- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

طراحی صندلی ارگونومیک جراحی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز

جمعی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی شیراز، موفق به طراحی یک صندلی ارگونومیک برای کمک به پزشکان جراح شده اند.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر علی رضا چوبینه، مدیرگروه ارگونومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام خبر رونمایی از صندلی ارگونومیک جراحی گفت: صندلی ارگونومیک جراح به عنوان یک راه حل اصلاحی به همت تیم تحقیقاتی گروه ارگونومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، طراحی و تولید شده است.

او به مشکلات ارگونومیک در میان جراحان اشاره کرد و گفت: از مهمترین مشکلات ارگونومیک در میان جراحان، وضعیت بدنی نامناسب و ایستادن طولانی مدت حین عمل جراحی است که ریسک ابتلا به اختلالات اسکلتی عضلانی و خستگی را در آنها بالا می برد.

این عضو هیات علمی دانشگاه، از ویژگی های این صندلی به تامین و حفظ وضعیت طبیعی بدن در حین جراحی های طولانی مدت اشاره کرد و افزود: از دیگر ویژگی های این صندلی، طراحی متناسب با اصول ارگونومی و بر اساس ابعاد آنتروپومتریک بدن جراحان، حمایت از وزن بدن و جلوگیری موثر از خستگی مفرط در جراحی های طولانی مدت است.

چوبینه از قابلیت استفاده از این صندلی در جراحی به روش باز و لاپاراسکوپی خبر داد و گفت: قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی برای ایجاد زاویه مناسب در مفاصل لگن و زانو و همچنین ساپورت زانویی تعبیه شده این صندلی، به حفظ وضعیت مناسب جراح کمک می کند.

مدیرگروه ارگونومی دانشکده بهداشت، اضافه کرد: قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه نشستنگاه و نیز زاویه زیرپایی بدون دخالت دست از دیگر ویژگی های این دستگاه است.

او ادامه داد: مدل زینی این صندلی که موجب راحتی نشستنگاه، حفظ شکل طبیعی ستون فقرات و کاهش فشار بر دیسک های بین مهره ای می شود، از امتیازات دیگر این صندلی است.

چوبینه، اضافه کرد: این صندلی با همکاری دکتر محسن رازقی، رییس دانشکده توانبخشی، دکتر علی قنبری و دکتر عبدالکریم رحمانیان و نیز ادیبه عبدی دانشجوی ارگونومی، طراحی شده و هم اکنون نیز به مرحله تولید انبوه رسیده است.

این صندلی به تازگی در آیینی با حضور دکتر بهادر، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دیگر مسوولان دانشگاه، به همراه بیش از ۱۰ خدمت دیگر در بیمارستان نمازی رونمایی شد.

انتهای پیام