- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

«کاوشگر خلیج فارس» بالأخره دل به دریا زد

با گذشت حدود یک سال از مراسم رسمی به آب اندازی و اعلام بهره‌برداری از کشتی که پس از سال‌ها تاخیر و وقفه ها و تعویق‌های مکرر صورت گرفت، سرانجام این شناور تحقیقاتی راهی ماموریتی شش روزه شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر ناصر حاجی زاده ذاکر، رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با اعلام این خبر گفت: در نخستین گشت جامع اقیانوس شناسی شناور تحقیقاتی «کاوشگر خلیج فارس» که از سه شنبه ۱۲ دی ماه با حضور ۱۲ پژوهشگر آغاز شده و به مدت شش روز ادامه دارد در ۲۴ نقطه از آب های خلیج فارس و تنگه هرمز اندازه گیری های میدانی در حوزه علوم و فنون دریایی و اقیانوسی انجام می شود.

وی تصریح کرد که در این گشت تحقیقاتی نمونه برداری و اندازه گیری های میدانی با پیشرفته ترین دستگاه های اندازه گیری توسط متخصصان زبده در حوزه های زیست دریا، فیزیک دریا، شیمی دریا، زمین شناسی دریا، علوم جوی، مهندسی دریا و سنجش از دور به منظور مطالعه بر روی فرآیندهای مختلف دریایی صورت می پذیرد.

رییس گشت جامع اقیانوس شناسی، هدف از برگزاری این گشت تحقیقاتی را بررسی اکولوژیکی کفزیان و پلانکتون های منطقه مورد بررسی، کالیبراسیون و اعتبار سنجی داده های ماهواره ای با استفاده از مشاهدات همزمان میدانی، بررسی میزان آلودگی و سایر ویژگی های شیمیایی و فیزیکی مربوط به آب و رسوبات تنگه هرمز و مطالعات تبادل آب خلیج فارس و دریای عمان عنوان کرد.

حاجی زاده ذاکر ضمن با اهمیت خواندن تحقیقات دریایی در محدوده تنگه هرمز مابین خلیج فارس و دریای عمان، اظهار داشت: شناخت منطقه دریایی تنگه هرمز که مرز بین خلیج فارس با دریاهای آزاد است از اهمیت بسیار اساسی به لحاظ خود منطقه، تنگه هرمز و شناخت خلیج فارس و همچنین اثرگذاری متقابل بر دریای عمان و خلیج فارس برخوردار است.

وی با بیان این که کاوشگر خلیج فارس فصل جدیدی از تحقیقات دریایی و اقیانوسی در پژوهشگاه و  جامعه تحقیقات دریایی کشور گشوده است، افزود: با کمک این شناور که مجهز به فناوری راهبری و تجهیزات میدانی پیشرفته و آزمایشگاه های مدرن می باشد بدون شک شاهد تحقیقات دریایی گسترده ای در حوزه علوم و فنون دریایی، اقیانوسی و جوی خواهیم بود.

طرح اولین کشتی تحقیقاتی اقیانوس‌پیمای ساخت داخل برای شناخت بیشتر خلیج فارس و دریای عمان، انجام تحقیقات دریایی و ورود به پروژه‌های تحقیقاتی دریایی در سال ۸۸ از سوی پژوهشگاه اقیانوس‎شناسی به معاونت وقت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری پیشنهاد شد.

در نهایت عملیات ساخت آن در موافقت‎نامه‌ای بین این معاونت و وزارت علوم از اردیبهشت سال ۹۰ در سازمان صنایع دریایی آغاز و پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی به عنوان مجری طرح تعیین شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، اقیانوس پیمای تحقیقاتی خلیج فارس پس از تاخیر و تعویق های مکرر، سرانجام بهمن ماه سال گذشته رسما به آب انداخته شد.

این کشتی تحقیقاتی، ۹۰۰ تن وزن، ۵۰ متر طول، ۱۰متر عرض و ۱۲ متر ارتفاع دارد و قادر است با آب و سوخت کامل به مدت ۴۵ روز در خلیج‌فارس، دریای عمان و شمال اقیانوس هند تحقیقات میدانی انجام دهد.

توانایی دریانوردی این کشتی پیشرفته تحقیقاتی حدود ۳ هزار مایل دریایی و سرعت آن ۱۵ گره دریایی است و برای نمونه‌برداری تا عمق ۳ هزار متری از رسوبات کف دریاها و اقیانوس‌ها قابل بهره‌برداری است.

«کاوشگر خلیج‌فارس» مجهز به پنج آزمایشگاه و انواع تجهیزات، امکانات و دستگاه‌های پیشرفته مطالعات دریایی و اقیانوسی است که با شروع به کار این شناور توانایی‌های تحقیقاتی دریایی ایران در آب‌های کشور، منطقه و جهان به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام