه بر متخصصان و دانشمندان ایرانی از برجسته ترین دانشمندانی که در جهان صاحبنظر هستند، کمک بگیریم؛ به همین دلیل یک گروه ۵۰ نفره شامل ۱۵ متخصص ایرانی به علاوه متخصصانی از دانشگاه های مختلف دنیا در این مطالعه شرکت داشتند.

وی اضافه کرد: این مطالعه در مدت بیست سال انجام شد و ما توانستیم با شواهد علمی بسیار دقیق نشان دهیم که مصرف مواد مخدر علاوه بر ارتباط با مرگ و میر بر اثر سکته های قلبی و مغزی، انواع بیماری های ریوی و کبدی، شانس ابتلا به سرطان را نیز بسیار افزایش می دهد و یکی از دلایل بالای شیوع سرطان در بعضی از نقاط ایران، مصرف زیاد تریاک است.

برنده مدال افتخار آژانس بین المللی تحقیقات سرطان ادامه داد: برآورد ما  این است که حدود ۱۰ درصد جمعیت ایران، به ویژه افرادی که سن بالای ۴۰ سال دارند، تریاک را نه به عنوان ماده ای که به آن اعتیاد داشته باشند بلکه به صورت تفریحی و البته مستمر استفاده می کنند و این درحالیست که بیشتر مردم از این مساله آگاهی ندارند که میزان بیماری زایی و سرطانزایی تریاک از سیگار نیز بیشتر است.

دکتر ملک زاده اظهار کرد: می دانیم که بعضی از مشتقات تریاک مانند مورفین، برای بعضی از بیماری ها، دردهای شدید یا تسکین درد افرادی که سرطان های غیر قابل درمان دارند، موثر است و موارد مشخصی است که بعضی از مشتقات تریاک را به عنوان دارو باید استفاده کنیم اما این که تریاک به عنوان یک کار تفریحی و به صورت مستمر در زندگی استفاده شود، نه تنها برای سلامتی مفید نیست بلکه سبب ابتلا به انواع بیماری ها، سکته های قلبی و مغزی، سرطان های مختلف، بیماری های کبدی و ریوی می شود.

وی افزود: بر اساس اطلاعات به دست آمده، به طور کلی هر ساله در سراسر کشور نزدیک به ۱۱۰ هزار نفر به انواع سرطان ها مبتلا می شوند و در بین دلایل و عواملی که سرطان را به وجود می آورند، علاوه بر تنباکو که عامل مهم بروز سرطان است، مصرف تریاک نیز یک عامل مهم در بروز این بیماری است.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت تاکید کرد: مصرف تریاک به هر شکل و با هر روش مصرفی، سرطانزا و بیماری زا است.

فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد، با تاکید بر این که مصرف تریاک در بروز انواع سرطان های گوارشی تاثیر دارد، اضافه کرد: مصرف تریاک باعث می شود شانس ابتلا به سرطان ریه سه برابر، سرطان مری دو و نیم برابر، سرطان معده یک و هشت دهم برابر، سرطان لوزالمعده دو و نیم برابر و سرطان مثانه چهار برابر شود.

رییس پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد گفت: یکی از فواید تحقیقات انجام شده بر روی تاثیر مصرف تریاک در ابتلا به سرطان این است که شاید بتوانیم داروهایی برای ترک بهتر اعتیاد، کشف کنیم.

 

تقدیر از دکتر ملک زاده به پاس تلاش های مستمر برای ارتقای سلامت در کشور و استان

در ادامه ، دکتر علی بهادر، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: از سالیان گذشته شاهد اقدامات شایسته دکتر ملک زاده در عرصه سلامت هستیم؛ از روزی که من دکتر ملک زاده را می شناسم به صورت دائمی در حال تلاش است و برای ارتقای سطح سلامت مردم، به نقاط مختلف سر زده است.

وی افزود: دکتر ملک زاده افتخاری برای ایران و شیراز است؛ امیدواریم همه جوانان تلاش، کوشش و انجام کارهای علمی را از ایشان یاد بگیرند؛ وی در سال های گذشته با ایجاد مرکز مطالعه کوهورت در استان فارس، سبب پیشرفت سلامت استان و ارتقای سطح علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شده است.

وی اظهار امیدواری کرد: با کمک اساتیدی مانند دکتر ملک زاده، هر روز شاهد ارتقای جایگاه علمی کشور در عرصه های بین المللی باشیم.

 

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دستاورد محققان ریاضی دانشگاه تربیت مدرس در زمینه شناسایی ژن‌های محرک سرطان

در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد: شناسایی ژن‌ها و مسیرهای مولکولی سرطان با تحلیل کلان داده ها

کتاب «پتانسیل‌های درمانی اگزوزوم در سرطان» منتشر شد

مرکز مشاوره رایگان در حوزه خون و سرطان به همت پژوهشکده سرطان معتمد راه اندازی شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها