جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

کشف شواهد حضور اقوام ایرانی پیش از تاریخ در سواحل خلیج فارس

نسخه قابل پرینت
کد خبر:33470
شنبه، ۹ دی، ۱۳۹۶ | 14:22

کشف شواهد حضور اقوام ایرانی پیش از تاریخ در سواحل خلیج فارس

به گزارش دیده بان علم ایران، مهدی آذریان، سرپرست هیئت باستان‌شناسی با اعلام این خبر گفت: تپه گِل‌پُختی در بخش مرکزی شهرستان تنگستان و در یک کیلومتری غرب شهر اهرم در میان نخلستان‌ها و زمین‌های زراعی واقع شده و تا رودخانه فصلی باهوش حدود ۵۰ متر فاصله دارد.
او با اشاره به اینکه این تپه یکی از آثار بسیار مهم و ارزشمند استان بوشهر و شهرستان تنگستان به‌ شمار می‌رود تصریح کرد: «در سال‌های گذشته این محوطه در معرض آسیب‌های جدی از‌جمله انجام عملیات شخم‌زنی و تسطیح برای کاشت نخیلات قرار گرفته و بخش‌هایی از آن تخریب شده است.»
این باستان‌‌شناس ادامه داد: تپه گل‌پختی دارای ارتفاع شش متری یکی از معدود تپه‌های حوزه پس‌کرانه خلیج فارس بوده و در برگیرنده آثار و شواهد استقرار در دوران پیش از تاریخ و تاریخی است.
او افزود: تعیین عرصه و حریم تپه گل پختی در فاز اول و کاوش و مطالعات آن در فاز دوم می‌تواند در پر‌رنگ کردن حضور اقوام ایرانی در دوران پیش از تاریخ تا دوران تاریخی در سواحل و پس کرانه‌های خلیج فارس نتایج مطلوبی به دنبال داشته باشد و از تخریب بیشتر آن جلوگیری کند.
آذریان خاطر‌نشان کرد: تپه گِل پُختی در سال ۱۳۸۵ به شماره ۱۶۲۳۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. پروژه گمانه‌زنی به‌منظور تعیین عرصه و حریم تپه گل پختی تنگستان استان بوشهر با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انجام شد.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

صادق ملک شهمیرزادی، استاد برجسته باستان‌شناسی درگذشت

کشف شواهدی از تدفین جنین و نوزادان در داخل خمره در کاوش های گورستان عصر آهن سگزآباد

شجره‌نامه ستارگان کهکشان «راه شیری»، حاصل دیدار اتفاقی یک زیست‌شناس و یک ستاره‌شناس

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها