جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

رشد ۳۳ درصدی تعداد پژوهشگران پراستناد جمهوری اسلامی ایران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:33797
شنبه، ۱۶ دی، ۱۳۹۶ | 17:08

رشد ۳۳ درصدی تعداد پژوهشگران پراستناد جمهوری اسلامی ایران

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: اطلاعات مستخرج از پایگاه شاخص های اساسی علم آی.اس.آی (ISI-ESI) نشان می دهد که تعداد پژوهشگران یک درصد برتر (پراستناد) ایران در سطح بین المللی از ابتدای سال ۲۰۱۷ تاکنون از ۲۲۸ نفر به ۳۰۳ نفر ، معادل ۳۳ درصد افزایش یافته است.
به گزارش دیده بان علم ایران دکتر مسعود برومند اظهار داشت: ۲۳۴ نفر از پژوهشگران برتر ایران، در دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ۵۳ نفر وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش عالی، ۱ پژوهشگر برتر متعلق به پژوهشگاهی وابسته به جهاد کشاورزی و ۱ پژوهشگر برتر دیگر وابسته به پژوهشگاهی در وزارت نفت است. همچنین دانشگاه های آزاد اسلامی نیز ۱۴ پژوهشگر یک درصد برتر دارند.
وی افزود: حدود ۴۰ درصد از پژوهشگران یک درصد برتر کشور در رشته های مهندسی و حدود ۱۸درصد آنها در حوزه شیمی قرار دارند و بیش از ۷۷درصد پژوهشگران یک درصد برتر بین المللی کشور وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری، نزدیک به ۱۸درصد وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نزدیک به ۵درصد وابسته به دانشگاه های آزاد اسلامی و نزدیک به ۱درصد آنها وابسته به سایر وزارتخانه ها هستند.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم تصریح کرد: از سال ۲۰۱۶ متوسط استناد نرمال شده مقالات بین المللی کشور افزایش یافته و به سطح میانگین دنیا رسیده است. به عبارت دیگر قبل از ۲۰۱۶ اثرگذاری (کیفیت) تحقیقات کشور کمتر از میانگین بین المللی بود. مطابق با اهداف برنامه ششم توسعه متوسط استناد نرمال شده مقالات کشور باید ۸۰ درصد فراتر از میانگین بین المللی باشد. به علاوه، سهم ایران از مقالات ۱درصد برتر دنیا به ۲ درصد نزدیک می شود. مقادیر این شاخص ها حاکی از آن است که رویکرد پژوهشگران ایران به سمت انجام تحقیقات اثرگذارتر یا کیفی سازی پژوهش هاست، با این وجود، سهم ما از پژوهشگران یک درصد برتر پراستناد دنیا حدود ۰.۲درصد؛ است رقمی که هنوز با سهم ما از کمیت تولید علم دنیا همخوانی ندارد که باید برای آن برنامه ریزی شود.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

فراز و فرود یک استعفای تاریخی در تحقیقات نظام سلامت ایران

برکناری برومند از معاونت تحقیقات و فناوری وزرات علوم/ رحیمی، معاون وزیر علوم شد

دکتر منصوری: سرانه بودجه تحقیقاتی در ایران کمتر از دو درصد کشورهای پیشرو است! جلب خوشایند مسوولان با آمار گزینشی، مشکلات بخش پژوهش را بیشتر می کند

«مشق علم» در دولت خاتمی چگونه به «سرقت علمی» در دولت های بعد رسید؟

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها