پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

پیاده سازی تجربه موفق استرالیا در انتقال خودکار و پایش از راه دور آب کشاورزی در ایران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:34174
شنبه، ۲۳ دی، ۱۳۹۶ | 11:57

پیاده سازی تجربه موفق استرالیا در انتقال خودکار و پایش از راه دور آب کشاورزی در ایران

سامانه اتوماسیون، مانیتورینگ و کنترل از راه دور شبکه انتقال آب کشاورزی در شمال خوزستان طراحی و راه اندازی شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، سامانه اتوماسیون، مانیتورینگ و کنترل از راه دور شبکه انتقال آب کشاورزی در شمال خوزستان با تلاش دکتر علیرضا فرهادی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف و مجری طرح خودکارسازی شبکه آبیاری، برای نخستین بار در کشور طراحی و راه اندازی شده است.

دکتر فرهادی پیش از این نیز به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه ملبورن در کشور استرالیا با یک تیم پژوهش و توسعه در آن کشور در زمینه خودکارسازی شبکه آبیاری کشور استرالیا همکاری نزدیکی داشته است. نتیجه بکارگیری این سامانه در کشور استرالیا استحصال مازاد آب لازم جهت احیای دائم و پایدار دریاچه ها و تالاب های در حال خشک شدن آن کشور و در نتیجه رفع معضل ریزگردهای استرالیا، استحصال مازاد آب جهت مصارف صنعتی، کشاورزی و شرب شهری بوده و بدین ترتیب کشور استرالیا توانسته است با بکارگیری این سامانه بحران کم آبی خود را حل کند و بنابراین انتظار می رود با بکارگیری این سامانه که دستاورد متخصصان دانشکده ی مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف است بحران کم آبی کشور نیز حل شود.

دکتر فرهادی در خصوص سامانه اتوماسیون، مانیتورینگ و کنترل از راه دور شبکه انتقال آب کشاورزی می گوید: در اولین قدم جهت بومی سازی این فناوری، با توجه به مشخصات خاص شبکه آبیاری کشور اقدام به طراحی مفهومی سامانه اتوماسیون، مانیتورینگ و کنترل از راه دور (خودکار) کرده و برای اینکه نتایج این دستاورد برای کشور حفظ شود، اقدام به ثبت اختراع داخل آن تحت عنوان سیستم خودکار انتقال آب کشاورزی کردم. سپس طراحی سخت افزار کنترلی و نرم افزار مانیتورینگ و کنترل از راه دور (اسکادا) این سامانه با توجه به مشخصات خاص شبکه آبیاری کشاورزی کشور را با موفقیت انجام دادیم و بعد از دستیابی به دانش بومی سامانه خودکار انتقال آب با عقد قرارداد با سازمان آب و برق خوزستان، این دستاورد را در استان خوزستان جهت خودکارسازی سازه های تنظیمی کانال W2-CH1-W2-D1 بعنوان پایلوت سامانه خودکار اجرا کردیم.

استاد دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: این سامانه هوشمند و برخط، مبتنی بر نرم افزار کاربردوست همراه با تضمین امنیت بالا بر مبنای طراحی داخلی سخت افزار و نرم افزار بوده و کاملا بومی می باشد که بر اساس مشخصات دقیق شبکه آیباری استان خوزستان و با قابلیت توسعه با هزینه پایین طراحی شده است.

وی در خصوص مراحل اجرای پایلوت سامانه خودکار آب می گوید: تولید سخت افزار کنترلی این سامانه برای هشت سازه تنظیمی کانال W2-CH1-W2-D1، برنامه نویسی نرم افزار اسکادا و نصب و راه اندازی و انجام تستهای صحه گذاری به کرات هم در آزمایشگاه و هم در محل استقرار سامانه توسط متخصصان دانشکده مهندسی برق شریف انجام شده است.

فرهادی در خصوص ارزش افزوده های فنی، اقتصادی و اجتماعی سامانه خودکار انتقال آب گفت: افزایش چشمگیر راندمان شبکه انتقال آب کشاورزی و استحصال مازاد آب و در نتیجه درآمد زایی بیشتر برای سازمانهای آب و برق، تعیین دقیق و کنترل لحظه ای حجم آب تخصیص یافته به بهره برداران و محیط زیست، مانیتورینگ مستمر شبکه آبیاری و جلوگیری از برداشتهای غیر مجاز و همچنین تعیین سریع نقاط هرز رفت شبکه آبیاری، تهیه یک داشبورد مدیریتی جامع از شبکه آبیاری به همراه بانک اطلاعاتی برای تصمیم گیری های موثر توسط مدیریت ارشد، فراهم آوردن بستر لازم جهت تغذیه ایستگاه های پمپاژ سیستمهای آبیاری تحت فشار از کانال های آبیاری روباز، پاسخگویی فوری به درخواست بهره برداران و جبران سازی بلادرنگ اغتشاشات در شبکه آبیاری، تخصیص عادلانه آب به تمامی بهره برداران اعم از بالادست و پایین دست شبکه آبیاری، استحصال مازاد آب جهت توسعه کشاورزی استان خوزستان، استحصال مازاد آب لازم جهت احیای دائم و پایدار هورالعظیم و تالاب شادگان و در نتیجه مقابله موثر با معضل ریزگردهای استان خوزستان همگی از مزایای این سامانه می باشند.

وی فناوری سطح بالا، کاملا بومی و متکی بر توسعه سخت افزار و نرم افزار داخلی به منظور حمایت از اشتغال و تولید داخلی جهت تحقق اقتصاد مقاومتی را از ویژگی ها و مزایای رقابتی سامانه بومی خودکار انتقال آب می داند و می گوید: هماهنگی کامل با سیاستهای پدافند غیر عامل کشور، دارا بودن شبکه بی سیم اختصاصی جهت نقل و انتقال داده ها و بهره مندی از نرم افزار اسکادای کاملا بومی با هدف جلوگیری از دستکاری سامانه توسط افراد غیر مجاز، از دیگر مزایای این سامانه ی کاملا بومی می باشد.
عضو هیئت علمی دانشکده ی مهندسی برق در ادامه یادآور شد؛ اتوماسیون سازه های تنظیمی به همراه مانیتورینگ و کنترل از راه دور و برقراری تعادل میان عرضه و تقاضا برای نخستین بار درکشور در این سامانه محقق گردیده است. علاوه بر این شاهد کاهش چشمگیر هزینه ها با اتکا به سخت افزار و نرم افزار داخلی می باشیم. این در حالی است که هزینه خودکارسازی هر سازه تنظیمی توسط نمونه خارجی ۶۰،۰۰۰ دلار می باشد و هزینه خودکارسازی هر سازه تنظیمی توسط مجری به میزان چشمگیری پایین تر می باشد.

استادیار دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف اذعان داشت، با اجرای موفقیت آمیز طرح پایلوت و توسعه دانش فنی بومی سامانه سازگار با شرایط استان خوزستان، امکان خودکارسازی وسیع، کم هزینه و سریع شبکه آبیاری کشاورزی استان خوزستان فراهم شده است. با بکارگیری وسیع این سامانه، مازاد آب قابل توجهی از طریق ارتقای راندمان شبکه آبیاری استان حاصل می شود که از آن جهت توسعه کشاورزی و سایر مصارف می توان استفاده کرد. این امر سبب درآمد زایی بیشتر برای سازمان آب و برق خوزستان می شود به طوری که ظرف مدت اندکی می توان با درآمد حاصل از فروش مازاد آبی که از سامانه خودکار حاصل می شود، هزینه تجهیز شبکه آبیاری استان به این سامانه را از محل افزایش راندمان تامین کرد. در کل درآمد زایی از محل ارتقای راندمان شبکه آبیاری می تواند الگوی موفقی برای توسعه مدل کسب و کار سامانه خودکار یرای سایر شرکتهای آب منطقه ای در سراسر کشور باشد.

به گفته وی یکی از ابرچالش های پیش روی کشور برای تحقق رشد و توسعه اقتصادی پایدار، بحران کم آبی و تبعات این بحران (خشکسالی و ریزگردها) است و طبق آمارهای موجود ۹۲ درصد مصرف آب کشور مربوط به بخش کشاورزی است. لیکن راندمان شبکه آبیاری کشاورزی کشور تنها ۴۲ درصد می باشد. این در حالی است که راندمان شبکه آبیاری کشاورزی کشورهایی نظیر آمریکا و استرالیا ۶۵ درصد است. دلیل این راندمان بالا در استرالیا این است که آن کشور در سالهای اخیر اقدام به اتوماسیون و خودکارسازی شبکه انتقال آب در سطح وسیع در یکی از دو قطب اصلی کشاورزی بنام گولبرن – مری کرده است. نتیجه این اتوماسیون، ارتقای راندمان شبکه انتقال آب کشاورزی قطب مذکور از ۷۰ به ۹۰ درصد می باشد که موجب استحصال سالانه ۴۲۵ میلیارد لیتر مازاد آب شده است که از آن جهت احیای دائم و پایدار ۶ منطقه تالابی در حال خشک شدن، توسعه کشاورزی و مصارف شرب شهری استفاده می شود.

این پژوهشگر دانشگاه شریف در پایان تصریح کرد: تاکنون عمده فعالیت های کشور در زمینه مدیریت منابع آب بر مدیریت تامین یا عرضه و به طور خلاصه بر سد سازی متمرکز شده و اما آنچه که در مدیریت منابع آب کشور مغفول واقع شده، برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا (نیاز آبی بهره برداران) می باشد که عدم توازن آن، موجب کاهش چشمگیر راندمان شبکه آبیاری کشاورزی کشور شده است. در نتیجه با اتوماسیون و خودکارسازی شبکه آبیاری کشاورزی که موجب برقراری تعادل لحظه ای بین عرضه و تقاضا می گردد این حلقه مفقوده در مدیریت منابع آب کشور پر می شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تلاش دانشگر ایرانی برای بررسی بافت‌های سرطانی با مدل‌سازی تومور مجازی

جایزه مخترع برتر جهان اسلام به دانشیار دانشگاه صنعتی شریف رسید

تقدیر از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف

پایش و عیب‌یابی بلبرینگ ادوات مکانیکی با نرم‌افزار ابداعی محققان ایرانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها