پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

ایران در جمع پنج تولیدکننده منبع تغذیه با توان بالا قرار گرفت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:3316
سه شنبه، ۲۲ تیر، ۱۳۹۵ | 11:33

ایران در جمع پنج تولیدکننده منبع تغذیه با توان بالا قرار گرفت

با دستیابی پژوهشگران به دانش فنی ساخت دستگاه‌های منبع تغذیه قابل برنامه‌ریزی در توان‌ بالا، ایران در جمع پنج کشور دارنده این فناوری مورد نیاز بخش‌های آزمایشگاهی و صنعتی قرار گرفت.

به گزارش دیده‌بان علم ایران بهزاد سیاه کلاه، مدیرعامل شرکت سازنده این دستگاه گفت: منبع تغذیه DC قابل برنامه‌ریزی (Programmable DC Power Supply) که در بسیاری از صنایع کاربرد دارد، یک مبدل توان است که برق ورودی AC (جریان متناوب) تک فاز یا سه فاز را به خروجی DC رگوله شده (جریان مستقیم) تبدیل می‌کند.

وی کاربردهای این دستگاه را در دو حوزه آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و کنترل کیفی و حوزه صنعتی ذکر کرد و ادامه داد: این محصول به عنوان تامین کننده توان DC مورد نیاز تجهیزاتی که در آزمایشگاه‌ها بر روی آنها تحقیق می‌شود و یا مورد تست قرار می‌گیرد،‌ به کار می‌رود.

این محقق با تاکید بر این که این دستگاه در صنایع نیمه هادی، خودروسازی،‌ لیزر، هوافضا، آبکاری و مخابرات استفاده می‌شود، گفت: یکی از کاربردهای این دستگاه در بخش صنعت، شبیه‌سازی باتری است. در بخش تست و یا خط تولید صنایعی مانند صنعت خودروهای برقی که توان خودرو از باتری تامین می‌شود، به جای باتری از شبیه‌ساز باتری استفاده می‌شود که دستگاه ساخته شده، در این زمینه قابل استفاده است.

به گفته وی از آن جایی که در این دستگاه، ولتاژ و جریان خروجی با سرعت بالا قابل کنترل و برنامه‌ریزی است، می‌توان حالات مختلف ولتاژ را در آن ایجاد کرد؛ از این رو منبع تغذیه ساخته شده قادر است نوسانات و افت ناگهانی ولتاژ را که در وضعیت استارت زدن خودرو در باتری اتفاق می‌افتد دقیقا شبیه سازی کند.

سیاه کلاه، کاربرد دیگر این دستگاه را در صنعت لیزر دانست و توضیح داد: در صنعت لیزر، برای کنترل توان از لیزرهای نیمه هادی استفاده می‌شود. درایو لیزرهای نیمه هادی توان بالا نیاز به منابع جریان DC قابل برنامه‌ریزی و دقیقی دارد که این محصولات چنین کاری را انجام می‌دهند.

صادرات دستگاه­های منابع تغذیه DC قابل برنامه ریزی با روش های راه اندازی خط تولید در آلمان، در حد اسمبلینگ، تست نهایی، بسته بندی و ثبت یک برند بین المللی، دریافت تأییدیه‌­های EMC، Safety و NRTL Certificate و نشان CE (برای ۳۶ مدل از منابع تغذیه) از موسسه TUV، فروش در آلمان و کلیه کشورهای جهان، تولید ۲۱۰ دستگاه در داخل کشور که ۶۰ دستگاه آن به آلمان ارسال خواهد شد و باقی در داخل کشور به فروش خواهد رسید.

به گفته وی، این محصول تولیدی ، امروز به لحاظ سطح تکنولوژی و مشخصات فنی، از بهترین محصولات موجود در دنیا به شمار می­رود و با سازندگان مطرح دنیا قابل رقابت است.

مدیر عامل شرکت فناور سازنده این دستگاه، با اشاره به وضعیت مورد انتظار کالا یا خدمت در کشور پس از انجام طرح و مقایسه با فناوری روز جهان بیان کرد: تا قبل از ورودِ ما به این بازار، نیازهای کشور از طریق خرید خارجی تأمین می­شده است، امّا در حال حاضر به جرأت می­توان گفت که کشور از خرید این محصول بی نیاز شده است.

وی در مقایسه کیفیت محصول با محصول مشابه خارجی گفت: این محصول تولید کننده داخلی ندارد و همانطور که گفته شد با رقبای بسیار مطرح در دنیا قابل رقابت است و قیمت این محصولات با توجه به رکودِ بازار در داخل کشور و تیراژ کم تولید، قیمت این محصول فعلاً تقریباً مشابه خارجی است، امّا چنانچه تیراژ حداقلی را بتوانیم تأمین کنیم قیمت محصول، نسبت به خارجی با کاهش حدود ۳۰ درصد می­تواند عرضه شود.

سیاه کلاه ارزش افزوده این طرح را به شرط وجودِ تیراژ و خروج بازار از رکود، حداقل ۴۰ درصد خواند و گفت: این محصول، تنها از جهت خرید قطعات الکترونیک دارای ارزبری است، لذا با توجه به اینکه این قطعات سهم کمی از قیمت نهایی را داراست، صرفه جویی قابل توجهی را به دنبال دارد.

این فعال حوزه فناوری گفت: این محصول نه تنها در حوزه­ی تولید که در حوزه­­ی R&D نیز قابلیت اشتغال زایی بیشتر را داراست.

وی، چگالی توان زیاد را از دیگر مزایای سیستم‌های منبع تغذیه ساخته شده ذکر کرد و گفت: کاربران این سیستم‌ها مایل هستند که در حجم مشخصی، بیشترین توان را دریافت کنند؛ از این رو در تجهیزات ساخته موفق شدیم که در ارتفاع ۲U ، بیشترین توان را نسبت به رقبای خود در سطح بین‌المللی داشته باشیم.

این محقق اضافه کرد: رقبای ما در ارتفاع ۲U توان ۵ کیلووات را عرضه کرده اند ولی در نمونه مشابه ایرانی توان شش کیلووات قابل عرضه است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دهقانی: مشکل صنعت خودروسازی، رقابت ۲۳ برند فعال در بازار کوچک داخلی است!

بهره‌برداری از ایستگاه تصفیه خوراک هگزا فلوراید اورانیوم/ساخت دستگاه لیزر دیسک در کشور

اعطای گرنت ۵۰ میلیون تومانی ستاد فناوری‌های فوتونیک به رساله های برگزیده

تجاری سازی دستاورد محققان مرکز ملی لیزر: سیستم جوش لیزری به فولاد مبارکه می رود

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها