- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

عصبانیت روس‌ها از آزار یک سگ در آزمایش علمی

دمیتری روگزین، معاون نخست وزیر روسیه به دلیل آزمایش یک وسیله تنفسی روی یک سگ با انتقاد گسترده‌ای درشبکه‌های اجتماعی روبرو شده است.

به گزارش دیده بان علم ایران، روگزین در این آزمایش که در حضور الکساندرووچیچ، رئیس جمهور صربستان انجام داد نتایج تحقیقات اخیر این کشور در مورد تاثیر نفس کشیدن مایع غنی از اکسیژن به جای هوا روی یک موجود زنده را نشان داد.

در این آزمایش که از یکی از کانال‌های تلویزیونی پخش شد، دانشمندان سر یک سگ را ابتدا در محفظه‌ای که حاوی مایع غنی از اکسیژن بود، قراردادند.

در فیلم به نمایش درآمده این سگ در ابتدا سعی می‌کند که خود را از وضعیت پیش آمده، نجات دهد، اما بعد آرام می‌گیرد و ظاهرا شروع به نفس کشیدن می‌کند.

براساس توضیحاتی که در این فیلم داده می‌شود: “مایع وارد شش‌ها شده و حیوان شروع به نفس کشیدن در مایع می‌کند.”

هرچند که این سگ در این آزمایش زنده ماند اما کاربران شبکه‌های اجتماعی و فعالان مدنی به سرعت روگزین را به اعمال رفتار خشونت آمیز نسبت به حیوانات متهم کردند.

یک وبلاگ نویس سرشناس که اغلب از مقامات روسیه انتقاد می‌کند در توییتی گفت: “معاون نخست وزیر روسیه با همکارانش با سگ بیچاره بدرفتاری کردند. بدرفتاری نسبت به انسان‌ها برای آن‌ها بس نیست. بگذارید سگ‌ها زندگی کنند!

اولگ کاشین، روزنامه نگار و مفسر سیاسی در پیامی در فیسبوک، روگزین را متهم به “فاشیسم” کرد!

در مقابل شماری از کانال‌های تلویزیونی طرفدار دولت روسیه از این آزمایش حمایت کردند.

 

دمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهور روسیه گفته: “آیا سگ زنده نیست؟ ” چرا این همه سوال می‌کنید؟ هیچ کس آن سگ را با آب شکنجه نکرد.”

دمیتری روگزین در ابتدا از کار دانشمندان تقدیر کرد و پس از آن به دنبال واکنش‌های گسترده‌ای که این آزمایش بدنبال داشت، گفت که از این سگ نگهداری می‌کند.

او همچنین با حمله به کاربران شبکه‌های اجتماعی از آن‌ها خواست تا احترام بیشتری به دانشمندان روسی بگذارند.

به رغم آن که از این آزمایش به عنوان “دستیابی به موفقیتی علمی” نام برده شده، اما تکنولوژی تنفس مایع سال‌هاست که وجود دارد.

جیمز کامرون، کارگردان سرشناس هالیوود در سال ۱۹۸۹ در فیلم “پرتگاه” موشی را نشان داد که مایع فلوئوروکربن را تنفس می‌کند.

آزمایش روی سگ در حالی صورت گرفته که یک روز قبل ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قانون سخت‌تر کردن مجازات برای حیوان آزاری را امضا کرد.

در سال‌های گذشته روسیه شاهد حوادث خشونت باری در مورد حیوان آزاری بوده است.

در یک مورد گروهی از نوجوانان به دلیل کشتن و شکنجه حیوانات به حبس تا ۴ سال محکوم شدند.

این حادثه با موجی از خشم در شبکه‌های اجتماعی روبرو و باعث شد که پارلمان در صدد برآید تا قوانین مربوط به بدرفتاری با حیوانات را مورد بازنگری قرار دهد.

انتهای پیام