جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

پیشروی لکه نفتی «سانچی» به سوی سواحل کره

نسخه قابل پرینت
کد خبر:34431
دوشنبه، ۲۵ دی، ۱۳۹۶ | 13:53

پیشروی لکه نفتی «سانچی» به سوی سواحل کره

شبیه سازی های رایانه ای نشان می دهد آلودگی نفتی ناشی از انفجار نفتکش سانچی احتمالا طی سه ماه آینده به ساحل می رسد.

به گزارش دیده بان علم ایران، سواحل کره، محتمل ترین محل برای رسیدن آبهای آلوده به نفت سانچی  در منطقه هستند با این حال سوختن، تبخیر یا پخش شدن آلودگی نفتی ناشی از غرق شدن این کشتی در سطح اقیانوس هم که محیط زیست را برای مدت زمان طولانی آلوده می کند، محتمل است.
انفجار و غرق شدن نفتکش ایرانی سانچی در مرز بین دو دریای زرد و چین شرقی رخ داده که منطقه‌ای با جریان‌های دریایی سطحی بسیار متغیر، قوی و پیچیده است.

بر اساس شبیه‌سازی‌های فوری مدل اقیانوسی توسط کارشناسان و دانشمندان مرکز ملی اقیانوس‌شناسی در انگلیس و دانشگاه “ساوث‌ همپتون” ارزیابی تاثیرات احتمالی گردش‌ اقیانوسی در گسترش و انتشار مواد آلاینده در این حادثه انجام شده است.

این شبیه‌سازی‌ها با کمک یک مدل رایانه ای گردش جهانی اقیانوسی و با وضوح بالا موسوم به NEMO صورت گرفته است.

حادثه نفتکش سانچی در مرز بین دو دریای زرد و چین شرقی رخ داده که منطقه‌ای با جریان‌های دریایی سطحی بسیار متغیر، قوی و پیچیده است.

دکتر کاتیا پوپووا محقق ارشد این مطالعه در مرکز ملی اقیانوس شناسی در انگلیس با اشاره به تاثیرات مخرب لکه‌های نفتی بر محیط زیست دریایی و سواحل گفت: جریان‌های شدید اقیانوسی به این مفهوم است که لکه‌های نفتی می توانند با سرعت نسبتا زیاد در منطقه ای وسیع پخش شوند؛ لذا شناخت جریان‌های اقیانوسی و مقیاس زمانی که مواد آلاینده در اقیانوس‌ها در حوادث دریایی به‌ خصوص در مواقع نشت مواد نفت منتشر می‌شوند، حیاتی است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها