جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

ساخت تجهیزات پردازشگر سیگنال آکوستیک مورد نیاز شناورها در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:33764
شنبه، ۱۶ دی، ۱۳۹۶ | 13:41

ساخت تجهیزات پردازشگر سیگنال آکوستیک مورد نیاز شناورها در کشور

محققان داخلی موفق به طراحی و ساخت سخت‌افزار و نرم‌افزار پردازشگر سیگنال آکوستیکی شدند که امکان تشخیص موانع ثابت و متحرک را با امواج ماوراء صوت فراهم می کند.

به گزارش دیده بان علم ایران، سیستم‌های آکوستیکی کاربرد وسیعی در تمامی تجهیزات شناور سطحی، زیرسطحی و حتی تجهیزات پرنده هوایی برای کاربرد در دریا دارند و از آن‌ها برای نقشه‌برداری از کف دریاها، دنبال کردن خطوط لوله زیرآب، شناسایی توده ماهی‌ها در کاربردهای صیادی و پتروشیمی و تحقیقات علمی و  … استفاده می‌شود.


بر همین اساس، با توجه به بکر بودن بازار سیستم‌های آکوستیکی در داخل کشور و همین‌طور استراتژیک بودن آن و نیاز به خودکفایی کشور در صنعت دریا محققان یک شرکت دانش بنیان اقدام به ساخت تجهیزات پردازشگر آکوستیکی کرده اند که می تواند نیاز بخش های داخلی به این تجهیزات را تامین کند.

علی صادقی دعوتی، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در توضیح طرح تحقیقاتی “طراحی و ساخت سخت‌افزار و نرم‌افزار پردازشگر سیگنال آکوستیکی” گفت: رسیدن به دانش و تکنولوژی تشخیص موانع ثابت و متحرک، زاویه و برد آن‌ها در فواصل دوردست از طریق ارسال و دریافت بازگشتی امواج ماوراء صوت ازجمله مهم‌ترین دستاوردهای فناورانه این طرح است.

وی خاطرنشان کرد: این حوزه برای شرکت‌ها و سازمان‌های داخلی بسیار بکر است و عمده این تجهیزات تاکنون از خارج از کشور خریداری‌شده است. با دستیابی به این دانش، امکان سفارشی‌سازی و تطبیق این محصول برای کاربردهای مختلف و روی شناورهای مختلف سطحی و زیرسطحی وجود دارد.


صادقی دعوتی، این‏گونه طرح‌ها را برای اعتلای صنعت دریایی کشور ضروری دانست و گفت: سیستم کشف موانع ثابت و متحرک، عوارض سطحی و زیرسطحی در انواع شناورها، یک سیستم پردازشگر آکوستیکی است که بدون این سیستم عملاً آن شناور توانمندی خاصی در دریا نخواهد داشت. ازاین‌رو جزو تجهیزات ۱۰۰ درصد موردنیاز بوده و با وجود تحریم‌ها علیه کشورمان، این صنعت به دلیل رشد روزافزون علوم دریایی و ساخت انواع شناور در کشور ضرورت بسیار بالایی دارد.


وی با اشاره به دورنمای این طرح در صنعت دریایی ایران اظهار داشت:  سیستم پردازشگر آکوستیکی این شرکت درصورتی‌ که مورد حمایت قرار بگیرد قابلیت توسعه و نصب روی انواع شناور و برای انواع کاربردها را دارا است و  می‌توان با ساخت سیستم‌های تجاری در زمینه صیادی، اکتشافات پتروشیمی و نقشه‌برداری دریایی و آماده‌سازی زمینه، به عرضه آن در بازارهای بین‌المللی نیز اندیشید.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ساخت دستگاه اندازه گیری ابعاد سرامیک به روش پردازش تصویر در کشور

در دانشگاه امیرکبیر محقق شد: کنترل کیفیت زهکشی آسفالت جاده ها با فناوری پردازش تصویر

ساخت دستگاه تست نشر آوایی برای پایش خوردگی مخازن در کشور

سنجش توان باروری مردان با اپلیکیشن ابداعی دانشمند ایرانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها