پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

سازمان زمین شناسی اعلام کرد: پایش مستمر پوسته زمین در منطقه ملارد برای شناسایی شواهد رخداد زلزله احتمالی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:33099
شنبه، ۲ دی، ۱۳۹۶ | 16:34

سازمان زمین شناسی اعلام کرد: پایش مستمر پوسته زمین در منطقه ملارد برای شناسایی شواهد رخداد زلزله احتمالی

در پی رخداد زمین­لرزه‌ ۵.۲ ریشتری شامگاه ۲۹ آذر در حوالی ملارد، اکیپی از کارشناسان سازمان زمین‌­شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور با هدف پایش فعالیت­‌های لرزه­‌ای این منطقه بر اساس شواهد فیزیکوشیمیایی منابع آب‌های زیرزمینی به منطقه عزیمت کردند.

به گزارش دیده بان علم ایران، این اکیپ برای بررسی جنبه‌های زمین‌شناسی ساختمانی و تکتونیکی مرتبط با  گسل مسبب و یافتن شواهد روزمینی و همچنین مطالعه شواهد غیرمستقیم تاثیر زمینلرزه بر منابع آب‌های زیرزمینی به منطقه اعزام شدند و بر همین اساس گروه آب زمین­‌شناسی دفتر بررسی مخاطرات زمین­‌شناسی، زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور، گزارش فوری بررسی ویژگی‌های فیزیکوشیمیایی آب‌های زیرزمینی منطقه مشکین­‌دشت–ملارد را که به منظور هدف  پایش فعالیت‌های لرزه‌­ای پس از زمینلرزه ۲۹ آذر ماه ۱۳۹۶ ملارد انجام شده منتشر کرد.

پهنه مطالعاتی بخشی از دشت آبرفتی کرج بود که در مجاورت مرز آبخوان آزاد تک لایه در شرق و آبخوان دو لایه در غرب قرار دارد. بررسی هندسه آبخوان دشت نشان­‌دهنده وجود یک ناودیس با عمق بیشینه ۴۰۰ متر با راستای شمال غرب – جنوب شرق است که در امتداد یک عارضه شرقی–غربی از مشکین‌دشت به سفید دشت دچار جابه‌جایی شده است. در این جابجایی بخش شمالی ناودیس به سمت بالا حرکت داشته است.

       

موقعیت آبخوان دو لایه در محدوده دشت کرج *****  نقشه عمق سنگ کف آبخوان در دشت کرج

در بررسی‌­های روزمینی پس از رخداد زمین­لرزه، ضمن پی‌جویی شواهد زمین­‌شناسی مرتبط با این رخداد، میزان دما، pH و هدایت الکتریکی آب دو چاه عمیق بهره‌­برداری در منطقه مشکین­‌دشت و ملارد مورد اندازه­‌گیری قرار گرفت. علاوه بر برداشت­‌های صحرایی، نمونه‌برداری از آب­ های زیرزمینی برای آنالیزهای کیفی انجام پذیرفت. موقعیت مکانی نقاط مورد سنجش به همراه میزان پارامترهای مورد سنجش صحرایی، در جدول زیر ارائه شده است.

مقایسه میزان پارامترهای مورد سنجش در نمونه­‌های یاد شده با نتایج قبلی موجود از سال آبی ۸۷-۸۶  به بعد، ناهنجاری مهمی را به‌ویژه در منطقه خوشنام ملارد نشان نمی­‌دهد.

به دلیل نبود داده‌های پیوسته در بازه‌های زمانی مناسب و از سوی دیگر بزرگای به نسبت کم زمین­لرزه ملارد، نتیجه به دست آمده دور از انتظار نبوده است. با این وجود، به دلیل اهمیت این زمین­لرزه به دلیل نزدیکی به مراکز جمعیتی مهم کشور و از جمله شهر تهران با ادامه برداشت‌­ها در روزهای پیش­رو و تحلیل نتایج به دست آمده و همچنین تبادل نظر با کارشناسان سایر اکیپ‌­های تخصصی این سازمان، تلاش خواهد شد تا حد امکان ضمن پایش پوسته زمین در این منطقه، هرگونه شواهدی مبنی بر رخداد زمین­لرزه احتمالی در این پهنه مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ملاحظات ساخت و ساز در حریم گسل

سابقه رخداد شش زلزله بالای ۶ ریشتر در بخش غربی گسل شمال تهران/عدم تاثیر زلزله دماوند بر گسل شمال تهران

زلزله ای به بزرگی ۳٫۹ دماوند را لرزاند

تازه ترین پرده از ۱۴ سال وعده سازمان پژوهش ها: ساخت ماهواره «آیات» نیازمند دو میلیون دلار اعتبار است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها