- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

تاکید معاون آموزشی وزیر علوم بر ماموریت‌گرایی مراکز علمی

نشست مشترك دكتر مجتبي شريعتي نياسر معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناروي با دكتر فتح ا… مضطرزاده ، معاون وزير و رئيس سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران برگزار و طی آن افزایش جذب دانشجویان پژوهش‌محور در این سازمان و مراکز تحقیقاتی بررسی شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران در اين نشست مشترك درخصوص چگونگي افزايش جذب دانشجويان تحصيلات تكميلي پژوهش محور در مراكز تحقيقاتي و پژوهشي از جمله سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران، بحث و تبادل‌نظر صورت گرفت.

در اين ديدار دكتر شريعتي نياسر با اشاره به جايگاه سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران در عرصه علم و فناوري در كشور گفت: با شناختي كه طي سال‌هاي گذشته از اين مركز داشتم و علي‌رغم فراز و نشيب‌هايي كه در روند شكل‌گيري آن وجود داشته ،اين سازمان را يك نهاد برخاسته از انقلاب اسلامي مي‌دانم كه رشد بسيار خوبي نسبت به ساير موسسات مشابه در مسير علم و فناوري داشته‌است.

وي تاكيد كرد: سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران يك سرمايه گرانبها براي نظام و انقلاب اسلامي است و از كانون‌هاي مورد توجه در مجامع بين‌المللي به شمار مي‌رود.
دكتر شريعتي افزود: با توجه به نگاه ويژه‌اي كه وزارت علوم به اين سازمان دارد، انتظار مي‌رود كه در تمام حوزه‌هاي علمي و فناوري كشور نيز درصدر قرار گيرد.

معاون آموزشي وزير علوم بيان داشت: در سطح كشور رشد قابل توجهي در حوزه پژوهش و تحقيقات داشته‌ايم، اما همواره يكي از دغدغه‌ها و چالش‌هاي مهم اين وزارت‌خانه، ارتباط اندك فارغ‌التحصيلان تحصيلات تكميلي و ظرفيت اشتغال و ضرورت توجه به مأموريت‌گرايي مراكز آموزشي است.
وي با اشاره به تصويب طرح آمايش آموزش عالي در سال گذشته گفت: تقريباً ۱۱ ماه به طول انجاميد تا اين طرح با چندين ويرايش مورد تصويب قرار گيرد كه يكي از بندهاي اين طرح ثبت مأموريت‌گرايي است.

دكتر شريعتي اظهار داشت: دستگاه آموزش عالي كشور به هيچ وجه مخالفتي ندارد كه امر تحقيق با نيروي جوان و دانشجو انجام شود، ولي واقعيت اين است كه اين نيروهاي جذب شده چطور مورد استفاده قرار گيرند.

وي افزود: توجه به آمارهاي ثبت‌ اختراع، اشتغال دانشجويان پس از فارغ‌التحصيلي، نسبت دانشجويان تحصيلات تكميلي به اعضاي هيئت علمي و توجه به ماموريت‌هاي و سياست‌هاي سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران از جمله شاخص‌هاي جديد جذب دانشجويان پژوهش محور است.

دكتر شريعتي با اشاره به اين كه سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران بایدالگوي شاخص نظام در عرصه پژوهش و تحقيقات باشد اظهار داشت: اين مركز يكي از افتخارات كشور و آموزش عالي است و ما تا جاي‌ ممكن كمك خواهيم كرد تا در مسير گام‌هاي تحقيقاتي اين سازمان قدم برداريم.
وي با اشاره به موضوعاتي چون ايجاد ساختارهاي جديد براي ورود به حوزه‌هاي بين‌رشته‌اي و تقويت اين زمينه بيان داشت: در همين خصوص همياري و كمك هرچه بيشتر سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران به ساير مراكز تحقيقاتي و دانشگاهي بايد به صورت جدي‌تر و معنادارتري شكل گيرد.

دكتر شريعتي با اشاره به ايجاد و به‌كارگيري دوره پست دكتري در سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران بر توليد دانش فني به معناي واقعي‌ و وسيع‌تر در اين سازمان تاكيد كرد.

انتهای پیام