جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

ساخت ربات نرم با الهام از سفره ماهی به رهبری دانشمند ایرانی UCLA

نسخه قابل پرینت
کد خبر:34442
دوشنبه، ۲۵ دی، ۱۳۹۶ | 15:56

ساخت ربات نرم با الهام از سفره ماهی به رهبری دانشمند ایرانی UCLA

محققان دانشگاه لس آنجلس (UCLA) به سرپرستی دکتر علی خادم حسینی با الهام گرفتن از بیومکانیک سفره ماهی ها موفق به توسعه نوعی ربات نرم شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران، این فناوری جدید که طی مقاله ای در مجله Advanced Materials ارائه شده می تواند به پیشرفتهای تازه در زمینه رباتیک الهام گرفته از زیست شناسی و سیستم های تشخیص و احیا در پزشکی منجر شود.

ساختار ساده بدن سفره ماهی و به طور خاص، شکل مسطح بدن و باله های جانبی که از سر شروع می شود به  دم ختم می شود، آن را به مدلی ایده آل برای استفاده در سیستم های بیو الکترومکانیک تبدیل کرده است.

ربات ۱۰ میلی متری ساخته شده از چهار لایه تشکیل شده است: بافتی از سلولهای زنده قلب، دو نوع متمایز از مواد زیستی تخصصی برای پشتیبانی ساختاری و الکترودهای انعطاف پذیر.

خادم حسینی، توسعه چنین سیستم های الهام گرفته از موجودات زنده را راهی به سوی سیستم های رباتیک آینده می داند که تلفیقی از بافت های بیولوژیک و سیستم های الکترونیک هستند.

از این قبیل سیستم ها می توان برای درمان های پزشکی مانند پچ های بافتی شخصی سازی شده برای تقویت بافت عضله قلب در بیماران مبتلا به حمله قلبی استفاده کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت محققان پژوهشگاه رویان در ساخت بیوراکتور زیست تقلید در مهندسی بافت قلب

ساخت ربات درمانگر «اختلال داخل مفصلی شانه» در کشور + فیلم

با کشف ۲۰ قمر تازه؛ کیوان، پر قمرترین سیاره منظومه شمسی شد

پاکسازی خودکار مقره‌های برق با ربات ایرانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها