پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

در پژوهشگاه رویان محقق شد: بهبود عمل پیوند لیمبال قرنیه با قطره چشمی عصاره غشاء آمنیوتیک

نسخه قابل پرینت
کد خبر:33007
شنبه، ۲ دی، ۱۳۹۶ | 13:12

در پژوهشگاه رویان محقق شد: بهبود عمل پیوند لیمبال قرنیه با قطره چشمی عصاره غشاء آمنیوتیک

محققان پژوهشگاه رویان موفق شدند با استفاده از قطره چشمی حاوی عصاره غشاء آمنیوتیک، روند بهبودی در بیماران تحت عمل پیوند سلول‌های بنیادی لیمبال  را بهبود بخشند.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، سلول‌های بنیادی لیمبال (Limbal stem cell)، سلولی‌های بنیادی اپیتلیالی هستند که در لایه قاعده‌ای لیمبوس قرنیه (حلقه دور قرنیه)، وجود دارند. نقش این سلول‌ها نوسازی سلول‌های موجود در قرنیه است.

در بیماری نقص سلول‌های بنیادی لیمبال، فرد مبتلا دارای ذخیره اندک یا فاقد این سلول‌های بنیادی است که منجر به عدم نوسازی قرنیه و در نتیجه ایجاد نقایص جدی در آن می‌شود که در نهایت می‌تواند منجر به نابینایی شود.

یکی از راه‌های درمان این بیماری، پیوند سلول‌های بنیادی لیمبال به مبتلایان است. به منظور بهبود نتایج بالینی پیوند سلول‌های لیمبال، پژوهشگران در پژوهشگاه رویان، پژوهشی را طراحی کردند که طی آن، پس از پیوند قطعه ای ۱ در ۲ میلیمتری از ناحیه لیمبال چشم سالم به چشم فرد مبتلا به نقص سلول‌های بنیادی لیمبال و پوشاندن آن با لایه نازکی از غشاء آمنیوتیک، بیماران به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند؛ در گروه آزمون بیماران پس از پیوند عصاره غشاء آمنیوتیک را به صورت قطره چشمی استفاده می‌کردند اما در گروه کنترل پس از پیوند این قطره را دریافت نکردند، سپس بهبود دو گروه با هم مقایسه شد.

نتایج این پژوهش نشان داد، در گروه آزمون نقایص سلول‌های اپی‌تلیال در تمام بیماران تا دو هفته پس از پیوند بهبود یافت. همچنین عروق ایجاد شده در قرنیه این گروه، دو تا سه ماه پس از دریافت پیوند بهبود یافته از میان رفت. بیماران قرار گرفته در گروه کنترل نیز نهایتاً بهبود یافتند اما یافته‌های حاصل از این پژوهش نشان داد استفاده از عصاره غشاء آمنیوتیک به عنوان قطره چشمی التیام را بهبود می‌بخشد.

گفتنی است، لایه نازک غشاء آمنیوتیک از دیواره کیسه آمنیوتیک به دست می‌آید و اثرات قابل توجه آن در بهبود زخم و پیوند سلول‌های بنیادی مختلف، پیشتر در پژوهش‌های متعدد اثبات و مقالات آن در مجلات بین‌المللی به چاپ رسیده است؛ این محصول به وسیله پژوهشگاه رویان تجاری سازی شده است.

*عکس خبر تزئینی است

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید محلول نگهداری بافت پیوندی برای نخستین بار در ایران

دستاورد محققان ایرانی در راستای توسعه روش های درمانی «آرتریت روماتوئید»

شناسایی سه مورد ژن معیوب در زنان نابارور مبتلا به توقف بلوغ تخمک و توقف کلیواژ

بررسی اپیدمیولوژی اثر عوامل مختلف روی قطعه‌قطعه شدن DNA اسپرم مردان نابارور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها