جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

علمی که هیچ وقت به آن ارجاع داده نمی شود!/گزارش نیچر از آمار بالای مقالات بدون استناد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:33206
یکشنبه، ۱۷ دی، ۱۳۹۶ | 12:20

علمی که هیچ وقت به آن ارجاع داده نمی شود!/گزارش نیچر از آمار بالای مقالات بدون استناد

مجله نیچر در گزارشی اعلام کرد: تنها در پایگاه  Web of Science بیش از ۳۹ میلیون مقاله پژوهشی در فاصله سالهای ۱۹۹۰ تا پایان ۲۰۱۵ نمایه شده اند که ۲۱ درصد آنها هیچ ارجاعی دریافت نکرده اند.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران در یک مقاله جنجالی که ساینس در سال ۱۹۹۰ چاپ کرده بود ادعا شده بود که نیمی از مقالات علمی پس از پس سال بدون ارجاع باقی می مانند. این درحالی است که بررسی های اخیر نشان می دهد که این عدد بسیار کمتر از آماری است که  تصور می شد.

یکی از دشواری های این بررسی، آمار بسیار بالای مقالات است به طوری که تنها در پایگاه  Web of Science بیش از ۳۹ میلیون مقاله پژوهشی در فاصله سالهای ۱۹۹۰ تا پایان ۲۰۱۵ نمایه شده اند که ۲۱ درصد آنها هیچ ارجاعی دریافت نکرده اند. البته اغلب مقاله های فاقد ارجاع در مجلات کمتر شناخته شده منتشر شده اند و تقریبا تمام مقالات منتشر شده در مجلات شناخته شده دارای ارجاع هستند.

بدین ترتیب لااقل در مورد بیش از ۱۲ هزار مجله ای که در پایگاه Web of Science نمایه شده اند درصد مقالاتی که هیچ ارجاعی دریافت نکرده اند بسیار کمتر از میزانی است که در مقاله ساینس ادعا شده است.

براساس داده های پایگاه Web of Science تنها کمتر از ۱۰ درصد از مقالات علمی بدون ارجاع باقی می مانند ولی رقم واقعی احتمالا حتی پایین تر است، زیرا تعداد زیادی از مقالاتی که در این پایگاه داده به عنوان مقالات بدون ارجاع ثبت شده اند ممکن است در واقع در جایی دیگر و توسط محققی دیگر مورد استناد قرار گرفته باشند.

البته این الزاما به این معنا نیست که تولیدات علمی کم کیفیتی که می توانند مایه نگرانی باشند کمتر است: هزاران مجله توسط Web of Science نمایه نمی شوند و این نگرانی جدی وجود دارد که دانشمندان رزومه خود را با مقالات بی اهمیت پر می کنند.

بررسی های جدید نشان می دهد که در بیشتر رشته ها سهم مقالات فاقد هرگونه ارجاع در فاصله پنج تا ۱۰ سال پس از انتشار کمتر می شود هر چند این نسبت در رشته های مختلف متفاوت است.

از میان تمام مقالات علوم زیست پزشکی که در سال ۲۰۰۶ منتشر شده اند فقط ۴ درصد آنها تا امروز بدون ارجاع مانده اند، در شیمی، این نسبت ۸ درصد و در فیزیک، نزدیک به ۱۱ درصد است. براساس اطلاعات مقالات نمایه شده سال ۲۰۰۶ در پایگاه Web of Science در حوزه مهندسی و فناوری، نسبت مقالات بدون ارجاع از کل مقالات ۲۴ درصد یعنی بسیار بالاتر از علوم طبیعی است.

به عقیده صاحبنظران  این مساله ممکن است به ماهیت تخصصی و فنی این مقالات برگردد که اغلب به حل مشکلی خاص پرداخته اند تا موضوعی که به کار دیگر محققان بیاید.

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط

نخستین حضور رسمی نام «هوش مصنوعی» در مقالات علمی/ آغاز عصر «نشر مصنوعی»

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت: تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین با «مقاله» تناقض ندارد

زیست‌شناس جوان ایرانی، برنده جایزه دستاورد علمی ۲۰۲۰ نیچر شد

فراز و فرود یک استعفای تاریخی در تحقیقات نظام سلامت ایران

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها