پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

ساخت دستگاه شبیه ساز حرکتی برای آموزش پرتودرمانی توسط محققان کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:33982
دوشنبه، ۱۸ دی، ۱۳۹۶ | 11:05

ساخت دستگاه شبیه ساز حرکتی برای آموزش پرتودرمانی توسط محققان کشور

محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر موفق به ساخت دستگاه شبیه ساز حرکتی در فرآیند آموزش پرتو درمانی شدند.
به گزارش دیده بان علم ایران دکتر علیرضا سیف زاده استاد راهنما و از سازندگان دستگاه شبیه‌ساز گفت: کاربرد و گسترش تجهیزات الکترونیکی برای آموزش دانشجویان به‌ وسیله تکنولوژی شبیه‌سازی واقعیت مجازی هدف اصلی این تحقیق است.
سیف زاده افزود: هدف ساخت این دستگاه، استفاده از تجهیزات الکترونیکی و محیط شبیه‌سازی و گرافیکی برای کمک به آموزش دانشجویان مهندسی پزشکی و پیراپزشکی است. مشکل استفاده از بیماران در فرایند آموزش یکی از معضلات اساسی در فرایند آموزشی رشته های مهندسی پزشکی و پیراپزشکی است که با ترکیب واقعیت مجازی و سخت افزارهای الکترونیکی می توان این معضل را برطرف و در نحوه آموزش تاثیر بسزایی داشته باشد.
وی ادامه داد: نرم‌افزار مورد استفاده در طراحی و شبیه‌سازی محیط مجازی موتور مخصوص UNITY است که به عنوان یک موتور در بین انجین‌های گرافیکی برای ساخت بازی وشبیه‌سازی استفاده می‌شود.
سیف زاده با بیان اینکه این موتور دارای هوش مصنوعی است که می‌تواند در ساخت محیط شبیه‌سازی شده و برخورد فرد با اشیا و افراد در محیط شبیه‌سازی بسیار کاربردی است، اظهار داشت: پس از ساخت محیط شبیه‌سازی شده مد نظر با استفاده از نرم‌افزار یونیتی و برنامه‌نویسی در این محیط که می‌توان به زبان‌های جاوا و سی‌شارپ نوشت و دادن هوش مصنوعی به اشیاء موجود در محیط شبیه‌سازی شده این امکان فراهم می‌شود تا کاربر بتواند آموزش های لازم در فرایند پرتو درمانی اعم از شناخت دستگاه و یا نحوه برخورد اشعه به تومور و یا مکانیزم کار دستگاه را آموزش ببیند .
سازنده این دستگاه شبیه ساز خاطر نشان کرد: پس از طراحی و ساخت سامانه آموزشی (شبیه­ ساز) برای اثبات کارایی دستگاه و ارزیابی بازدهی آن در فرایند آموزش، این سامانه مورد ارزیابی عملی قرار گرفت و نتایج بررسی اولیه طرح مورد استقبال واقع شد.
وی تصریح کرد: محیط شبیه‌سازها به‌علت جذابیت گرافیکی بسیار مؤثر و بازخورد استاد و دانشجو نسبت به نوع تجهیزات مناسب است و روند آموزشی با این روش بسیار کاربردی تر از روش سنتی است و با حمایت‌های مادی و معنوی از این دستگاه شاهد خدمات خوبی به دانشجویان در سراسر کشور خواهیم بود.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید اپلیکیشن تشخیص بیماری‌های پوستی با هوش مصنوعی + لینک دسترسی

پیش‌بینی بودجه پنج هزار میلیارد تومانی در حوزه هوش مصنوعی

ساخت سامانه کمک تشخیصی سرطان پستان با استفاده از هوش مصنوعی در کشور

چاپ مقاله محققان دانشگاه صنعتی شریف در معتبرترین نشریه شیمی تجزیه دنیا

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها