پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

محقق کشور روش جدید القای دیابت نوع دو را در مدل حیوانی ارائه کرد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:34287
یکشنبه، ۲۴ دی، ۱۳۹۶ | 15:46

محقق کشور روش جدید القای دیابت نوع دو را در مدل حیوانی ارائه کرد

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر از ارائه یک روش جدید و کاربردی برای القای دیابت نوع دو در مدل حیوانی خبر داده است.
به گزارش دیده بان علم ایران دکتر توحید وحدت‌­پور عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر با چاپ که نتایج تحقیقات خود را در مجلهCurrent  Chemical Biology نمایه شده در Scopus و PubMed منتشر کرده می گوید که یک روش و پروتکل القایی سریع و ساده شیمیایی را به جای پروتکل­های زمان­بر و پیچیده قبلی برای القای دیابت نوع دو در موش آزمایشگاهی معرفی کرده است.
مقاله دکتر توحید وحدت­‌پور با عنوان «یک پروتکل جدید برای القای دیابت نوع دو و اثرات هیدروکورتیزون بر سیگنالینگ سلول­های بتا در موش آزمایشگاهی» که حاصل نتایج یک مداخله تجربی پایلوت برای مطالعات آتی در زمینه پیشگیری از بروز دیابت است، در مجله Current Chemical Biology به چاپ رسیده است.
به گفته این محقق، در این تحقیق، پس از بارها آزمون و خطاهای تجربی، نتایج به نقطه قابل اتکایی رسیده و از جنبه­ های مختلف از جمله سطوح گلوکز، انسولین، GLP-1، DPP-4 و AKT2 ، مقاومت به انسولین در سلول­ها ایجاد شد که دارای الگوی دیابت نوع دو بوده است.
پژوهش ضمن معرفی پروتکل نوین القاء کننده دیابت نوع دو، به روش شیمیایی تزریق دُزهای کم چندگانه افزایشی استرپتوزوتوسین (IMLDS) که تسهیل­ کننده تحقیقات آتی در زمینه دیابت نوع دو خواهد بود، اثرات استرس القایی به وسیله تزریق دُزهای مختلف هورمون کورتیزون در بروز دیابت نوع دو را در این پروتکل جدید نشان داد.
بر اساس اعلام دانشگاه آزاد واحد شبستر، دکتر توحید وحدت ­پور استادیار فیزیولوژی این دانشگاه و پژوهشگر دوره فوق دکترای دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیش از ۶۵ عنوان مقاله در مجلات و همایش­های معتبر بین ­المللی ارائه کرده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

نخستین حضور رسمی نام «هوش مصنوعی» در مقالات علمی/ آغاز عصر «نشر مصنوعی»

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت: تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین با «مقاله» تناقض ندارد

چاپ مقاله محقق ایرانی در نشریه معتبر مهندسی مواد

دستاورد محققان ایرانی در بهبود چاپگرهای سه بعدی بتنی صنعت ساختمان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها