جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

قائم مقام معاون تحقیقات وزیر بهداشت: جشنواره تحقیقات علوم پزشکی رازی به ماهیت ملی خود بازگشت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:33606
دوشنبه، ۱۱ دی، ۱۳۹۶ | 12:40

قائم مقام معاون تحقیقات وزیر بهداشت: جشنواره تحقیقات علوم پزشکی رازی به ماهیت ملی خود بازگشت

قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: اطمینان داریم که برگزیدگان جشنواره تحقیقات علوم پزشکی رازی، بهترین پژوهشگران حاضر در این رقابت هستند و ممکن است کسانی دارای رتبه پژوهشی بالاتر هم بوده باشند اما تمایلی به ورود به این چرخه رقابت نداشته اند.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر شاهین آخوندزاده، در نشست خبری بیست و سومین جشنواره تحقیقات علوم پزشکی رازی با بیان اینکه جشنواره در طول‌ سال‌ها و بر حسب شرایط حاکم در کشور دچار تغییرات زیادی شده، گفت: تاکید جشنواره در سال‌های گذشته بر هدایت دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی به سمت خروجی‌ پژوهش ها بوده است.

وی افزود: بعد از رسیدن کشور به بلوغ پژوهشی،  رتبه‌بندی‌های بین المللی اهمیت بیشتری پیدا کرده است. در سال‌های ابتدایی جشنواره گروه‌های تحقیقاتی محدود به گروه‌های خاص بودند. به تدریج بر تعداد این گروه‌ها اضافه شد. این در حالی است که در برخی از این گروه‌ها، افرادی با هفت،‌ هشت مقاله انتخاب می‌شدند و گاهی سطح آن‌ها به سطح دانشگاه‌های مهم کشور نمی‌رسید؛ بنابراین جشنواره رازی اندکی از ماهیت ملی خود فاصله گرفته بود.

قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ضمن اشاره به ترکیب شدن گروه‌ها با یکدیگر از دو دوره قبل، این ترکیب شدن را به معنی حذف برخی رشته‌ها ندانست و تصریح کرد: در حال حاضر در ایران سطح تمام رشته‌ها بالا رفته است و شرایط همچون ۲۵ سال پیش نیست.

دکتر آخوندزاده با بیان اینکه در بیست و سومین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی، محققان در سه گروه علوم پایه، علوم بالینی و سلامت و ابداعات و اختراعات شرکت کرده‌اند،‌ توضیح داد: شرکت کنندگان حقیقی می‌توانند از دو طریق Apply و نیز به واسطه انتخاب تیم دبیرخانه جشنواره به کمک سامانه علم‌سنجی وزارت بهداشت به آن راه پیدا کنند.

وی معیارهای لازم برای Apply شرکت‌کنندگان را دارا بودن کف پژوهشی (مقدار حداقلی H – index برای برگزیدگان اول، دوم و سوم) و برگزیده نشدن در هشت سال گذشته عنوان کرد و افزود: علت لحاظ کردن این معیار دوم، به گردش درآمدن علم و چرخش علمی در بین محققان کشور بوده است.

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت برگزیدگان حقوقی جشنواره را دانشگاه‌ها (دانشگاه‌های تیپ ۱ ، تیپ ۲ و تیپ ۳) و مراکز تحقیقاتی بالینی و پایه (بالای سه سال، زیر سه سال؛ دارای ردیف بودجه مستقل و بدون ردیف بودجه مستقل) معرفی کرد و گفت: در مراسم روز ۲۵ دی ماه،‌ از این مراکز بر اساس رتبه‌بندی سالیانه وزارت بهداشت تقدیر به عمل خواهد آمد.

دکتر آخوندزاده گروه مورد ارزیابی دیگر را پژوهشکده‌ها برشمرد و توضیح داد: رتبه پژوهشی پژوهشکده‌ها نیز تجمیع نمرات و امتیازات مراکز تحقیقاتی آن پژوهشگاه است و چیزی خارج آن نیست.

وی از قرار گرفتن انستیتو پاستور در این گروه خبر داد و اظهار کرد: این مرکز تا دو سال گذشته جزء دانشگاه‌های تیپ ۲ به حساب می‌آمده، اما اکنون به لحاظ دارا بودن ماموریت پژوهشی و خدمات آن در گروه پژوهشکده‌ها قرار گرفته است.

قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ضمن اشاره به انتخاب دو نشریه علوم پزشکی به زبان‌های فارسی و انگلیسی به عنوان نشریات برگزیده در این جشنواره، از انتخاب کمیته‌های تحقیقات دانشجویی بر اساس ارزیابی سالیانه در جشنواره رازی خبر داد و گفت: جایزه‌های در نظر گرفته شده برای برگزیدگان جشنواره به سبب مشکلات کشور در زمینه اعتبارات پژوهشی ناچیز بوده و مقدار آن به میزان سال گذشته است.

دکتر آخوندزاده در پایان با بیان این که امسال تنها ۱۲ درصد اعتبار پژوهشی به حوزه پژوهشی ستاد وزارتخانه تعلق گرفته، ایجاد شور و هیجان در جامعه پژوهشی کشور به واسطه این جشنواره را به فال نیک گرفت.

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها