سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

رییس سازمان فضایی خبر داد: اعطای مجوز به اپراتورهای ماهواره ای خصوصی در کشور/ ایران در رتبه ۶۰ ارائه خدمات ماهواره ای در دنیا

نسخه قابل پرینت
کد خبر:34397
چهارشنبه، ۲۷ دی، ۱۳۹۶ | 14:25

رییس سازمان فضایی خبر داد: اعطای مجوز به اپراتورهای ماهواره ای خصوصی در کشور/ ایران در رتبه ۶۰ ارائه خدمات ماهواره ای در دنیا

رییس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه هم اکنون ۵۹ کشور دنیا دارای اپراتور ماهواره ای هستند اعلام کرد: در حال بررسی و تدوین سند اعطای مجوز به بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری و فعالیت در حوزه های سنجشی و مخابراتی و واگذاری ایستگاه های زمینی هستیم.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر مرتضی براری با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: وجود ظرفیت های مناسب و زیرساخت های لازم در کشور و نیروی متخصص آماده به کار از یک سو و ظهور اپراتورهای ماهواره ای خصوصی در کشورهای همسایه جهت دسترسی به بازار بکر منطقه از سویی دیگر، نشان می دهد باید بستر لازم برای حضور بخش خصوصی و سرمایه گذاری در حوزه اپراتورهای ماهواره ای مهیا شود.

وی با بیان این که در سال گذشته صنعت فضایی دنیا با داشتن درآمدی بالغ بر ۲۶۰ میلیارد دلار دارای رشدی ۲ درصدی بوده و این صنعت طی ۱۰ سال گذشته رشدی دو برابری داشته است، اظهار داشت: در آینده ای نزدیک شاهد ارائه خدمات ماهواره ها در مدارهای ارتفاع پایین (LEO) برای توسعه خدمات هوشمند شهری مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) خواهیم بود، به نحوی که توسعه کسب و کارهای حوزه خدمات فضاپایه در اولویت آژانس های فضایی مطرح دنیا قرار گرفته است و هم اکنون آژانس فضایی اروپا در حال توسعه ۴۰۰ استارت آپ فضایی است.

براری خاطرنشان کرد: سازمان فضایی ایران در یک دهه گذشته اقدامات بسیار مهمی انجام داده و توانسته است در زمینه توسعه فناوری فضایی بومی، طراحی و ساخت و پرتاب ماهواره به عنوان نهمین کشور صاحب این فناوری در دنیا شناخته شود و علاوه بر حفظ اقتدار ملی در این حوزه، نیروی انسانی متخصص و ارزشمندی را تربیت نماید که هم اکنون بیش از ۳۱ مرکز آموزشی و دانشگاهی در این حوزه به تربیت و آموزش جوانان با استعداد این کشور می پردازند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در زمینه توسعه و بومی سازی فناوری فضایی اقدامات مهمی انجام شده است اظهار کرد: هم اکنون در زمینه طراحی و ساخت ماهواره و پرتاب آن به توانمندی لازم رسیده ایم اما باید این توانمندی را تثبیت کنیم و بتوانیم زنجیره ارزش افزوده خدمات فضا پایه را تکمیل و به ارائه خدمات فضایی به جامعه بپردازیم.

براری تاکید کرد: توسعه فناوری فضایی بومی در جهت اقتدار ملی از اولویت های سازمان فضایی به شمار می رود و ساخت ماهواره های کاربردی با دقت بالا در دستور کار قرار دارد تا از این طریق بتوانیم داده های مورد نیاز کشور را تامین کنیم و ارائه خدمات فضایی را در جامعه فراگیر نماییم. برنامه ما این است که از رتبه ۶۰ در زمینه ارائه خدمات ماهواره ای در بین ۱۶۰ کشور دنیا به رتبه های بالاتر که در خور شان جمهوری اسلامی ایران است دست یابیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

سخنگوی سازمان فضایی خبر داد: انجام هفت پرتاب تحقیقاتی و عملیاتی از ابتدای دولت فعلی/تصویب انجام ۳۰ پرتاب فضایی تا پایان ۱۴۰۶

تازه ترین پرده از ۱۴ سال وعده سازمان پژوهش ها: ساخت ماهواره «آیات» نیازمند دو میلیون دلار اعتبار است

رونمایی از دو ماهواره «ناهید ۲» و «طلوع ۳» همزمان با روز ملی فناوری فضایی

برآورد سطح زیرکشت گندم، جو و برنج کشور با فناوری سنجش از دور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها