- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی: ۸۰ درصد واردات غذایی کشور تراریخته است

صد و یکمین جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع کشور به ریاست محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
به گزارش دیده بان علم ایران، منصور کبگانیان، دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در تشریح دستور این جلسه گفت: در این جلسه که به بحث و بررسی پیرامون سند ملی زیست فناوری و مصوبه چند سال قبل شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد تشکیل ستاد زیست فناوری اختصاص داشت  لازم بود این سند فرابخشی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
وی افزود: خوشبختانه بعد از جلسات متعدد کارشناسی در دبیرخانه ستاد راهبری، در جلسه دیروز این سند در با ۱۲ ماده و ۶ راهبرد و ۴۲ اقدام ملی مطرح و مورد بحث و بررسی قرارگرفت.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در جلسه ستاد بعد از ارائه کلیات اعضاء بر لزوم نگاه واقع بینانه و متناسب با امکانات کشور و دوری از بلند پروازی در حوزه چشم اندازها تاکید کردند.
کبگانیان گفت: با توجه به برنامه‌ریزی برای کسب سه درصد از بازار جهانی در این بخش و طرح موضوع محصولات تراریخته، مقرر شد با توجه به این موضوع که ۵۰ درصد کالری مصرفی کشور وارداتی است، دستگاه‌های مسئول دقیق‌تر عمل کنند.
وی افزود: از این ۵۰ درصد، حدود ۸۰ درصد محصولات تراریخته هستند.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر ادامه داد: با توجه به این موضوع که در مورد ذخایر ژنتیکی در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور مصوباتی داریم، بر تقویت این حوزه نیز تاکید شد.
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: در بخش حفاظت از ذخایر ژنتیکی و ژنوم گیاهی، جانوری و انسانی با تاکید بر پدافند غیر عامل هم لزوم سرمایه گذاری بیشتر احساس می‌شود.
انتهای پیام