- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

یافته های «مطالعه قند و لیپید تهران» نشان داد: سه روز فعالیت فیزیکی هفتگی، احتمال حوادث قلبی عروقی در زنان را ۳۳ درصد کاهش می دهد

«مطالعه قند و لیپید تهران» یک طرح پژوهشی مبتنی بر جمعیت است که به شکلی بی نظیر در منطقه و کم نظیر در جهان به بررسی عوامل خطر بروز بیماری های غیرواگیر در جمعیت ۱۵ هزار نفری شرق تهران در طول قریب به دو دهه می پردازد.

به گزارش دیده بان علم ایران در این طرح پژوهشی بی نظیر در منطقه و کم نظیر در جهان که توسط پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال اجراست، عوامل خطر بروز بیماری های غیر واگیر در جمعیت ۱۵ هزار نفری شرق تهران در طول قریب به دو دهه بررسی شده که نتایج منتشر شده از آن در قالب بیش از ۶۰۰ عنوان مقاله و گزارش علمی، سهم بسزایی در تولید و نشر دانش و ارتقای شاخص های پژوهشی و علمی کشور در حوزه بهداشت داشته است.

یکی از مطالعاتی که اخیرا در قالب این پژوهش توسط مرکز تحقیقات و پیشگیری از بیماری های متابولیک صورت پذیرفته، تعیین بروز و عوامل خطر فاکتورهای حوادث قلبی و عروقی زودرس نام دارد.
دکتر فرزاد حدائق رئیس مرکز و مجری این طرح درخصوص یافته های این مطالعه که براساس نتایج ۱۲ساله بررسی بر روی جمعیت شرق تهران به دست آمده اظهار داشت: میزان بروز حوادث قلبی عروقی زودرس در مردان حدود پنج هزار  و در زنان حدود چهار هزار شخص/ سال می باشد.
وی توضیح داد: میزان پایین HDL-C، کلسترول بالا، کشیدن سیگار، فشارخون بالا و دیابت نوع ۲ از مهمترین عوامل قابل تغییر در میان مردان بوده و در مقابل دیابت نوع ۲، کلسترول بالا، اضافه وزن، فشارخون بالا و وضعیت پیش دیابتی از مهمترین عوامل قابل تغییر در زنان تحت مطالعه بوده است.
این فوق تخصص غدد افزود: انجام فعالیت فیزیکی به میزان سه بار در هفته توانسته است میزان بروز حوادث قلبی عروقی را در میان خانم ها به میزان ۳۳درصد کاهش دهد و از آن به عنوان یکی از نتایج مهم این مطالعه یاد کرد.
به گفته این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با توجه به روند فزاینده وضعیت پیش دیابت و اضافه وزن در جامعه، توجه به جامعه بانوان که دارای این عوامل خطر می باشند از اهمیت قابل ملاحظه ای در سیاستگذاری های بهداشتی برخوردار است.
وی همچنین تاکید کرد: مردان نسبت به ترک سیگار، کنترل کلسترول و فشارخون بالا و نیز قند خون خود اولویت بیشتر قائل شوند.
گفتنی است اهمیت این مطالعه در بومی بودن آن و قابلیت تعمیم به جمعیت ایران است تا بتوان با تکیه بر یافته های تحقیقاتی از این دست نسبت به شناسایی تفاوت های جمعیتی اقدام و در حوزه برنامه ریزی های بهداشتی توفیق بیشتری کسب کرد.
انتهای پیام