جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

همایش ماگماتیسم سنوزوئیک فلات ایران آغاز شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:33160
یکشنبه، ۳ دی، ۱۳۹۶ | 14:51

همایش ماگماتیسم سنوزوئیک فلات ایران آغاز شد

همایش ماگماتیسم سنوزوئیک فلات ایران در محل  سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با حضور متخصصان و کارشناسان این عرصه آغاز به کار کرد.

به گزارش دیده بان علم ایران در مراسم افتتاحیه این کنفرانس، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمینشناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از حمایت سازمان متبوع خود از طرحها و پروژههای کاربردی خبر داد و گفت: از طرح‌های کاربردی که نیازهای اکتشافی کشور را مرتفع کند و به گونه‌ای باشد که در امر اکتشاف مواد معدنی شیوه‌های نوین و روش‌های جدید و علمی به این بخش ارائه کند، حمایت خواهیم کرد.

دکتر راضیه لک با بیان این‌که از ابتدای امسال طرح ایده برتر در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برگزار کردیم، افزود: این طرح‌ها شامل طرح‌های آب، روش‌های آنالیز دستگاهی و اکتشاف بوده که در قالب ایده‌های برتر به این سازمان ارائه شد.

وی با اشاره به این‌که بیشتر داوران این طرح‌ها از بیرون سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور بودند، خاطرنشان کرد: تنها تعداد محدودی از سازمان قضاوت و داوری این طرح‌ها را به عهده داشتند که پس از معرفی هر ایده برتر به عنوان پروژه جاری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور مورد حمایت قرار گرفت. رفع یکی از نیازهای کشور به عنوان موضوع مهم در انتخاب ایده برتر درنظر گرفته خواهد شد تا به پروژه جاری و کابردی سازمان تبدیل شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: با توجه به اعتبارات موجود در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور و همچنین محدودیتهای منابع مالی در کشور از طرح‌های کاربردی که نیازهای اکتشافی کشور را برطرف کند و به گونه‌ای باشد که در امر اکتشاف مواد معدنی شیوه‌های نوین و روش‌های جدید و علمی به این بخش ارائه کند، حمایت خواهیم کرد.

توجه به هم‌افزایی علمی و برگزاری همایش‌های ملی و بین‌المللی در حوزه ماگماتیسم

دکتر منیره خیرخواه، عضو هیات علمی پژوهشکده علوم زمین و دبیر علمی همایش تخصصی ماگماتیسم سنوزوئیک فلات ایران هم ضمن خیرمقدم به استادان دانشگاه‌ها و دانشجویان، پیشکسوتان و دانشجویان و کارشناسان به این همایش گفت: در دهههای اخیر تکاپوی ماگمایی فلات ایران طی سنوزوئیک همواره مورد توجه دانش‌پژوهان و صاحبنظران علوم زمین بوده و تیم های تحقیقاتی داخل و خارج از کشور فعالیت‌های چشمگیر و تحقیقات ارزنده ای را در این موضوع انجام داده‌اند.

وی با بیان این‌که مهم‌ترین نمود فلات ایران، تاریخچه کاملی از همگرایی صفحات عربی-اورازیا را در خود ثبت کرده است، خاطرنشان کرد: ماگماتیسم گسترده در سرتاسر ایران زمین به ویژه در زون ماگمایی ارومیه-دختر بوده که پیامد آن کانه‌زایی‌های ارزشمند مس پروفیری، طلا، نقره، آنتیموان، مولیبدن و سرب و روی است.  بر همین اساس این دوران را دوران ماگماتیسم و متالوژنیک ایران مینامند.

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم زمین با بیان این‌که همچنان ابهامات و سوالات بسیاری در مورد علت وقوع، جایگاه و ژئودینامیک آن ماهیت و تنوع ترکیبی این ماگماتیسم وجود دارد، افزود:  با توجه به اهمیت سنوزوئیک فلات ایران از جنبه‌های ماگماتیسم و کانی‌زایی‌های وابسته، پس از برگزاری همایش‌های کلی زمین‌شناسی در دهه‌های اخیر همگام با دیگر کشورها و مجامع علمی بین‌المللی ضروری است که به سمینارهای تخصصی توجه ویژه‌ای شود.

 خیرخواه، گردآوری جامعه دانشگاهی، محققان و صاحبنظران این موضوع به‌ منظور تبادل‌نظر و به اشتراک‌گذاری آخرین دستاوردهای ارزنده در این علم را به عنوان مهم‌ترین هدف برگزاری همایش تخصصی ماگماتیسم سنوزوئیک فلات ایران یاد کرد.

به گفته وی، در این راستا پس از اخذ مجوزهای لازم و ثبت نام در پایگاه استنادی جهان اسلام، همزمان با فراخوان همایش و تشکیل کمیته‌های علمی و اجرایی محورهای همایش مشخص شدند و مقالات طی زمانی معین به دبیرخانه همایش ارسال و داوران به کمک آخرین دستاوردهای علمی مقالات را مورد ارزیابی قرار دادند.

به گفته دبیر علمی همایش تخصصی همایش تخصصی ماگماتیسم سنوزوئیک فلات ایران از ۵۹ مقاله ارسالی ۱۶ مقاله به صورت ارائه شفاهی و ۳۸ مقاله به عنوان پوستر پذیرفته شدند که در حوزه ماگماتیسم ۱۶ مقاله، کانه‌زایی و زمین‎شناسی اقتصادی ۱۹ مقاله، تحولات ماگمایی و متاسوماتیسم ۸ مقاله، ژئوشیمی ۹ مقاله و تکتونیک ۵ مقاله پذیرفته شده است.

خیرخواه در پایان ابراز امیدواری کرد که همایش تخصصی ماگماتیسم سنوزوئیک فلات ایران بتواند در راستای پیشبرد اهداف ارزشمند علمی خود همگام با دیگر همایش‌های بین‌المللی سبب هم‌افزایی علمی تخصصی پویندگان این این علم باشد و در آینده شاهد تداوم چنین همایش‌هایی در سطح ملی و بین‌المللی باشیم.

 ولکانیسم و رخساره‌شناسی تکاپوهای آتشفشانی،  ژئوشیمی، پترولوژی و ژئودینامیسم، مطالعات ایزوتوپی، خاستگاه، پتروژنز و تحولات سنگ‌های ماگمایی، مینرالوژی وشیمی کانی‌ها، ماگماتیسم و کانه‌زایی، ماگماتیسم و دگرگونی متاسوماتیسم وابسته، ماگماتیسم و تکتونیک،  پایش و کاهش مخاطرات آتشفشانی و  آتشفشان‌شناسی اقتصادی به عنوان رویکردهای علمی این نشست اعلام شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

راه ­اندازی آزمایشگاه مرجع تعیین عیار مصنوعات طلا در سازمان استاندارد/ غیراستاندارد بودن عیار طلای آزمایشگاههای همکار استاندارد

پیشکسوت هواشناسی هشدار داد: احتمال وقوع طوفانی بسیار عظیم در خلیج فارس

با تلاش محققان کشور صورت گرفت: نابودی سلولهای سرطانی با نانوذرات پلیمر و طلا

۳۰۰ دشت ایران به بحران فرو رفت!

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها