- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

رقابت سه ماهواره ایرانی برای پرتاب/نصب تلسکوپ منطقه‌ای اپسکو در ماهدشت

رییس سازمان فضایی ایران از پرتاب دو ماهواره تا پایان امسال خبر داد و گفت: ماهواره‌های «دوستی»، «امیرکبیر» و «ناهید ۱» در مرحله پرتاب قرار دارند.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر محسن بهرامی در نشستی با خبرنگاران با اشاره به برنامه‌های سازمان فضایی ایران در سال جاری اظهار کرد: بر اساس انعقاد قراردادی تا پایان امسال پرتاب حداقل یک تا دو ماهواره را برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ماهواره «دوستی» دانشگاه صنعتی شریف، ماهواره «ناهید ۱» و ماهواره «آت‌ست» دانشگاه امیرکبیر آماده پرتاب است و برای پرتاب‌های امسال رقابت سه‌گانه میان این سه ماهواره وجود دارد.

به گفته بهرامی، هر کدام از این ماهواره‌ها که زودتر آماده شود، در اولویت اول پرتاب قرار می‌گیرد.

رییس سازمان فضایی ایران همچنین از پیگیری طرح ساخت ماهواره «ناهید ۲» خبر داد و گفت: قرارداد ساخت این ماهواره تا یک ماه آینده با پژوهشگاه هوا فضا منعقد می‌شود.

بهرامی خاطرنشان کرد: ماهواره «آت‌ست» دانشگاه امیرکبیر مخابراتی و ماهواره «دوستی» از جمله ماهواره‌های سنجشی است.

وی ادامه داد: علاوه بر آن ماهواره «پارس» نیز در دست ساخت است که از نوع ماهواره‌های سنجشی به شمار می‌رود.

به گفته رییس سازمان فضایی اولویت این سازمان متمرکز بر پرتاب‌گرهای داخلی است.

همکاری سازمان فضایی با مجامع بین‌المللی

رییس سازمان فضایی ایران با اشاره به همکاری این سازمان با سازمان همکاری‌های آسیا و اقیانوسیه گفت: ایران عضو این سازمان است و همکاری بسیاری با این سازمان دارد.

وی ادامه داد: سازمان اپسکو در کشورهای پرو و پاکستان تلسکوپ‌هایی نصب کرده است و با مذاکرات صورت گرفته قرار است تلسکوپ دیگر این سازمان در مرکز ماهدشت سازمان فضایی ایران نصب شود.

به گفته وی، این ماهواره در اواخر شهریور و مهر ماه به ایران می‌رسد و نماینده این سازمان نیز در ایران حضور خواهد داشت.

بهرامی برپایی یک همایش را از دیگر برنامه‌های همکاری سازمان فضایی با اپسکو عنوان و خاطرنشان کرد: با همکاری کمیته فضای ماوراء جو سازمان ملل که ایران نیز عضو آن است، همایشی در زمینه ریزگردها و خشکسالی در اکتبر ۲۰۱۶ برگزار می‌شود.

رییس سازمان فضایی ایران با تاکید بر این که مذاکره برای بازگرداندن ماهواره مصباح به ایران در حال انجام است، افزود: این مذاکرات در حال پیشرفت است، ضمن آن که این مساله هم قابل حل خواهد بود.

بهرامی با بیان اینکه ماهواره مصباح به دلیل اعمال تحریم‌ها مغفول مانده است، اظهار کرد: این ماهواره در محل مناسبی نگهداری می‌شود، البته از نظر ما این ماهواره قابل پرتاب است.

وی تصریح کرد: برآورد هزینه پرتاب این ماهواره نیز نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد.

رییس سازمان فضایی ایران با تاکید بر این که تعریف پروژه اعزام انسان به فضا از جمله طرح‌های مطرح شده از سوی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری است، گفت: این در حالی است که شورای عالی فضایی مسؤول اجرای این طرح است و تعریف این پروژه از سوی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری نوعی مداخله در فعالیت دستگاه‌های دیگر است.

بهرامی در عین حال خاطرنشان کرد: این طرح در سازمان فضایی متوقف نشده است و آن را در برنامه ده ساله این سازمان نیز مد نظر قرار داده‌ایم که در شورای عالی فضایی در حال بررسی است.

انتهای پیام