جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

/بدرقه گرم الگوی اخلاق و پزشکی / همسر استاد: امیدوارم ویژگی های اخلاقی دکتر یلدا در قالب الفاظ با او به خاک سپرده نشود

نسخه قابل پرینت
کد خبر:33143
یکشنبه، ۳ دی، ۱۳۹۶ | 13:25

/بدرقه گرم الگوی اخلاق و پزشکی / همسر استاد: امیدوارم ویژگی های اخلاقی دکتر یلدا در قالب الفاظ با او به خاک سپرده نشود

پیکر استاد علیرضا یلدا، چهره ماندگار پزشکی کشور و الگوی کم نظیر اخلاق پزشکی پیش از ظهر امروز با حضور وزیر بهداشت و جمع کثیری از اعضای جامعه پزشکی و شاگردان و علاقمندان استاد از محل مجتمع بیمارستانی امام خمینی تهران تشییع شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت طی سخنانی در این مراسم از دکتر یلدا به عنوان یکی از برجسته ترین اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران یاد کرد که از حیث شأن و مرتبه علمی از شاخص ترین چهره های پزشکی محسوب می شوند و تقریبا تمام جامعه پزشکی به نوعی، او را استاد خود می دانند.

وی با اشاره به قریب ۶۰ سال تلاش بی وقفه استاد یلدا در آموزش پزشکان کشور اظهار داشت: این استاد گرانقدر در شب یلدا به رحمت ایزدی پیوستند و در عین حال، حاصل و عصاره زندگی شان که آمیخته به تعالیم پربار دروس طب و اخلاق، عشق ورزی و محبت به دیگران بود را به جای گذاشتند، محبت بی دریغ به مردم، همواره مورد تاکید ایشان بود و معتقد بودند، انسان در لباس مقدس پزشکی باید به مردم بی دریغ عشق بورزد، زیرا پزشکی تنها یک علم یا مهارت نیست، بلکه محبت به بیمار از وظایف پزشک است که این بهترین درسی بود که همواره به شاگردان شان تاکید می کردند.

قاضی زاده هاشمی گفت: امیدوارم شاگردان خوبی باشیم و به مردم ایران خوب خدمت کنیم. استاد یلدا تمام شدنی نیست، امثال دکتر یلدا در جامعه پزشکی بازهم داریم و باید هنرمند باشیم تا آنها را کشف کنیم و به وجودشان افتخار کنیم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: استاد یلدا تمام زندگی خود را صرف آموختن و آموزش دادن کرد، به طوری که یک چهره بین المللی محسوب می شود. او در زمینه بیماری های عفونی جزو پیشکسوتان این رشته بود و پزشکان ایرانی در داخل کشور و خارج از مرزها که در رشته عفونی تحصیل کرده اند، شاگردان ایشان محسوب می شوند.

وی تصریح کرد: دکتر یلدا یک انسان کامل و نافع برای کشور و مردم هستند، این آرزوی هر انسانی است که مفید باشد و دکتر یلدا از این جنس بود.

دکتر هاشمی در پایان تاکید کرد: در جامعه پزشکی یلداهای فراوانی وجود دارد که گمنام هستند و پیدا و پنهان به مردم خدمت می کنند که به تمام آنها افتخار می کنیم.

دکتر عباسعلی کریمی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران هم طی سخنانی در  این مراسم از زنده یاد دکتر یلدا به عنوان آموزگار عملی اخلاق پزشکی و الگوی علمی و اخلاقی پزشکان یاد کرد که یاد و خاطره اش همواره برای جامعه پزشکی و  دانشگاهیان زنده است.

وی با اشاره به این که خود از شاگردان استاد یلدا بوده  و از نزدیک، روش های متفاوت و موثر آموزشی استاد را تجربه کرده است، اظهار داشت:  جا دارد در کنار ویژگی های برجسته و خدمات استاد از همسر ایشان هم که همیشه همراه دکتر یلدا بودند و استاد هم یکی از عوامل موفقیت خود را حضور همسرشان می دانستند قدردانی کنیم.

استاد ایرج فاضل، رییس نظام پزشکی نیز طی سخنانی در این مراسم گفت: حقیقت این است که این یک آغاز است برای زندگی دکتر یلدا و از امروز زندگی ایشان می تواند برای ما به عنوان الگویی باشد تا از آن در تمام مراحل زندگی خود استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه دکتر یلدا بیش از یک استاد و معلم اخلاق بود، افزود: در شرایطی که مسائل اخلاقی در جامعه ما باعث نگرانی است، بودن و زیستن افرادی همچون دکتر یلدا می تواند موهبت الهی باشد. مسلما رفتار و منش این فرد برای مدت ها یاد ما خواهد ماند و از این به بعد ما با یاد و نام این عزیز زندگی خواهیم کرد.

دکتر حمید عمادی، متخصص بیماری های عفونی اظهار کرد: ما به این دلیل در اینجا جمع شده ایم که برای آخرین بار با استاد خود خداحافظی کنیم. معلمی که نه فقط به ما درس طب، فکر کردن آموخت بلکه از آن بالاتر به ما درس محبت کردن، اخلاق و درس عشق آموخت. معلمی که شعر دوست بداریم و عشق ورزیدن را به ما آموخت.

دکتر یحیی عقیقی، استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی در مراسم تشییع پیکر زنده یاد استاد دکتر یلدا تصریح کرد: دکتر یلدا همیشه مردم را به دوست داشتن و مهر ورزیدن تشویق می کرد. ایشان استاد عفونی نبود بلکه به عنوان استاد اخلاق و انسانیت برای همه شناخته شده بود. کلاس های درس و جلسات استاد همیشه برای ما آموزنده بود و همگی از رهنمودهای ایشان استفاده می کردیم.

استاد بهادری، پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این مراسم طی سخنانی اظهار کرد: در شب یلدا یکی از بزرگترین استاد دانشگاه‌های ایران، اسطوره اخلاق، اسطوره تقوا و خدمت از میان ما رفت. ما در این غم همگی شریک هستیم. استاد یلدا، پزشکی متعهد، معلمی دلسوز، آموزگاری هنرمند، خدمتگزار راستین جامعه و دارای شخصیت والایی داشت. اینها صفاتی هستند که صدها برابرش در مورد مرد بزرگی که امروز از دست داده ایم، صادق است.

وی افزود: مرحوم دکتر یلدا عاشق آموختن بود و شبانه روز به فکر مردم، بیماران، شاگردان و همکاران بود. در بیمارستان و در تمام طول خدمت خود همیشه بیش از دیگران حضور داشت و به بیماران خدمت می کرد. او اسطوره خدمت بود و در تمام جلسات همیشه مطالب، حرکات و نظراتش آموزنده و مورد قبول همه بود. سعی کنیم قدم در جای پای ایشان بگذاریم اگرچه ممکن است قدم ما کامل نباشد.

دکتر جعفرزاده، همسر مرحوم دکتر علیرضا یلدا هم در پایان مراسم تشییع در سخنانی اظهار کرد: دکتر یلدا، مهربان، از خود گذشته، عاشق یاد گرفتن و آموختن بود. همه بر این باورند که او پایبند اصول اخلاق پزشکی، مهربان و صبور بود. امید من آن است که این صفات در قالب الفاظ با دکتر یلدا به خاک سپرده نشود و به یاد داشته باشیم که هر نگاه مهربان به دردمندی و هر دست گرمی که به سر بیماری می کشیم و به او امید می دهیم، به معنای آن است که به یاد دکتر یلدا و رهرو راه او هستیم.

زنده یاد دکتر علیرضا یلدا،  استاد برجسته بیماری های عفونی و چهره ماندگار پزشکی کشور، شامگاه پنج شنبه ۳۰ آذرماه در پی عارضه قلبی در سن ۸۷ سالگی درگذشت.

دکتر یلدا متولد سال ۱۳۰۹ در تهران بود. وی در سال ۱۳۳۰ بعد از اخذ دیپلم وارد دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران و در سال ۱۳۳۶ فارغ التحصیل شد. وی پس از گذراندن دوره تخصصی بیماری‌های عفونی در بیمارستان امام خمینی (ره) مشغول خدمت شد.

از جمله سوابق علمی این استاد برجسته دانشکده پزشکی دانشگاه تهران می توان به عضویت دائمی بورد پزشکی و کمیته بازبینی ارتقای اعضای هیأت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران عضویت در هیأت تحریریه نشریه‌های معتبر علمی، عضویت پیوسته در فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران و برگزیده شدن به عنوان چهره ماندگار عرصه پزشکی (بیماری‌های عفونی) در نخستین همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۰ اشاره کرد.

زنده یاد استاد یلدا، مولف ۱۷ جلد کتاب در زمینه‌های دانش و اخلاق پزشکی و درمان بود که از جمله آنها «درمان بیماری‌های عفونی» در شش جلد، نکته‌ها، کتاب بیماری‌های عفونی ویروسی و باکتریال (دوجلد)، کتاب بیماری‌های قارچی داخلی (سیستمیک)، کتاب چکیده و نوشتجات پزشکی (دوجلد) است.

نظارت بر تعدادی از کتاب‌های ترجمه شده نظیر هاریسون، سیسیل و راهنمایی ۱۰۰ پایان نامه و مقالات بخش دیگری از فعالیتهای علمی استاد را تشکیل می دهند.

مطالب مرتبط

توفیق موسیوند از پیشگامان حوزه قلب مصنوعی درگذشت

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، چهره تاثیرگذار بیوتکنولوژی ۱۴۰۲ شد

مادر علم آمار ایران درگذشت

فیروز نادری، دانشمند ایرانی و از مدیران پیشین ناسا، درگذشت

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها