پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

نویسندگان همکار مقالات تقلبی بازپس گرفته شده توسط الزویر: نه تنها مقصر نیستم که قربانی هستیم!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:34000
دوشنبه، ۱۸ دی، ۱۳۹۶ | 15:23

نویسندگان همکار مقالات تقلبی بازپس گرفته شده توسط الزویر: نه تنها مقصر نیستم که قربانی هستیم!

در پی اعلام حذف مقالات یک دانشیار دانشکده فیزیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات به دلیل تقلب در معرفی داور بر اساس گزارش الزویر، رئیس مرکز تحقیقات فیزیک این دانشگاه که نامش به عنوان نویسنده همکار در بعضی از مقالات حذف شده آمده است در نامه ای به نمایندگی از اعضای هیأت علمی دانشگاه، ضمن محکوم کردن رفتار غیراخلاقی فرد مذکور، از ارجاع پرونده وی به کمیته انضباطی دانشگاه مربوط خبر داد.
به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران در نامه دکتر محمود قرآن نویس که خطاب به انجمن فیزیک ایران نوشته شده آمده است: «در خصوص بيانیه انتشارات الزوير در مورد چاپ ۲۶ مقاله ISI توسط عضو هيأت علمي دانشكده فيزيك دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات تهران كه با روند غيرقانوني به چاپ رسيده است، بيان ميدارم كه طي مكاتبات اينجانب با انتشارات الزوير و اثبات ادله اينجانب به انتشارات مذكور، بيانه جديدي پيرو بيانه قبلي به چاپ رسانده اند.
لازم به ذكر است اينجانب محمود قرآن نويس به نمايندگي از اعضاي هيأت علمي دانشكده فيزيك دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات تهران، چاپ مقالات عضو هيأت علمي اين مركز دانشگاهي با روند غيرقانوني، حركتي كاملاً ناشايست و غيرعلمي ميدانيم و شديداً آن را محكوم مي نمايم. پرونده اين عضو هيأت علمي در كميته انضباطي دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات تهران ميباشد و نتيجه اقدامات اين واحد دانشگاهي در خصوص شخص مذكور نيز به زودي به استحضار خواهد رسيد.»
نامه دکتر قرآن نویس خطاب به الزویر که در آن عنوان شده نام وی بدون کسب اجازه و تأییدش، توسط نویسنده‌ مسوول به فهرست نویسندگان اضافه شده در سایت الزویر نیز منتشر شده است.

این در حالی است که سایت «دیده‌بان مقالات حذف شده»‌ از کوتاهی انتشارات الزویر در فرایند پذیرش این مقالات خبر داده است. بنابر اعلام این سایت، الزویر تا یک سال پس از اینکه متوجه خطای معرفی داور غیر‌واقعی توسط نویسنده مسئول مقالات شده بود، باز هم به انتشار مقالات وی ادامه داده است!انجمن فیزیک ایران با اعلام بررسی موضوع این تخلف علمی در کمیته اخلاقیات انجمن خاطرنشان کرده است که نامه‌هایی از دیگر نویسندگان همکار مقالات حذف شده نیز دریافت کرده که اعلام داشته‌اند به هیچ‌وجه از رفتار غیراخلاقی نویسنده مسوول آگاه نبوده‌اند و خود را در این خطا، نه تنها مقصر نمی‌دانند که به نوعی قربانی می‌دانند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

نخستین حضور رسمی نام «هوش مصنوعی» در مقالات علمی/ آغاز عصر «نشر مصنوعی»

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت: تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین با «مقاله» تناقض ندارد

نگاهی متفاوت به پشت پرده پدیده پایان‌نامه نویسی/پایان‌نامه‌نویسان، ظهور «پرولتاریای پژوهشی جدید»/پایان‌نامه نویسی که سالی ۱۰۰ پایان‌نامه می‌نویسد!

چاپ مقاله محقق ایرانی در نشریه معتبر مهندسی مواد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

  1. محمد طلایی پور گفت:

    اگرچه هر گونه تقلب یا تخلف در ارائه کارهای علمی در ماهیت خود اشتباه و محکوم است ولی چنانچه با نگاه آسیب شناسانه به موضوع توجه شود باید گفت هنگامیکه ملاکها و شاخص های ارزیابی به درستی تعیین نمی شوند باید انتظار چنین تخلفاتی را داشت.اینجانب به عنوان دانشیار دانشگاه اعلام می دارم کلیه فرآیندهای ارزیابی و ارتقاء اعضای هیات علمی معیوب است. تاکید بیش از حد بر تعداد مقالات، نحوه ارزیابی و امتیاز دهی به مقالات و فعالیت‌های علمی اساتید، امتیاز دهی به فعالیت های اجرایی که این یکی دیگر اشتباه تر از بقیه اشتباهات است، تاکید روی مقالات مستقل، و بخشنامه پشت بخشنامه که همگی در ظاهر برای اصلاح امور است ولی در واقع هیچ مشکلی را حل نمی کند، گوشه ای از روندهای معیوب فرایند پژوهش در دانشگاه است. واقعیت این است که با این شیوه ها هیچ تولید علمی صورت نمی گیرد الا آمار دادن. مشکل اینجاست که اگر این موارد صحیح است چرا این وضعیت اصلاح نمی شود؟ یکی از موارد اشتباه دیگر که اخیرا بخشنامه شده است، بخشنامه رکود علمی است که خود بزرگترین مشکلات را بهمراه خواهد داشت، وقتی به یک عضو هیات علمی گفته شود اگر چهار سال بعد از استاد یاری ارتقا پیدا نکنی رکود علمی تلقی می گردد باید انتظار داشت که چنین اتفاقاتی بیفتد ولی هیچگاه از خودمان نمی پرسیم که شخصی که پست اجرایی در دانشگاه دارد با حجم زیادی از امور اجرایی چگونه می تواند دهها مقاله و چندین کتاب تالیف کند و پله های ارتقا را براحتی طی نماید. بنابراین اگر چه بحث در مورد این موضوعات طولانی است امید است یکبار برای همیشه از افراد خوش فکر استفاده شود تا این روندهای معیوب برای همیشه اصلاح گردد و در نتیجه دانشگاه و استاد در جایگاه اصلی خود قرار بگیرند.

  2. من گفت:

    این طرز برخورد دکتر قرآنویس صحیح نیست. کار اگر گروهی نبوده چرا نام ایشان در مقاله است؟ و حال که دانشجویش دستش رو شده خود را کنار می کشد.(این رفتار اخلاقی نیست)
    این که می گوییم قوانین ایراد دارد هم عذر بدتر از گناه است. بی اخلاقی در عمق وجود ما ایرانی ها رخنه کرده

سرخط خبرها