جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

همایش ماگماتیسم سنوزوئیک فلات ایران برگزار می شود

نسخه قابل پرینت
کد خبر:33094
یکشنبه، ۳ دی، ۱۳۹۶ | 09:10

همایش ماگماتیسم سنوزوئیک فلات ایران برگزار می شود

همایش ماگماتیسم سنوزوئیک فلات ایران به همت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور برگزار می شود.

به گزارش دیده بان علم ایران ولکانیسم و رخساره‌شناسی تکاپوهای آتشفشانی، ژئوشیمی، پترولوژی و ژئودینامیسم، مطالعات ایزوتوپی، خاستگاه، پتروژنز و تحولات سنگ‌های ماگمایی، مینرالوژی و شیمی کانی‌ها، ماگماتیسم و کانه‌زایی، ماگماتیسم و دگرگونی متاسوماتیسم وابسته، ماگماتیسم و تکتونیک، پایش و کاهش مخاطرات آتشفشانی و  آتشفشان‌شناسی اقتصادی به عنوان رویکردهای علمی این نشست اعلام شده که سه بازدید صحرایی مرتبط با موضوع این همایش نیز در نظر گرفته شده است.

دکتر منیره خیرخواه، عضو هیات علمی پژوهشکده علوم زمین و دبیر علمی همایش ماگماتیسم سنوزوئیک فلات ایران می گوید: زمین سیاره ای پرتکاپو است که در طی تاریخچه شکل‌گیری و تکامل  خود از ۴٫۶ میلیارد سال پیش تاکنون حوادث مختلفی را پشت سر گذاشته است. کوهزایی آلپ- هیمالیا یکی از مهم­ترین رخدادهای این سیاره کهن، ناشی از برخورد صفحات عربی، هند و آفریقا به اورازیا می باشد که از پیرنه تا جنوب شرق آسیا را در بر گرفته است. فلات ایران متأثر از همگرایی صفحات عربی و اورازیا در بخش میانی کمربند آلپ-  هیمالیا، حوادث زمین شناختی گوناگونی را در تاریخچه خود ثبت کرده است. تکاپوی ماگمایی سنوزوئیک با وقوع گستره عظیمی از سنگ های نفوذی، آتشفشانی و آذرآواری، از مهمترین نمودهای فلات ایران است و بیراه نیست که سنوزوئیک ایران را “دوران ماگماتیسم” نام نهاده‌اند.

برگزاری همایش ماگماتیسم سنوزوئیک فلات ایران به عنوان نخستین همایش در این موضوع، می تواند پاسخگوی بسیاری از ابهامات در دست یابی به تاریخچه ماگماتیسم فلات ایران در طی این بازه زمانی باشد. از تمامی استادان، محققان، پژوهشگران و دانشجویان علاقمند و پویا دعوت می‌شود با شرکت در این همایش و ارائه آخرین دستاوردهای علمی-پژوهشی ارزشمند خود دراین زمینه مهم، ما را یاری فرموده و بر غنای علمی هر چه بیشتر این همایش بیفزایند.

همچنین سخنرانان ویژه همایش تخصصی ماگماتیسم سنوزوئیک فلات ایران نیز از سوی دبیرخانه این نشست معرفی شده‌اند که بر همین اساس،  معمای تکتونیک صفحه‌ای کمربند ماگمائی پالئوژن بلوک لوت: منشأ فرورانش در دریای حاشیه‌ای سیستان یا اقیانوس نئو تتیس با سخنرانی دکتر جمشید حسن‌زاده، ماگماتیسم سنوزوئیک، موتور حرارتی فرآیند لیستونیتی شدن در پهنه جوش خورده سیستان، خاور ایران با سخنرانی محمدحسین زرین‌کوب از  دانشگاه بیرجند و همچنین ولکانیسم بازالتی نئوژن در بلوک لوت، پنجره‌ای برای بررسی تحولات تکتونیکی شرق ایران با سخنرانی دکتر سعید سعادت از دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد خواهد بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

اسلامشهر، رباط‌کریم و شهریار،کانون های فرونشست در استان تهران

کلوت‌های بیابان لوت و غار نمکدان قشم در فهرست ۱۰۰ محدوده برتر میراث زمین شناختی جهان

سازمان زمین شناسی اعلام کرد: فرونشست وسیع دشت‌های کرج و هشتگرد با نرخ ۷ سانتی متر در سال

سامانه «مدیریت اطلاعات مکانی زمین‌شناسی» رونمایی شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها