دوشنبه، ۲ بهمن، ۱۳۹۶ | Monday, 22 January , 2018

«مینا» و «نیما»، حاصل نخستین رساله دكتري «رباتيك اجتماعي» کشور

کد خبر: 33510 نسخه قابل پرینت
۱۰ دی ۱۳۹۶ | ۱۱:۱۵
«مینا» و «نیما»، حاصل نخستین رساله دكتري «رباتيك اجتماعي» کشور
نخستین دانشجوي دكتري كشور در حوزه «رباتيك اجتماعي» پس از پنج سال پژوهش مستمر در دانشگاه صنعتی شریف از پایان نامه ی خود دفاع کرد.
به گزارش دیده بان علم ایران، علیرضا طاهری، نخستین دانشجوي دكتري كشور در حوزه میان رشته ای رباتيك اجتماعي، تحت حمایت و راهنمایی دکتر علی مقداری، دكترحميدرضا پوراعتماد و دكتر مينوعالمي، از پایان نامه خود تحت عنوان «مدلسازی، طراحی، و بررسی تأثیر رباتهای انسان نما در درمان کودکان مبتلا به اُتیسم (درخودماندگی)» دفاع کرد.
این دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف در خصوص پژوهش های پنج ساله ی خود می گوید: بر اساس آمارهای موجود نرخ وقوع اختلالات اتیستیک از دهه ۱۹۶۰ میلادی رو به افزایش است و در کشور ما نیز این مشکل وجود دارد.
این اختلالات با نارسایی های کیفی در تعاملات اجتماعی، مهارت ارتباطی و خلاقیت اجتماعی مشخص می شود و در سال های اخیر استفاده از ربات ها در تشخیص و درمان مبتلایان به اتیسم در دنیا رشد چشمگیری داشته است و در این راستا با حمایت اساتید خود در دانشگاه صنعتی شریف و ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، موفق به انجام طرح خود با عنوان «طراحی و به کارگیری ربات های انسان نما به عنوان دستیار درمانگر در تشخیص و درمان بیماران مبتلا به اوتیسم» شدم.
وی هدف از این پروژه را به کارگیری عملی دو ربات انسان نما به عنوان دستیار درمانگر در ارتقای مهارت های اجتماعی و شناختی کودکان مبتلا به اتیسم به عنوان یکی از نخستین گروه های به کارگیرنده این فناوری در ایران عنوان و خاطرنشان کرد: برای رسیدن به این هدف سناریوها و بازی های آموزشی و درمانی متنوعی طراحی شد.
این دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: مجموعه سناریوهای تدوین شده در چند قالب بر روی کودکان اتیستیک پیاده سازی شد که می توان به بررسی مقبولیت ربات ها در میان کودکان و بررسی حضور آنها در بازی تقلیدهای حرکتی درشت و ریز، مقایسه تاثیر ربات ها بر یک جفت دوقلوی اتیستیک یکی با عملکرد بالا و دیگری با عملکرد پایین، اثربخشی استفاده از ربات ها در افزایش مهارت های اجتماعی کودکان عملکرد بالا اشاره کرد.
طاهری افزود: نتایج به دست آمده نشان دهنده مقبولیت ۷۰ درصدی ربات های مینا و نیما در نخستین تعامل کودکان اتیستیک با آنها بوده است. پیشرفت هر دو گروه کودکان عملکرد بالا و پایین در زمینه مهارت های تقلیدی ریز و توجه اشتراکی در برنامه آموزش موسیقی از دیگر یافته های این پژوهش بوده است و همچنین ارتقاء و ماندگاری مهارت های اجتماعی کودکان عملکرد بالا و کاهش رفتارهای ناسازگارانه و شدت اتیسم در کودک با عملکرد پایین بخش دیگری از مشاهدات از عملکرد کودکان شرکت کننده بود.
این دانش آموخته دانشگاه شریف در پایان ابراز امیدواری کرد که با این اقدام روند درمانی این بیماران در کشور سریع تر شده و هزینه های تحمیلی بر جامعه نیز کاهش پیدا می کند.
انتهای پیام

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
تمامی حقوق این سایت متعلق به «دیده‌بان علمی ایران» است
Copyright © 2016
Designed By Aryan