- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

تصویری بی‌نظیر از ملاقات ماه و زمین

ماهواره ناسا برای دومین بار توانست تصویری بی‌نظیر از ماه را در زمان عبور از سمت روشن زمین ثبت کند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران ماهواره رصدخانه آب‌هوای فضای عمیق (DSCOVR) توانست این صحنه را در روز پنجم ژوئیه (۱۵ تیرماه) با همان وضوح فضایی مشابه تصویر سال گذشته به تصویر بکشد.

این ماهواره در ارتفاع ۱٫۶ میلیون کیلومتری زمین گردش کرده و از جایگاه خود بین خورشید و سیاره بصورت فوری بر بادهای خورشیدی نظارت و اطلاعات را برای سازمان ملی جوی و اقیانوسی آمریکا ارسال می‌کند.

به نوشته اسپیس،‌ این ماهواره یک نمای ثابت از سمت روشن زمین را با گردش به دور آن حفظ کرده و رصدهای علمی از ازن، پوشش گیاهی، ارتفاع ابرها و ایروسول جو ارائه می‌کند. همچنین دوربین آن مجموعه‌ای از تصاویر را فراهم کرده که بررسی تغییرات روزانه را در کل جهان ممکن می‌سازد.

ماهواره DSCOVR در یک مدار پیچیده و غیرتکراری موسوم به مدار Lissajous دور نخستین نقطه لاگرانز زمین و خورشید می‌چرخد. این مدار از حالت بیضوی به کروی و بالعکس تغییر می‌کند و ماهواره‌ را بین چهار تا ۱۲ درجه از خط زمین و خورشید قرار می‌دهد. این مدار چهار بار در سال مدار ماه را قطع می‌کند. بسته به مراحل مداری ماه و DSCOVR، یک یا دو بار در سال ماه بین ماهواره و زمین قرار می‌گیرد.

انتهای پیام