- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

مدال افتخار آژانس بین المللی تحقیقات سرطان به پروفسور ملک زاده اعطا شد

مدال آژانس بین المللی تحقیقات سرطان به پاس سالها تلاش مستمر و موثر و ارائه دو دستاورد مطالعاتی مهم در زمینه سرطان به پروفسور ملک زاده، پزشک و دانشمند برجسته ایرانی اعطا شد.

 

فرشته هاشمی Bamdad1390@

 

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، آژانس بین المللی تحقیقات سرطان ، آژانس تخصصی سازمان بهداشت جهانی و مقر آن در فرانسه است که فعالیت خود را از سال ۱۹۶۵با ماموریت تحقیقات گسترده درباره سرطان و پیشگیری و کاهش بار این بیماری فزاینده در جهان و نیز ترویج همکاری های بین المللی در این زمینه آغاز کرد.

مدال افتخار تحقیقات سرطان، از سال ۲۰۰۴  تا ۲۰۱۳ به  دانشمندان  برجسته دارای تحقیقات گسترده، مهم و تاثیرگذار در زمینه شناسایی عوامل ایجاد ، شیوع سرطان و کمک به درک جهانی از اپیدمیولوژی سرطان، اعطا شده است.

فهرست برندگان مدال افتخار آژانس بین المللی تحقیقات سرطان ، نام دانشمندان بزرگی همچون «سر ریچارد پتو» از دانشگاه آکسفورد، «دیمتریوس تریچپلوس» و «والتر سی ویلت» از دانشکده سلامت عمومی هاروارد، «جوزف فرامنی جی آر» از موسسه ملی سلامت آمریکا و سایر دانشمندان برجسته دیگر که همگی دارای تحقیقاتی اثربخش و مهم در حوزه سرطان هستند را در خود جای داده است.

نام پروفسور ملک زاده،  پزشک و دانشمند ایرانی نیز به دلیل ارائه تحقیقات طولانی مدت و مهم وی که منجر به اثبات «سرطانزایی تریاک» شده است، در میان فهرست برندگان مدال افتخار تحقیقات سرطان جای گرفته است.

 

مراسم اعطای مدال افتخار تحقیقات سرطان به دکتر ملک زاده ، ۹ ژانویه ۲۰۱۸ ، در سالن اجلاس مقر آژانس بین المللی تحقیقات سرطان واقع در لیون فرانسه با حضور دانشمندان، محققان و سرطانشناسان برجسته دنیا برگزار شد.

 

 

دکتر کریستوفر وایلد، پیش از آغاز مراسم، طی سخنانی از تلاشهای تحقیقاتی دکتر ملک زاده، دانشمند علوم پزشکی کشورمان قدردانی کرد و وی را محققی دانست که با ایجاد امکانات تحقیقاتی ، مطالعاتی با نتایجی ارزشمند را رقم زده است.

وی افزود: نتایج مطالعات دکتر ملک زاده و همکارانش در ایران، قطعا به علم روز دنیا افزوده و این علم را برای دانشجویان علوم پزشکی ایران به کار گرفته است.

دکتر وایلد  به دیگر نتایج ارزشمند مطالعات کوهورت گلستان اشاره کرد و گفت: مطالعات دکتر ملک زاده در زمینه سرطان، علاوه بر کمک به ارتقای علم ، دستاوردهای عملی در زمینه درمان و نیز پیشگیری از این بیماری داشته است.

 

در ادامه، دکتر ملک زاده، معاون تحقیقات وزیر بهداشت و رییس پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، پیش از دریافت مدال افتخار آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، یازدهمین سخنرانی «ریچارد دال» را ارائه کرد

 

 

«ریچارد دال»، استاد دانشگاه آکسفورد ، دانشمندی بود که برای نخستین بار، ارتباط بین مصرف دخانیات و سرطان ریه را شناسایی کرد و تحقیقات او باعث کاهش چشمگیر شمار مصرف کنندگان دخانیات در انگلستان و کشورهای غربی شد. او ۱۲ سال پیش در سن ۹۲ سالگی درگذشت.

آژانس بین المللی تحقیقات سرطان از سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ همزمان با اعطای مدال افتخار تحقیقات سرطان، سخنرانی «ریچارد دال» را برگزار کرده است و دکتر ملک زاده، دانشمند ایرانی، ارائه کننده یازدهمین سخنرانی ریچارد دال در آژانس بین المللی تحقیقات سرطان است.

 

مجری بزرگترین مطالعه کوهورت خاورمیانه و شمال آفریقا در ایران در یازدهمین سخنرانی «ریچارد دال» ، استفاده از مواد مخدر را  یک مشکل بهداشتی عمده در بسیاری از نقاط جهان دانست و گفت: بیش از ۳۲ میلیون نفر از مردم جهان، از ترکیبات مواد مخدر استفاده می کنند.

دکتر ملک زاده افزود: تولید جهانی تریاک از دهه  ۱۹۳۰، به بالاترین سطح خود در ۲۰۱۴ رسید که عمدتا به علت افزایش کشت خشخاش در افغانستان بوده است و این درحالیست که دستیابی به مطالعاتی با داده های معتبر از میزان «مصرف طولانی مدت» مواد مخدر، چالش برانگیز است.

 

وی تصریح کرد: فقدان مطالعات دقیق درباره «مصرف طولانی مدت» ترکیبات مواد مخدر، منجر به کمبود مطالعات اپیدمیولوژیک آینده نگر می شود؛ مطالعاتی که می توانند تاثیرات مصرف درازمدت این ترکیبات را بر بیماری های قلبی عروقی و انواع سرطان ارزیابی کنند و این در حالیست که  اغلب مطالعات منتشر شده اخیر در این زمینه ، مطالعات موردی  گذشته نگر بوده است.

 

معاون تحقیقات وزیر بهداشت ، مطالعه بزرگ کوهورت در شمال شرق ایران (گلستان) که بالاترین درصد مصرف کنندگان تریاک و بیشترین شیوع سرطان مری در جهان را دارد، تنها مطالعه ای  دانست که اطلاعات دقیق و معتبری درباره تعداد زیادی از افرادی که ترکیبات مواد مخدر را در طولانی مدت مصرف کرده اند،  ارائه می دهد

وی گفت: مصرف تریاک در شمال شرق ایران، عمدتا با اهداف تفریحی ، مشابه مصرف الکل در کشورهای غربی صورت می گیرد و امکان ارائه اطلاعات معتبری از جمعیت عمومی و نه جمعیتی خاص را فراهم می آورد.

 

دکتر ملک زاده، با اشاره به نتایج حاصل از سالها بررسی و پیگیری ۵۰ هزار و ۴۵ فرد شرکت کننده در مطالعه بزرگ کوهورت گلستان، گفت: بر پایه نتایج این مطالعه که با توجه به شاخصهای جنس، سن ، مصرف دخانیات، مصرف الکل، سطح سواد، میزان درآمد و …. به دست آمده است، ۱۷ درصد شرکت کنندگان شامل ۸ هزار و ۴۸۷  نفر، مصرف دائمی تریاک را گزارش کردند

وی افزود: از میان بیش از ۵۰ هزار شرکت کننده تحت مطالعه ، ۶ هزار و  ۴۶۶  نفر تا کنون فوت کرده اند و نتایج بررسی علل مرگ افراد فوت شده نشان داد: مصرف تریاک با افزایش میزان خطر مرگ و میر ناشی از کلیه علل مرگ در ارتباط است.

به گفته این سرطان شناس برجسته ایرانی، دیگر نتایج بررسی علل مرگ فوت شوندگان در مطالعه بزرگ کوهورت گلستان حاکیست که مصرف ترکیبات مواد مخدر بویژه تریاک، با افزایش خطر مرگ بر اثر بیماری ایسکمیک قلبی، به میزان ۹۲ درصد، بیماری های ریوی ۵۹ درصد، سرطان مری  ۴۷ درصد، سرطان معده ۴۴ درصد، سکته مغزی ۴۱ درصد و سایر سرطانها شامل مثانه، حنجره، لوزالمعده در ارتباط است و  این یافته ها به شدت این ارتباط را تایید می کنند.

فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد در ادامه به این یافته مهم مطالعه کوهورت گلستان اشاره کرد که ارتباط مصرف تریاک با مرگ و میر بسیار قوی تر از ارتباط مصرف سیگار با مرگ و میر  است و این ارتباط  در مطالعه کوهورت گلستان، از نظر آماری معنی دار بوده است.

وی با یادآوری ۳۳ هزار مرگ ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر در «کوتاه مدت»، طی سال ۲۰۱۵ در ایالات متحده آمریکا گفت: این درحالیست که میزان مرگ و میر واقعی ناشی از مصرف «طولانی مدت» مواد مخدر می تواند بطور قابل توجهی بیشتر از این آمار باشد زیرا علاوه بر «مصرف بیش از حد» ، «مصرف طولانی مدت مواد مخدر» موجب ایجاد سرطان، بیماری های قلبی عروقی و سایر بیماری های مزمن خواهد شد.

 

 

محقق برجسته ایران که نتایج تحقیقات طولانی مدت وی تحت عنوان «سرطانزایی تریاک» بزودی توسط آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، ثبت جهانی خواهد شد، نتایج حاصل از مطالعه بزرگ کوهورت گلستان  که دارای شرکت کنندگان بسیار  (بیش از ۵۰ هزار نفر) بوده است را با یافته های تعداد زیادی از مطالعات مورد – شاهدی، همسو دانست و گفت: این نتایج  نشان می دهد که بار مرگ ناشی از مصرف طولانی مدت مواد مخدر ممکن است بالاتر از برآوردهای فعلی باشد.

 

این تاکید دکتر ملک زاده درحالیست که تازه ترین مطالعه صورت گرفته در ایالات متحده آمریکا توسط مارگارت وارنر و همکارانش نیز حاکی از ۶۳ هزار و ۶۰۰ مرگ ناشی از «مصرف بیش از حد مواد مخدر» در سال ۲۰۱۶ در آمریکا بوده است؛ این آمار نشان می دهد شمار مرگهای ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر در سال ۲۰۱۶ با افزایش ۲۱ درصدی نسبت به ۲۰۱۵ مواجه بوده است.

 

به گزارش دیده بان علم ایران، نتایج مهم ارائه شده در سخنرانی پروفسور ملک زاده در آژانس بین المللی تحقیقات سرطان ، حاصل مطالعه کوهورت گلستان و دو دهه تلاش این دانشمند ایرانی برای شناسایی و درک علل شیوع سرطان مری در شمال شرق ایران است، منطقه ای که به داغترین نقطه سرطان مری در جهان موصوف است و به همین سبب، از دهه ۷۰ میلادی توجه محققان بین المللی را به خود جلب کرد تا تحقیقات خود را در زمینه علل شیوع بالای سرطان مری در این منطقه از جهان آغاز کنند. تحقیقاتی که پروفسور نیک دی، از آژانس بین المللی تحقیقات سرطان نقش مهمی در انجام آن ایفا کرد؛ اما با وقوع انقلاب اسلامی، این تحقیقات نیمه تمام ماند.

 

 

با نیمه تمام ماندن مطالعه محققان بین المللی، پروفسور ملک زاده، رییس پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری تیمی از محققان داخلی و بین المللی، به منظور شناسایی عوامل شیوع بالای سرطان مری در منطقه شمال شرق ایران، بزرگترین مطالعه کوهورت خاورمیانه و شمال آفریقا را در استان گلستان، به صورت پایلوت از سال  ۲۰۰۴ به اجرا درآورد

این محقق ایرانی، پس از آن در سال ۲۰۰۷  مطالعه اصلی کوهورت بزرگ گلستان را  بر روی بیش از ۵۰ هزار نمونه جهت پیگیری به مدت ۱۴ سال، اجرا کرد و به نتایج مهمی دست یافت. او برای نخستین بار در جهان ثابت کرد که مصرف تریاک موجب ایجاد انواع سرطان شامل سرطان مری، حنجره، ریه، معده، لوزالمعده و مثانه می شود .همچنین مصرف نوشیدنی های داغ نقش بسیار مهمی در ایجاد سرطان مری دارد.

 

دستاورد تحقیقاتی این دانشمند ایرانی در زمینه تاثیر مصرف نوشیدنی های داغ بر ایجاد سرطان مری، توسط آژانس بین المللی تحقیقات سرطان سازمان بهداشت جهانی ثبت شد و دیگر دستاورد مطالعات وی تحت عنوان «سرطانزایی تریاک» در فهرست آژانس بین المللی تحقیقات سرطان برای ثبت قرار دارد.

تحقیقات این پزشک ۶۶ ساله در مطالعه بزرگ کوهورت گلستان هرگز به بیماری سرطان ختم نشد. او  و همکارانش در این مطالعه به دستاوردهای مهمی در زمینه بیماری های مزمن نیز دست یافتند که هر یک از این دستاوردها کمک موثری به نظام سلامت ایران در آینده خواهد کرد و کاهش بار بیماری های مزمن را به همراه خواهد داشت.

از مطالعه کوهورت گلستان ، تا کنون ۱۲۰ مقاله استخراج و در نشریات معتبر بین المللی منتشر شده است. پروفسور ملک زاده، همچنین نتایج مهم تحقیقات خود را در بسیاری از کنگره های جهانی به سرطان شناسان دنیا عرضه و توجه آنها را به  نقش مهم مصرف تریاک در ایجاد سرطان جلب کرده است.

 

 

از تلاشهای ملی این محقق حوزه سرطان شناسی ایران، همچنین، تهیه گزارش ثبت سرطان جمعیتی استان گلستان  با همکارانش در سال ۲۰۰۳ بود  که به عنوان اولین گزارش رسمی از وضعیت سرطان در ایران وارد مرجع جهانی «سرطان در ۵ قاره جهان» شد.

این سرطان شناس برجسته ایرانی همچنین برنامه جامع «ارتقای ثبت سرطان در ایران» را به اجرا درآورد . مبنای این برنامه  تشکیل مراکز ثبت سرطان جمعیتی در استانهای ایران بود

 

پروفسور ملک زاده از سویی دیگر، بیوبانک بیماری سرطان را در استان گلستان به عنوان یکی از نخستین بیوبانکهای کشور ایجاد کرد تا کمک شایانی به تشخیص زودهنگام و درمان بیماری سرطان کند

 

او، اقدام بسیار مهم دیگری نیز انجام داد : پایه گذاری مطالعات کوهورت در ۲۰ استان ایران که تحت برنامه ای به نام « پرشین کوهورت» به اجرا درآمده است. دستاورد این اقدام، پاسخ به سوالات کلیدی در زمینه این بیماریها در آینده است.

 

وی همچنین از پژوهشگران اصلی مطالعه مهم جهانی « بار بیماری سرطان در ۱۹۵ کشور»  است  که توسط انستيتوي سنجش و ارزشيابي سلامت در دانشگاه واشنگتن با همکاری محققان بین المللی به اجرا درآمد و در سال ۲۰۱۵ منتشر شد

 

دکتر ملک زاده  ، ۱۵ جایزه ملی از جمله « تندیس ملی مبارزه با سرطان » را دریافت و تا کنون ۵۱۷ مقاله در مجلات بین المللی منتشر کرده و با کسب بیش از ۲۷ هزار استناد، با اچ ایندکس ۶۳ بر اساس داده های پایگاه اسکوپوس، پراستنادترین دانشمند علوم پزشکی ایران در حال حاضر است

 

این محقق برجسته کشور، عضو ۱۸ انجمن علمی ملی  و بین المللی و دارای شبکه گسترده ای از همکاری با بیش از ۱۵۰ دانشمند برتر علوم پزشکی جهان است و تا کنون ۷۵ مقاله با همکاری دانشمندان موسسه ملی سرطان آمریکا  و ۵۰ مقاله  با همکاری آژانس بین المللی تحقیقات سرطان سازمان بهداشت جهانی و دانشگاه های مطرح جهان منتشر کرده است

 

دیده بان علم ایران این موفقیت بزرگ را به دکتر ملک زاده و همکاران وی در مطالعه بزرگ کوهورت گلستان، جامعه علمی بویژه محققان پرتلاش علوم پزشکی تبریک می گوید.

 

انتهای پیام