- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

در پژوهشگاه صنعت نفت محقق شد: بومی سازی فناوری ساخت حسگرهای تشخیص آلاینده های زیستی

با همکاری مديريت پژوهش و فناوري شركت ملي نفت ايران و پژوهشگاه صنعت نفت، فناوري ساخت ۱۷ حس‌گر تشخيص آلاينده‌‌هاي موجود در هوا، آب و خاك بومی سازی شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، ابراهیم علایی، رييس پژوهشكده محيط زيست و بيوتكنولوژي پژوهشگاه صنعت نفت در نشست خبري كه با موضوع طراحي و ساخت دستگاه پرتابل تشخيص آلاينده‌هاي زيست محيطي در پژوهشگاه برگزار شد، گفت : تاكنون طراحي و ساخت ۱۵ حسگر تشخيص آلاينده‌هاي موجود در آب، خاك و هوا بومي‌سازي شده و متخصصان پژوهشگاه در تلاش هستند كه ساخت دو حسگر ديگر را نيز تا پايان سال نهايي كنند.

وی در ادامه تصريح كرد: در این طرح، مديريت پژوهش و فناوري شركت ملي نفت، کارفرما و شركت‌هاي نفت فلات قاره و پايانه هاي نفتي، دو شركت بهره‌بردار محسوب مي‌شوند.

علایی افزود: بر اساس الزامات  برنامه پنجم توسعه در حوزه محيط زيست و نياز‌سنجي واحدهاي عملياتي، ساخت اين حسگرها در دستور كار قرار گرفت و براي آلاينده‌هايي نظير  بنزن، تولوئن، متان، اكسيد‌هاي ازت و كربن، لكه‌هاي نفتي، تركيبات نفتي چند حلقه‌اي، گاز‌هاي اسيدي گوگردي و … سنسور‌هاي مورد نياز ساخته شد.

وي در همين راستا تصريح كرد: از ميان ۱۷ حسگر، فرآيند بومي‌سازي دو حسگر مربوط به لكه‌هاي نفتي و TPH ها تا پايان سال نهايي خواهد شد كه با توجه به اولويت استفاده از فناوري‌هاي پيشرفته ليزر و فيبر نوري براي ساخت اين دو نوع آلاينده، كنسرسيومي از پژوهشگاه صنعت نفت، دانشگاه مالك اشتر و بخش دانش بنيان دانشگاه صنعتي شريف تشكيل شده و ساخت آن‌ها را در دستور كار قرار داده‌اند.

علايي به مزيت‌هاي اين نوع حسگر‌ها نيز اشاره كرد و افزود: حسگر‌هاي ساخته شده از نظر دقت از نمونه‌هاي خارجي بهتر بوده و از حيث هزينه ساخت نيز مقرون به صرفه مي‌باشند و اميدواريم كه با كمك مديريت پژوهش و فناوري شركت ملي نفت ايران، اين حسگر‌ها مسير تجاري خود را به سرعت طي كنند.

وی ادامه داد: پژوهشگاه تاکنون گام‌هاي اساسي در مسير اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي برداشته، از این رو در صدد هستیم تا در آينده نزديك، حسگرهای سرامیکی هوشمند که افزون بر توان تشخیص آلایندهها، در جلوگیری از نشت آنها نیز موثرهستند را نیز بومی سازی نماییم.

علايي در خاتمه از اعتماد مديريت پژوهش و فناوري شركت ملي نفت ايران به ظرفيت‌هاي پژوهشگاه و همكاري شركت‌هاي نفت فلات قاره و پايانه‌هاي نفتي نيز قدردانی کرد.

انتهای پیام