- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

بومی سازی اینورتورهای فتوولتائیک در کشور

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان از اجرای طرح تدوین دانش فنی و ساخت نمونه صنعتی اینورتورهای فتوولتائیک متصل به شبکه سه فاز توسط این شرکت خبر داد.
به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر محسن حمزه، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با اعلام این مطلب، گفت: هدف از این طرح امکان‌پذیر کردن تولید انبوه اینورتورهای فتوولتائیک متصل به شبکه سه فاز است.
وی با اشاره به رشد قابل‌ملاحظه استفاده از انرژی فتوولتاییک، گفت: استفاده از این انرژی در ۲۰ سال اخیر رشدی حدود ۱۵ تا ۳۰ درصد در سال را داشته و با توجه به رشد سریع این صنعت و کاهش قیمت آن، همچنین افزایش بهای انرژی الکتریکی حاصل از سوخت‌های فسیلی و میزان آلایندگی آن‌ها، پیش‌بینی می‌شود انرژی فتوولتاییک در ۲۰ سال آینده درصد قابل‌توجهی از انرژی الکتریکی موردنیاز بشر را تأمین سازد.
این عضو هیات‌ علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: در سیستم‌های فتوولتاییک متصل به شبکه انرژی الکتریکی در محل مصرف تحویل می‌شود و به لحاظ حذف مخارج انتقال و توزیع پیش‌بینی می‌شود قیمت برق آن به‌زودی در کشورمان با قیمت برق پیک سربه‌سر شود.
وی با بیان این‌که در سیستم‌های متصل به شبکه یک مبدل قدرت جریان دائم مدول‌های خورشیدی را به‌صورت جریان متناوب به شبکه تزریق می‌کند، ادامه داد: این مبدل علاوه بر پردازش انرژی الکتریکی وظایف حفاظت، نظارت و مدیریت نیروگاه خورشیدی را به عهده دارد.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به این پروژه گفت: در این پروژه یک اینورتر بدون ترانسفورماتور برای سیستم‌های فتوولتاییک متصل به شبکه با استفاده از فناوری روز و درعین‌حال تأییدشده دنیا طراحی و ساخته شده است.
دکتر حمزه ادامه داد: اینورتر فتوولتائیک متصل به شبکه، مشابه مدل‌های معتبر خارجی
از یک(MPPT (Maximum Power Point Tracker و یک اینورتر سه فاز (تک فاز در مدل ۲ کیلوواتی) تشکیل می‌شود که انرژی فتوولتائیک را مستقیماً به شبکه برق تزریق می‌کند.
وی حداکثر بازده موردانتظار از این اینورتر را ۹۶ درصد و بازده هدف قابل‌دسترس را بر مبنای بازده اروپایی، ۹۵ درصد عنوان کرد و گفت: اینورترهای طراحی‌شده قابلیت عملکرد در محدود دمای ۲۵ تا ۶۰ درجه سانتی‌گراد را خواهند داشت، ولی عملکرد آن در دمای بالاتر از ۴۰ درجه سانتی‌گراد با محدود کردن توان ورودی امکان‌پذیر خواهد بود.
این عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی هزینه تعمیر و نگهداری بسیار پایین، استفاده فراگیر با توجه به در دسترس بودن انرژی فتوولتائیک در تمام نقاط کشور، قابل‌مصرف بودن انرژی فتوولتائیک در محل و کاهش هزینه توزیع و انتقال انرژی الکتریکی، کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای در مرحله تولید و کاهش آلودگی محیط‌ زیست و گرمایش کره زمین در مرحله بهره‌برداری و عدم ایجاد نویز صوتی و قابلیت نصب در منازل مسکونی را از مزایای تولید و استفاده از محصول این پروژه برشمرد.
حمزه همچنین با اشاره به این محصول گفت: بهبود شاخص‌های کیفیت توان خروجی اینورتر، کاهش قیمت تمام‌شده سیستم و همچنین خدمات پس از فروش اینورتر از مهم‌ترین شاخصه‌های این اینورترها نسبت به نمونه‌های اروپایی یا آمریکایی خود است.
وی افزود: اگرچه اینورترهای پیشنهاد شده برای ساخت، ازنظر قیمت، رقیب سرسختی مانند سازندگان چینی دارند، اما از مهم‌ترین شاخصه‌های اینورترهای پیشنهادی نسبت به اینورترهای ساخت کشور چین، می‌توان به مواردی همچون قابلیت اطمینان بالا و طول عمر بالاتر، THD جریان خروجی کمتر، خدمات پس از فروش قوی و در دسترس، سفارشی‌سازی متناسب با توان موردنیاز مشتری و حذف هزینه‌های حمل‌ونقل و گمرک اشاره کرد.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در خصوص بازار مصرف این محصول نیز گفت: بازار صنعت فتوولتاییک در کشور ایران با سرعت بسیار بالایی در حال رشد است و به حتم در آینده نزدیک سهم قابل‌توجهی از برق تولیدشده در کشور به این انرژی اختصاص می‌یابد.
دکتر حمزه با اشاره به امکان‌پذیر شدن صرفه‌جویی ارزی به‌واسطه تولید انبوه این محصول در کشور، گفت: متأسفانه درحال‌حاضر بازار صنعت فتوولتاییک در کشور، مخصوصاً در بخش اینورتر، به انحصار تولیدکننده‌های چینی و اروپایی درآمده و حمایت لازم برای رشد شرکت‌های توانمند داخلی در این زمینه فراهم نشده است.
وی با بیان این‌که طراحی و ساخت نمونه صنعتی اینورترهای فتوولتائیک متصل به شبکه سه فاز پایان‌یافته است، گفت: پروژه این محصول در حال حاضر در مرحله اخذ استانداردهای بین‌المللی و جذب سرمایه‌گذار برای تولید انبوه قرار دارد.
حمزه ضمن قدردانی از حمایت صحا از این پروژه، این حمایت را موجب ایجاد سرعت درروند ساخت دستگاه موردنظر توصیف کرد و افزود: البته تولید انبوه این محصول نیازمند سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ‌تر است و دولت باید نگاه ویژه‌تری به صنعت فتوولتاییک و بومی‌سازی آن در کشور داشته باشد.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد که با بهبود شرایط اقتصادی کشور، صنعت فتوولتاییک هم بارونق بیشتری همراه شود.
انتهای پیام