سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

نصب نخستین آرایه رادیویی پرتو کیهانی خاورمیانه در سمنان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:34567
چهارشنبه، ۲۷ دی، ۱۳۹۶ | 15:07

نصب نخستین آرایه رادیویی پرتو کیهانی خاورمیانه در سمنان

نخستین آنتن از آرایه رادیویی پرتو کیهانی دانشگاه سمنان  که اولین  آرایه رادیویی پرتو کیهانی درخاور میانه خواهد بود در دانشکده فیزیک این دانشگاه نصب شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، این آنتن آرایه رادیویی  حاصل چهار سال پژوهش های نظری و تجربی گروه پرتو کیهانی دانشکده فیزیک دانشگاه سمنان است.

سرپرستی این گروه ۱۱ نفره که شامل فارغ التحصیلان و دانشجویان دکتری فیزیک گرایش پرتو کیهانی دانشگاه سمنان هستند بر عهده  دکتر گوهر رستگارزاده، دانشیار دانشکده فیزیک این دانشگاه است.
دکتر رستگار زاده گفت : اولین آنتن نصب شده در فاز اول اندازه گیری نویز رادیویی محیط و تست و کالیبریشن الکترونیک سیستم را انجام می دهد

این عضو هیات علمی دانشگاه سمنان افزود : آنتن استفاده شده ساخت ایران است  و در این مرحله بازده فرکانسی و امپدانس آنتن و به نوعی کارایی آنتن تعیین می شود.

وی با بیان اینکه با پیشرفت کار امید به تاسیس یک رصد خانه رادیویی پرتو کیهانی در ایران داریم، افزود: در فاز دوم و ظرف چند ماه آینده یک آرایه چهار تایی از این آنتن ها نصب و داده گیری رادیویی آغاز می شود.
آین آرایه علاوه بر استفاده در مطالعات نجوم پرتو کیهانی، در مطالعه تحولات لایه های مختلف جو و هواشناسی هم کاربرد دارد.


عمده مطالعات نظری و تجربی و همچنین اجرای این پروژه بر عهده محمد سبوحی دانشجوی دکتری فیزیک این دانشگاه بوده است.

این طرح تحقیقاتی  با تلاش اعضا و سرپرست این گروه و حمایت های مالی و معنوی ریاست دانشگاه سمنان ،  معاونت پژوهشی و فناوری و دانشکده فیزیک این دانشگاه به ثمر نشسته است.

گفتنی است دکتر رستگارزاده، دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری فیزیک را در دانشگاه صنعتی شریف گذرانده و از محققان رصدخانه البرز است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

سرپرست جدید معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم منصوب شد

اعضای تیم‌ ملی المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک معرفی شدند

سنگ مزار استاد کیاست پور، «ساعت آفتابی» شد

پیکر استاد کیاست پور، صبح سه شنبه از دانشگاه اصفهان تشییع می شود

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها